Τη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια και όχι την άνοδο των τιμών πετρελαίου προσδιόρισε ως μεγαλύτερη πρόκληση για τις αεροπορικές εταιρείες τη χρονιά που ακολουθεί, ο πρόεδρος της Αegean Ευτύχιος Βασιλάκης.
Παρουσιάζοντας σε αναλυτές τα οικονομικά αποτελέσματα εξαμήνου που δημοσιοποίησε χθες η ελληνική αεροπορική εταιρεία, ο Ε. Βασιλάκης σημείωσε πως το 2019 αποτελεί μεταβατική χρονιά για την Αegean, καθώς από το 2020 θα αρχίσει να παραλαμβάνει τα νέα αεροπλάνα που έχει παραγγείλει στην Airbus. Εξέλιξη από την οποία αναμένει μείωση λειτουργικών δαπανών τα επόμενα χρόνια.
Ο επικεφαλής της Aegean χαρακτήρισε ιδιαίτερα θετικά τα αποτελέσματα της εταιρείας στο δεύτερο τρίμηνο, και συνολικά το πρώτο εξάμηνο σε μία χρονιά κατά την οποία:
- διαμορφώνονται συνθήκες επιβράδυνσης των ευρωπαϊκών οικονομιών και
- επιβραδύνθηκαν σημαντικά οι τουριστικές αφίξεις στην Ελλάδα, ύστερα από μία ανοδική πορεία εξαετίας.
Περιμένοντας την παραλαβή των νέων αεροπλάνων της από το 2020, η Αegean επέλεξε, όπως εξήγησε ο Ε. Βασιλάκης, να επιδιώξει καλύτερα αποτελέσματα μέσω της καλύτερης αξιοποίησης του υπάρχοντος στόλου της.
Έτσι έδωσε έμφαση στην επέκταση των δρομολογίων της στο δεύτερο τρίμηνο και ιδιαίτερα στους μήνες Μάιο και Ιούνιο. Αυξάνοντας 12% τα διαθέσιμα επιβατο-χιλιόμετρα (ASK), η εταιρεία κατάφερε να αυξήσει 20% τα έσοδά της και 30% τα καθαρά της κέρδη σε σύγκριση με το δεύτερο τρίμηνο του 2018 και να βελτιώσει σημαντικά τα συνολικά οικονομικά της αποτελέσματα α' εξαμήνου.
Αναφερόμενος στο περιβάλλον ανταγωνισμού που διαμορφώνεται φέτος στην ελληνική αγορά, ο πρόεδρος της Αegean σημείωσε πως στα διεθνή δρομολόγια καταγράφεται περαιτέρω ενίσχυση, αλλά σε μικρότερο βαθμό σε σύγκριση με την προηγούμενη διετία. Όπως ανέφερε, η Ryanair αύξησε 15% τις διαθέσιμες θέσεις της σε διεθνή δρομολόγια από και προς την Ελλάδα, αλλά αποχώρησε από τα εσωτερικά δρομολόγια. Η Easyjet διατήρησε τις θέσεις της με μικρές αυξομειώσεις ενώ η Wizz Air, που επεκτάθηκε δυναμικά στην ελληνική αγορά την προηγούμενη διετία, φέτος επέλεξε να φρενάρει την ανάπτυξή της.
Όπως σημείωσε ο Ε. Βασιλάκης, το ποσοστό αύξησης αεροπορικών θέσεων προς την Ελλάδα προήλθε κυρίως από τους μεγάλους αεροπορικούς ομίλους Lufthansa, Air France/KLM, που ενίσχυσαν την παρουσία τους μέσω των θυγατρικών τους Eurowings και Transavia αντίστοιχα. Την ίδια στιγμή, στα δρομολόγια εσωτερικού το κενό που δημιουργήθηκε από την αποχώρηση της Ryanair έσπευσαν να καλύψουν οι ελληνικές Sky Express και Astra Airlines.
Για τη χειμερινή περίοδο δρομολογίων, ο πρόεδρος της Αegean εκτίμησε πως θα καταγραφεί νέα αύξηση θέσεων 5-6% στα διεθνή δρομολόγια έναντι αύξησης 15% τον χειμώνα του 2018 σε σύγκριση με το 2017.
Αναφερόμενος στις πιθανές επιπτώσεις από την άνοδο των διεθνών τιμών καυσίμων, ιδιαίτερα μετά τις επιθέσεις σε μονάδες παραγωγής της Σαουδικής Αραβίας, σημείωσε πως τα επίπεδα του hedging καυσίμων της εταιρείας για το 2019 φτάνουν το 80% ενώ για το 2020, ήδη, το 57%. Ταυτόχρονα ανέφερε πως το πρόσφατο ομολογιακό δάνειο 200 εκατ. ευρώ, πενταετούς διάρκειας, που εξέδωσε η εταιρεία τής παρέχει την απαιτούμενη άνεση κινήσεων, ενώ διαβεβαίωσε πως είναι διασφαλισμένα τα κεφάλαια κίνησης και τα ταμειακά της διαθέσιμα.
Σύμφωνα με τον Ε. Βασιλάκη, η Αegean αναμένει να μειώσει σημαντικά τις λειτουργικές της δαπάνες από το δεύτερο εξάμηνο του 2021, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η παραλαβή 14-15 νέων Airbus.
Αποκαλυπτικός ήταν την ίδια στιγμή ο πρόεδρος της Αegean για τις οικονομικές επιπτώσεις στην εταιρεία από τις καθυστερήσεις πτήσεων που καταγράφονται από τον Ιούνιο στον εναέριο χώρο της περιοχής Αθηνών. Θέμα το οποίο ανέδειξε σε προηγούμενα δημοσιεύματά του το Euro2day.gr.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Αegean, το επιπλέον άμεσο κόστος των καθυστερήσεων τη χρονιά που διανύουμε υπολογίζεται σε 2 εκατ. ευρω, ενώ πολλαπλάσια θεωρείται η επιβάρυνση που αντιστοιχεί στα προβλήματα καθημερινής λειτουργίας της εταιρείας, την κόπωση του προσωπικού και την ικανοποίηση των πελατών της.