Πολλαπλά μηνύματα προς αποδέκτες εντός και εκτός συνόρων εξέπεμψε χθες η Aegean Airlines, οργανώνοντας μια εντυπωσιακή «παράσταση» για την παρουσίαση του πρώτου από τα αεροπλάνα νέας γενιάς Airbus A320neo, που παρέλαβε από την ευρωπαϊκή κατασκευάστρια εταιρεία.
Το υπόστεγο της τεχνικής βάσης της Aegean που φιλοξενείται στο κτίριο Β57 του αεροδρομίου είχε μεταμορφωθεί σε ένα εντυπωσιακό «γαλάζιο» σκηνικό, για να σηματοδοτήσει το πέρασμα της εταιρείας σε μια νέα εποχή.
Το μπλε σκηνικό που παρέπεμπε στο νέο logo της εταιρείας, η παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, το νέο λογότυπο της εταιρείας και το νέο «λουκ» που θα έχουν τα ολοκαίνουργια αεροπλάνα της, έκαναν ξεκάθαρο πως η διοίκηση της εταιρείας παρουσίαζε τις προγραμματικές της δηλώσεις για το εγγύς και απώτερο μέλλον.
Εντός συνόρων, η διοίκηση έστελνε το μήνυμα στην εγχώρια επιχειρηματική κοινότητα πως ο όμιλος Θ. Βασιλάκη (στον οποίο ανήκουν, μεταξύ άλλων, η Αutohellas/Hertz και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις) συγκαταλέγεται, πλέον, στην οικονομική ελίτ της χώρας.
Το έκαναν ξεκάθαρο με τις αναφορές τους ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχιος Βασιλάκης και ο δ/νων σύμβουλος Δημήτρης Γερογιάννης. Με χαρακτηριστικότερες τις αναφορές για τις 3.100 εργαζόμενους που απασχολεί ο όμιλος (το 90% σε μόνιμη βάση) και τα 2,7 δισ. ευρώ που εισέφεραν κατά τη δεκαετία της κρίσης στα δημόσια έσοδα η Aegean Airlines και η θυγατρική της Olympic Air.
Το νέο λογότυπο της εταιρείας και η νέα εμφάνιση των αεροπλάνων παραπέμπουν ευθέως στα χρώματα της ελληνικής σημαίας, τονίζοντας με έμφαση τον ρόλο του εθνικού αερομεταφορέα, που έχει κατακτήσει η Aegean, ξεπερνώντας σε μέγεθος την πάλαι ποτέ κραταιά Ολυμπιακή.
Είναι χαρακτηριστικό πως το 2019 η Aegean μετέφερε 15 εκατ. επιβάτες (ένα εκατ. περισσότερους από το 2018), από τους οποίους 7,8 εκατ. ήταν ξένοι ταξιδιώτες. Ταυτόχρονα η εταιρεία διαθέτει, πλέον, το ισχυρότερο δίκτυο που είχε ποτέ ελληνική αεροπορική εταιρεία, έχοντας προσθέσει περισσότερους από 50 προορισμούς και 1.000 διαφορετικά δρομολόγια εξωτερικού την τελευταία εξαετία, συνδέοντας τα αεροδρόμια/βάσεις της στην Ελλάδα σχεδόν με όλες τις αγορές του ελληνικού τουρισμού.
Τα «σήματα» που εξέπεμψε, ωστόσο, η Aegean χθες απευθύνονταν και σε αποδέκτες εκτός συνόρων. Για την ακρίβεια, αποδέκτες φαίνεται πως ήταν, μεταξύ άλλων, βασικοί ανταγωνιστές της. Η διοίκηση της Aegean φέρεται να επιλέγει μια διετή επιθετική πολιτική ανάπτυξης, επιχειρώντας να αξιοποιήσει το νέο της «οπλοστάσιο» (τα αεροπλάνα νέας γενιάς της Airbus), με στόχο να ενισχύσει τα μερίδια αγοράς της και το ειδικό της βάρος στην ευρωπαϊκή (πρωτίστως) αλλά και παγκόσμια αγορά.
Ένδειξη της επιθετικής πολιτικής της Aegean είναι το γεγονός πως αυξάνει κατά 1,5 εκατ. τις διαθέσιμες θέσεις της φέτος. Σε μια χρονιά κατά την οποία αρκετές αεροπορικές εταιρείες δείχνουν να «μαζεύονται» και η επιδημία του κινεζικού κορωνοϊού «καταβροχθίζει» χιλιάδες θέσεις καθώς ακυρώνονται μαζικά πτήσεις.
Η κίνηση της Aegean να προσθέσει 1,5 εκατ. θέσεις υποδηλώνει τη στόχευσή της να αξιοποιήσει την επιφυλακτικότητα πολλών εταιρειών, αποσπώντας τους μερίδια αγοράς. Ταυτόχρονα λειτουργεί σταθεροποιητικά στον ελληνικό τουρισμό, σε μια χρονιά που οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις θα κρίνουν πολλά για τα τελικά μεγέθη του.
Η επιθετική πολιτική ανάπτυξης της Aegean αποτυπώνεται και στην απόφαση να αυξηθεί κατά 50% η αρχική παραγγελία στην Airbus, αυξάνοντας το συνολικό ύψος της επένδυσης στα 6,6 δισ. δολάρια (5,8 δισ. ευρώ).
Πιο συγκεκριμένα, το ύψος της παραγγελίας της Aegean στην Airbus αυξήθηκε κατά 16 αεροπλάνα, με αποτέλεσμα η εταιρεία να αποκτήσει τουλάχιστον 46 αεροπλάνα A320neo και A321neo. Ταυτόχρονα έχει «κλειδώσει» οψιόν για επιπλέον 12 αεροπλάνα, εφόσον κριθεί αναγκαίο από την πορεία ανάπτυξης της εταιρείας. Συνολικά, δηλαδή, η Aegean μπορεί να αποκτήσει έως και 58 νέα αεροπλάνα.
Ήδη, έχουν παραληφθεί τα τρία πρώτα Α320neo, τα οποία θα αυξηθούν σε έξι μέχρι τον Ιούλιο, ολοκληρώνοντας τις φετινές παραλαβές. Το σύνολο των νέων αεροπλάνων θα έχει παραληφθεί μέχρι το 2026 και κάθε χρόνο η εταιρεία θα επενδύει 500 εκατ. ευρώ.
Με τα νέα αεροπλάνα αναμένεται «μπουμ» νέων προορισμών από την Aegean, η οποία θα μπορεί, πλέον, να φθάνει σε οποιονδήποτε προορισμό εντός Ευρώπης, να καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της Ρωσίας, να φθάνει σε όλες τις χώρες του Κόλπου, να καλύπτει τη μισή Αφρική και να φθάνει μέχρι το Πακιστάν και υπό προϋποθέσεις (εφόσον προμηθευτεί αεροπλάνα Α321neo LR, δηλ. μακράς ακτίνας δράσης) μέχρι το δυτικό τμήμα της Ινδίας.
Παράγοντες της εγχώριας αεροπορικής και ταξιδιωτικής αγοράς εκτιμούν πως, εφόσον η ανάπτυξη της Aegean εξελιχθεί ομαλά, την επόμενη διετία θα μεγεθυνθεί σημαντικά και σε βάθος πενταετίας θα συγκαταλέγεται στους ισχυρούς παίκτες της ευρωπαϊκής αγοράς.
Το διαρκώς ενισχυόμενο προφίλ της εταιρείας αποτυπώθηκε στις 1.650 αιτήσεις που έλαβε η Aegean από ενδιαφερόμενους που ήθελαν να ενταχθούν στο πρόγραμμα υποτροφιών που προσέφερε σε νέους πιλότους. Από αυτούς επελέγησαν, τελικά, 118, οι οποίοι ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους και θα αποτελέσουν τη βάση της νέας γενιάς χειριστών της εταιρείας.
Η παρουσία του πρωθυπουργού στη χθεσινή τελετή προφανώς δεν αποτελούσε κίνηση αβροφροσύνης. Η κυβέρνηση αναζητά ισχυρά παραδείγματα για να ενισχύσει τα μηνύματα που στέλνει εντός και εκτός συνόρων. Έκανε μάλιστα λόγο για τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση που υλοποιείται αυτή τη στιγμή στη χώρα, σημειώνοντας με έμφαση πως είναι αμιγώς ελληνική.
Ο πρωθυπουργός συνέδεσε το όνομα της Aegean με τη σημασία που έχει στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία, να μεταφέρεται παντού το όνομα εμβληματικού ελληνικού αρχιπελάγους. Συνέδεσε, παράλληλα, όσα υποσχέθηκε προεκλογικά η κυβέρνηση για καλοπληρωμένες δουλειές, με το παράδειγμα της Aegean της οποίας το προσωπικό είναι κατά 90% μόνιμο και απασχολείται όλο τον χρόνο. Υπογράμμισε, μάλιστα, το γεγονός πως 600 από τις 3.100 εργαζόμενους της εταιρείας μετείχαν στη διανομή των κερδών της, εισπράττοντας μπόνους. Θέμα το οποίο υπενθυμίζει συνεχώς ο πρωθυπουργός αναφερόμενος στους Έλληνες επιχειρηματίες.
Ο πρόεδρος της κυβέρνησης δεσμεύθηκε πως θα μειωθεί ο ΦΠΑ στις αερομεταφορές όπως και στον τουρισμό, αμέσως μόλις δημιουργηθεί κατάλληλος δημοσιονομικός χώρος. Ταυτόχρονα, υποσχέθηκε πως η νέα ηγεσία της ΥΠΑ θα κινηθεί άμεσα για τη βελτίωση της κατάστασης στη διαχείριση του ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας. Θέμα το οποίο είχε θέσει νωρίτερα στην ομιλία του ο πρόεδρος της Aegean Ευτ. Βασιλάκης.