Aegean: Δραστική περικοπή δρομολογίων

Στο 80% θα φτάσουν οι περικοπές δρομολογίων στο τέλος της εβδομάδας. Για το σενάριο αναστολής πτήσεων προετοιμάζεται η διοίκηση της Aegean. Τα δεδομένα κρατήσεων και τα ανελαστικά κόστη. Οι κινήσεις προς προμηθευτές και οι συζητήσεις με ελληνικές τράπεζες.

Aegean: Δραστική περικοπή δρομολογίων

Τη δραστική περικοπή δρομολογίων της Aegean Airlines προανήγγειλε ο πρόεδρος του ομίλου Ευτύχιος Βασιλάκης, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο ακόμα και πλήρους διακοπής πτήσεων.

Μιλώντας σε χρηματοοικονομικούς αναλυτές για τα αποτελέσματα του 2019, ο πρόεδρος της Aegean περιέγραψε το σκηνικό που διαμορφώνει στον χώρο των αερομεταφορών η ραγδαία εξάπλωση του κορωνοϊού σε όλο τον κόσμο.

Όπως εξήγησε ο Ευτ. Βασιλάκης, η εταιρεία εξακολούθησε να βελτιώνει περαιτέρω τα μεγέθη της στο δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου. Βελτίωση η οποία αφορούσε την αύξηση του συντελεστή πληρότητας πτήσεων, του χειμερινού πτητικού της έργου αλλά και τα έσοδα ανά πτήση.

Όλα αυτά μέχρι τις 24 Φεβρουαρίου. Όταν η επιδημία άρχισε να εξαπλώνεται στη γειτονική Ιταλία και τα αποτελέσματά της έγιναν ορατά στους Ευρωπαίους ταξιδιώτες. «Από τις 24 ή 25 Φεβρουαρίου βρισκόμαστε πρακτικά σε έναν διαφορετικό κόσμο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της Aegean.

Τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, εξήγησε ο Ευτ. Βασιλάκης, καταγράφονται εκθετική μείωση του συντελεστή πληρότητας των πτήσεων και δραματική μείωση κρατήσεων. Αποτέλεσμα των διαδοχικών μέτρων περιορισμού πτήσεων που λαμβάνονται από τις κυβερνήσεις χωρών, τη διακοπή δρομολογίων μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης αλλά και μεταξύ χωρών της Ε.Ε και τρίτων (σ.σ. εκτός συμφωνίας Σέγκεν) χωρών.

Η διοίκηση της Aegean αντέδρασε στην κατάσταση με μείωση του πτητικού της έργου. Μείωση η οποία ήταν αρχικά μικρή αλλά κλιμακώθηκε στη συνέχεια.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της εταιρείας, αυτή τη στιγμή η Aegean πραγματοποιεί το 45-50% των πτήσεων του κανονικού της προγράμματος. Μέχρι το τέλος της τρέχουσας εβδομάδας, το ποσοστό πτήσεων που θα πραγματοποιούνται θα μειωθεί περαιτέρω στα επίπεδα του 20% του πτητικού προγράμματος. Η κατάσταση επανεξετάζεται καθημερινά σε σχέση με τις αποφάσεις που λαμβάνονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ο πρόεδρος της Aegean προϊδέασε πως είναι πιθανό η εταιρεία να μειώσει ακόμα περισσότερο τις πτήσεις της, στα επίπεδα του 10% του προγράμματός της, στη διάρκεια των επόμενων δύο εβδομάδων.

Το αποτέλεσμα είναι να έχει μειωθεί δραματικά ο κύκλος εργασιών της εταιρείας τις τελευταίες τρεις εβδομάδες.

Η ρευστότητα και τα λειτουργικά κόστη είναι τα δύο μέτωπα στα οποία επικεντρώνεται σε αυτή τη φάση η διοίκηση της Aegean, προαναγγέλλοντας νέα ενημέρωση προς τους αναλυτές σε 3-4 εβδομάδες, όταν θα υπάρχουν διαθέσιμα και σχετικά στοιχεία.

Σε ό,τι αφορά τη ρευστότητα, ο πρόεδρος της Aegean ανέφερε πως κινούνταν στα επίπεδα των 516 εκατ. ευρώ στα τέλη του 2019 και παρέμενε στα επίπεδα των 500 εκατ. ευρώ στις αρχές Μαρτίου.

Αναφορικά με το κόστος λειτουργίας της εταιρείας σημείωσε πως το 73% του λειτουργικού της κόστους συνδέεται με την πραγματοποίηση πτήσεων και τη μεταφορά επιβατών. Τόνισε, ταυτόχρονα, πως τα πάγια κόστη της εταιρείας, ακόμα και στην περίπτωση που διακόψει τα δρομολόγιά της, ανέρχονται σε 32-34 εκατ. ευρώ τον μήνα. Το ποσό αυτό αφορά το κόστος δικτύου, την καταβολή μισθωμάτων (leasing) αεροσκαφών σε μεσιτικούς οίκους (lesor) και το κόστος μισθοδοσίας (σ.σ. 3.000 εργαζομένων).

Η ρευστότητα της εταιρείας αντιστοιχούσε το 2019 στο 38% του κύκλου εργασιών της, εξασφαλίζοντάς της ένα ασφαλές «μαξιλάρι». Τα δεδομένα άλλαξαν άρδην, ωστόσο, καθώς η δραματική μείωση του τζίρου υποχρεώνει τη διοίκηση της Aegean να διασφαλίσει ρευστότητα προκειμένου να μπορεί να καλύπτει τα πάγια κόστη της (32-34 εκατ. ευρώ), ακόμα και στο σενάριο κατά το οποίο θα υποχρεωθεί να διακόψει εντελώς της πτήσεις της.

Σ’ αυτή την κατεύθυνση, όπως εξήγησε ο Ευτ. Βασιλάκης, η διοίκηση της Aegean κινείται σε δύο επίπεδα.

Αφενός, θα απευθυνθεί στους προμηθευτές της «με τους οποίους έχουμε αναπτύξει ισχυρούς δεσμούς και αποδείξαμε την αξιοπιστία μας στα δύσκολα χρόνια της κρίσης μετά το 2010. Πιστεύουμε πως θα έχουμε τη στήριξή τους», ανέφερε χαρακτηριστικά. Παράλληλα, η διοίκηση της Aegean θα επιδιώξει να εξασφαλίσει πρόσθετες, εφεδρικές, γραμμές χρηματοδότησης μέσω βραχυχρόνιου δανεισμού. Μια εφεδρική γραμμή άμυνας, όπως εξήγησε, σε περίπτωση που χρειαστεί να χρησιμοποιηθεί. Σύμφωνα με τον Ευτ. Βασιλάκη, η εταιρεία συζητά, ήδη, γραμμές χρηματοδότησης με ελληνικές τράπεζες και προσδοκά πως σύντομα θα υπάρξουν αποτελέσματα.

Με βάση τα τρέχοντα επίπεδα ρευστότητας, τις κινήσεις που θα γίνουν προς προμηθευτές και τις προσπάθειες για τη διασφάλιση πρόσθετων πηγών χρηματοδότησης από ελληνικές τράπεζες, ο πρόεδρος της Aegean εκτιμά πως η εταιρεία βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε σχετικά καλή θέση.

Για το σενάριο να διακόψει εντελώς τις πτήσεις της, ο Ευτ. Βασιλάκης ανέφερε πως κάτι τέτοιο θα ήταν δυσάρεστο και κοστοβόρο, αλλά απαραίτητο αν επρόκειτο να διασφαλιστεί η επιβίωση της εταιρείας. «Υπό την προϋπόθεση πως η διακοπή πτήσεων θα αφορούσε περίοδο λίγων μηνών», ώστε στη συνέχεια η εταιρεία να έχει τη δυνατότητα να υποστηρίξει την επαναλειτουργία της.

Αναφερόμενος στους εργαζόμενους του ομίλου Aegean, ο Ευτ. Βασιλάκης σημείωσε πως θα διασφαλιστούν πλήρως οι θέσεις απασχόλησης, ακόμα κι αν εταιρεία υποχρεωθεί να διακόψει τις πτήσεις της. Κι αυτό γιατί θεωρούνται βασική συνιστώσα για τη μέχρι σήμερα πορεία και τη μελλοντική της ανάπτυξη. Άφησε, ωστόσο, ανοιχτό το θέμα της διατήρησης του συνόλου των θέσεων εργασίας, εφόσον η αρνητική κατάσταση παραταθεί επί αρκετούς μήνες.

Ο πρόεδρος της Aegean εκτιμά πως ο χώρος των αερομεταφορών θα είναι ένας από εκείνους που θα στηρίξουν με μέτρα οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, εξαιτίας της σημασίας του τομέα. Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση της Aegean προσβλέπει σε μέτρα στήριξης σε ό,τι αφορά τη μείωση του κόστους των εταιρειών ή μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητάς τους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v