Σκηνές από τα «προσεχώς» του ελληνικού τουρισμού αποτυπώνει η… έφοδος Κινέζων επισκεπτών, η εκρηκτική αύξηση της ζήτησης από μακρινές αγορές (Ασία, Αμερική, Αυστραλία) και η αλλαγή πελατολογίου που καταγράφουν οι πολυτελείς μονάδες που συγκροτούν την ξενοδοχειακή «βιτρίνα» της Πλατείας Συντάγματος.
Οι Κινέζοι επισκέπτες είναι αυτοί που δείχνουν να παίρνουν τη σκυτάλη της υψηλής ζήτησης για πολυτελή δωμάτια στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, ανεβάζοντας τον πήχη των προσδοκιών για νέα ρεκόρ πληρότητας και εσόδων το 2020.
Ενδεικτική είναι η περίπτωση του ξενοδοχείου NJV Athens Plaza, ιδιοκτησίας της οικογένειας Βαρδινογιάννη, το οποίο το 2018 αύξησε 12% τη μέση τιμή δωματίων και συνολικών του εσόδων σε σύγκριση με το 2017, ενώ στο δεκάμηνο φέτος καταγράφει νέα άνοδο της μέσης τιμής δωματίων 6% (έσοδα στα επίπεδα του 2018).
Επιπλέον, τα μέχρι στιγμής στοιχεία κρατήσεων του 2020 πυροδοτούν προσδοκίες για πληρότητες και έσοδα σε επίπεδα υψηλότερα του 2018, που χαρακτηρίστηκε χρονιά-ορόσημο των τελευταίων χρόνων για τα ξενοδοχεία της Αθήνας.
Ποιοι «ευθύνονται» για την ανοδική πορεία του γνωστού ξενοδοχείου της Πλ. Συντάγματος; Τα στοιχεία που παρουσίασαν η Γ. Δ/ντρια Βάνα Λαζαράκου και ο βοηθός Δ/ντής Πωλήσεων του ξενοδοχείου Δημήτρης Σκλαβενίτης δίνουν τις απαντήσεις. Οι Κινέζοι επισκέπτες ήταν δεύτεροι σε ποσοστό αύξησης διανυκτερεύσεων το 2018 έναντι του 2017 (+58%) και είναι πρώτοι στο δεκάμηνο φέτος με άνοδο +61% σε σύγκριση με πέρυσι. Είναι χαρακτηριστικό πως οι διανυκτερεύσεις Κινέζων στο NJV Athens Plaza στο σύνολο του 2018 ήταν 2.914 ενώ στο δεκάμηνο φέτος μετρούσαν ήδη 3.991…
Το ξενοδοχείο, παράλληλα, κατέγραψε αύξηση 66% των Καναδών και 30% επισκεπτών από τις ΗΠΑ το 2018 αλλά και άνοδο 22% των πελατών του από την Ιαπωνία.
Η αλλαγή στο πελατολόγιο του ξενοδοχείου συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την απόφαση των ιδιοκτητών του να αναβαθμίσουν τη μονάδα μέσω ενός επενδυτικού προγράμματος 5,1 εκατ. ευρώ, που υλοποιήθηκε σε αυτήν μετά το 2014. Επένδυση η οποία περιέλαβε όλους τους χώρους του ξενοδοχείου και «γέννησε», μεταξύ άλλων, τη νέα διώροφη προεδρική σουίτα του 70υ και 8ου ορόφου σε νεοϋορκέζικο στυλ.
Όπως εξήγησε ο Γ. Δ/ντρια του ξενοδοχείου Β. Λαζαράκου, οι επενδύσεις εντάσσονταν στην απόφαση των ιδιοκτητών του να προετοιμαστεί κατάλληλα, ώστε να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που θα προέκυπταν μετά την έξοδο από την περίοδο ισχνών αγελάδων που βίωσε η ξενοδοχειακή αγορά της Αθήνας στις αρχές της δεκαετίας.
Η εκρηκτική άνοδος της ζήτησης των τελευταίων χρόνων για την Αθήνα, ωστόσο, δεν δημιούργησε ευκαιρίες μόνο για το Athnesn Plaza αλλά και για τους ανταγωνιστές του. Οι οποίοι πολλαπλασιάστηκαν κιόλας. Εξέλιξη που οδήγησε τη διοίκηση στην εξεύρεση νέων αγορών αλλά και συνεργατών.
Η αύξηση της μέσης τιμής των δωματίων φαίνεται πως έπαιξε σημαντικό ρόλο στην αλλαγή της ανθρωπογεωγραφίας των πελατών του. Με κύριο χαρακτηριστικό τη σταδιακή υποχώρηση των Ελλήνων και Κυπρίων πελατών και την αλματώδη «είσοδο» επισκεπτών από νέες αγορές. Είναι χαρακτηριστικό πως οι Έλληνες πραγματοποίησαν 10.396 διανυκτερεύσεις στο Athens Plaza το 2018, αλλά στο φετινό δεκάμηνο μετρούσαν 6.290. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το ξενοδοχείο να καταγράψει στο φετινό δεκάμηνο περισσότερα έσοδα από Αμερικανούς (1,119 εκατ. ευρώ) παρά από Έλληνες πελάτες (1,101 εκατ. ευρώ).
Οι Έλληνες, ωστόσο, αποδείχθηκαν οι πιο αποδοτικοί πελάτες του NJV καθώς πλήρωσαν κατά μέσο όρο 175 ευρώ ανά διανυκτέρευση έναντι 164 ευρώ των Κινέζων και 162 των Αμερικανών πελατών.