Συντηρητική εκτίμηση για την τρέχουσα -υπερδωδεκάμηνη χρήση εφόσον εγκριθεί από τη Γ.Σ. των μετόχων της- διατηρεί η διοίκηση της Jumbo, σύμφωνα με την τοποθέτησή της στην ετήσια παρουσίαση στην Ενωση Θεσμικών Επενδυτών.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Απόστολος Βακκάκης ανάφερε ότι αμφισβητεί πως «οι όποιοι ρυθμοί ανάπτυξης θα μετακυλίσουν στην κατανάλωση» και ως εκ τούτου διατύπωσε την πρόβλεψη για αύξηση πωλήσεων της τάξης του 5%. Η παραπάνω εκτίμηση έρχεται μετά την επίδοση αύξησης πωλήσεων κατά 8,22% στο α’ τρίμηνο του 2019, ωστόσο ο πάντοτε συντηρητικός κ. Βακκάκης, σημείωσε πως παραμένει κρίσιμο το πώς θα κινηθεί το β’ τρίμηνο του 2019, που συμπίπτει με την εορταστική περίοδο.
Ο κ. Βακκάκης είπε ότι μέχρι στιγμής η ελληνική αγορά (μέσα Οκτωβρίου) κινείται θετικά, ωστόσο, σημείωσε πως συνολικά η οικονομία βρίσκεται «σε μεταβατικό στάδιο».
«Εκτιμώ ότι υπάρχει υποεκτίμηση της δυσκολίας για την πραγματική επάνοδο σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης».
Ο ίδιος σημείωσε πως η μέση απόδειξη στην αλυσίδα Jumbο κινείται στο επίπεδο των 21 ευρώ (έναντι 25 ευρώ προ κρίσης). Εκτίμησε δε ότι το ποσό αυτό προέρχεται κατά το ήμισυ από τον προσπορισμό μεριδίων αγοράς και κατά το ήμισυ οφείλεται στο καταναλωτικό εισόδημα.
Η στρατηγική
Πέραν της εκτίμησης για το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον και την κατανάλωση, ο κ. Βακκάκης αναφέρθηκε στις στρατηγικές που ακολουθεί η αλυσίδα προκειμένου να συνεχίσει να αναπτύσσεται. Σ’αυτό το πλαίσιο συνεχίζει τις επενδύσεις σε φυσικό δίκτυο σε Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία και Κύπρο, με έναν ετήσιο προϋπολογισμό δαπάνης 40-50 εκατ. ευρώ. Στόχος δε της εταιρείας είναι η διαρκής βελτίωση των φυσικών καταστημάτων, και διαθέτει πλάνο μετεγκατάστασης ώστε στην προσεχή τριετία η πλειονότητα του δικτύου να διαθέτει και αποθηκευτικούς χώρους.
Όσον αφορά το κανάλι του ηλεκτρονικού καταστήματος, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Jumbο έκανε λόγο για μικρή συμμετοχή στον συνολικό τζίρο, «της τάξης του 1,5 καταστήματος Jumbο». Κατά τον ίδιο, η δυναμική του online καταστήματος δεν μπορεί να είναι αξιοσημείωτη, καθώς τα είδη που εμπορεύεται η αλυσίδα -λόγω της χαμηλής τιμής- δεν ανήκουν στις κατηγορίες που ο καταναλωτής αναζητά διαδικτυακά.
Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι μέρος του προϊοντικού μίγματος -το οποίο προσδιόρισε στο 9% του σημερινού τζίρου της Jumbο- εκτιμάται ότι θα αποκτήσει θέση στην online αγορά και ως εκ τούτου η αλυσίδα σκοπεύει να εγκαταλείψει την εμπορία τους. Ο κ. Βακκάκης θύμισε την «απομάκρυνση» της Jumbο από το ηλεκτρονικό παιχνίδι, προκειμένου να μην υποστεί πίεση στο μικτό περιθώριο κέρδους της, χαρακτηρίζοντάς την ως μια κίνηση στρατηγικής.
Σε ό,τι αφορά τη χρηματοοικονομική διαχείριση, η διοίκηση της Jumbο διατηρεί παραδοχές για τη ισοτιμίες νομισμάτων (καθώς εξαρτάται από τη διακύμανση του δολαρίου, προμηθευόμενη τον κύριο όγκο προϊόντων της από την Κίνα) και για τα μεταφορικά, χωρίς σήμερα να διαβλέπει θεαματικές ανακατατάξεις.
Ο κ. Βακκάκης εξήγησε επίσης πως η απόφαση για αύξηση του διανεμόμενου μερίσματος έρχεται σε μια συγκυρία όπου η υπερβάλλουσα ρευστότητα της εταιρείας (244,6 εκατ. ευρώ στο τέλος της χρήσης 2018-2019) δεν αποδίδει λόγω των αρνητικών επιτοκίων. Συμπλήρωσε ωστόσο ότι η παραγωγή θετικών ταμειακών ροών και η συσσώρευση ρευστότητας αποτελούν «μαξιλάρι» για τις κακοτοπιές, αλλά και συγκριτικό πλεονέκτημα της εταιρείας.
Η διοίκηση
Ο κ. Βακκάκης επέμεινε στις αναφορές του σ’ ένα μοντέλο συντηρητικής αλλά άμεσης διαχείρισης της εταιρείας, ενώ αρνήθηκε τον ενδεχόμενο σχεδιασμό αποχώρησής του από τη θέση του επικεφαλής σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.