Τα συνολικά έσοδα των τριών ισχυρότερων κατασκευαστικών ομίλων (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ) από τις κατασκευές έφτασαν το 1,13 δισ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2019 και αποτελούσαν σχεδόν το 71% του συνολικού κύκλου εργασιών, που άγγιξε το 1,6 δισ. ευρώ. Το συνολικό καθαρό αποτέλεσμα από τις κατασκευές ήταν, όμως, ζημιογόνο στο πρώτο εξάμηνο του 2019 για τους τρεις ομίλους. Μόνο ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παρουσιάζει μικρά καθαρά κέρδη από την κατασκευαστική δραστηριότητα. Η Ελλάκτωρ εμφανίζει ζημίες 13,25 εκατ. ευρώ, ενώ στην ΑΒΑΞ απέφυγαν να εμφανίσουν τα καθαρά κέρδη από κατασκευές και παραχωρήσεις.
Τα αποτελέσματα του εξαμήνου εξηγούν, πάντως, γιατί οι διοικήσεις των κατασκευαστικών ομίλων επισημαίνουν τον στόχο για περαιτέρω επέκταση στους τομείς των παραχωρήσεων και της ενέργειας. Τα περιθώρια κερδοφορίας από έργα στο εξωτερικό είναι ελάχιστα, ενώ και στην Ελλάδα δημοπρατούνται ελάχιστα (μεσαίου μεγέθους) έργα, που οι εργολάβοι «τα χτυπούν», ενίοτε με μεγάλες εκπτώσεις, μόνο και μόνο για να συντηρήσουν το δυναμικό τους εν αναμονή κάποιου μεγάλου διαγωνισμού και ανάθεσης.
Οι παραχωρήσεις, αν και αποτελούσαν μόλις το 13% των συνολικών εσόδων των τριών ομίλων στο πρώτο εξάμηνο, συνεισέφεραν περί τα 50 εκατ. ευρώ σε καθαρή κερδοφορία. Ο τομέας της ενέργειας αποτελούσε επίσης το 13,6% των συνολικών εσόδων στο ίδιο χρονικό διάστημα, αλλά «έβαλε πλάτη» με καθαρά κέρδη κοντά στα 40 εκατ. ευρώ. Έτσι κατάφερε ο όμιλος Ελλάκτωρ να περιορίσει τις ζημιές. Έτσι, επίσης, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πέτυχε τη σημαντική αύξηση της κερδοφορίας του. Τα καθαρά κέρδη από παραχωρήσεις και ενέργεια ήταν φέτος 52,5 εκατ. ενώ στο πρώτο εξάμηνο του 2018 είχαν κινηθεί κοντά στα 20 εκατομμύρια.
Τα ίδια στοιχεία δείχνουν πως υπάρχουν αρκετά μεγάλα περιθώρια, ώστε να ενισχυθεί η συμβολή των παραχωρήσεων και της ενέργειας στα έσοδα των τριών ομίλων, όπως και των άλλων δύο ανταγωνιστών τους που συμπληρώνουν την πεντάδα (Μυτιληναίος, Intrakat), αν και δεν βρίσκονται όλοι στο ίδιο σημείο εκκίνησης.
Αν δεν υπήρχαν οι παραχωρήσεις και η ενέργεια, η πολυετής ανομβρία στα δημόσια έργα θα είχε οδηγήσει τους ομίλους σε πολύ μεγάλες ζημιές. Το ίδιο μαξιλάρι θα βοηθήσει και στη φετινή χρήση, αφού δεν πρόκειται να ανατεθεί ή να προχωρήσει κανένα μεγάλο έργο εξαιτίας των γνωστών ζητημάτων με την ωρίμανση διαγωνισμών και τις δικαστικές εκκρεμότητες.
Η διοίκηση του ομίλου Ελλάκτωρ υποστηρίζει με κάθε ευκαιρία πως δεν πρόκειται πλέον να διεκδικεί δημόσια έργα με κάθε κόστος και αν δεν υπάρχει εξασφαλισμένη κερδοφορία και πως επιδιώκει να διευρύνει το χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων, ναυαρχίδα του οποίου είναι η Αττική Οδός (ελέγχει το 65,75%). Τον τελευταίο χρόνο είχε, μάλιστα, και μία επιτυχία με την επικράτηση στον διαγωνισμό για τη διαχείριση της μαρίνας Αλίμου, όπου εκκρεμεί η υπογραφή της σύμβασης.
Η Αττική Οδός είναι επίσης το ισχυρό χαρτί του ομίλου ΑΒΑΞ, που κατέχει το 34,21%, ο οποίος, όμως, μεταβίβασε προχθές στη σουηδική Sterner Stenhus, την εταιρεία που είχε αναλάβει την κατασκευή και διαχείριση δέκα σχολείων στην Αττική με σύμβαση ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα). Πρόκειται για την JPA Κατασκευή και Διαχείριση Σχολείων Αττικής, η οποία επιβαρυνόταν και με δύο δάνεια.
Στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τόνισαν στην πρόσφατη τηλεδιάσκεψη για τα οικονομικά αποτελέσματα εξαμήνου πως με την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, τα μερίσματα από τις παραχωρήσεις θα φτάνουν τα 90 εκατ. ευρώ ετησίως.
Η συγκυρία ευνοεί, πάντως, τον σχεδιασμό των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων. Στις κατασκευές, η νέα κυβέρνηση έχει υποστηρίξει πως θα δώσει μεγαλύτερο βάρος σε παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ και άλλες μορφές συμπράξεων. Η αναμενόμενη (προς το παρόν καταγράφονται μόνο καθυστερήσεις...) επιτάχυνση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων με παραχωρήσεις λιμενικών δραστηριοτήτων, μαρινών, κ.λπ. επίσης θα λειτουργήσει θετικά.
Στην ενέργεια, η απόφαση για ταχύτερη απολιγνιτοποίηση, σε συνδυασμό με τα προβλήματα της ΔΕΗ δημιουργούν ζωτικό χώρο για νέες επενδύσεις σε θερμικές μονάδες (με καύσιμο φυσικό αέριο) και, κυρίως, σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).