Με επιστολή της προς την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η εταιρεία Creta Farm παραθέτει απαντήσεις στους «ανυπόστατους ισχυρισμούς», όπως σημειώνει, του Κ Δομαζάκη.
Το θέμα είχε αποκαλύψει το Euro2day.gr όπως επίσης είχε αποκαλύψει και τις απαντήσεις που δίνει η εταιρεία.
Ακολουθούν αναλυτικά οι απαντήσεις της εταιρείας στους εν λόγω ψευδείς ισχυρισμούς:
1. Μεταφορές χρηματικών ποσών
Ο κος Κ. Δομαζάκης αναφέρεται σε ζημία της Εταιρείας από μεταφορές χρηματικών ποσών χωρίς νόμιμη αιτία προς τον προμηθευτή NOVAPLOT ENTERPRISES LTD. Προς αποκατάσταση της αλήθειας και της νομιμότητας της αιτίας των πληρωμών, παραθέτουμε τα παρακάτω στοιχεία:
α. Η εταιρεία NOVAPLOT LTD συστάθηκε στην Κύπρο στις 09/04/2012 ως ιδιωτική εταιρεία περιορισμένης ευθύνης.
β. Στις 09/06/2015, κατατέθηκε στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας αίτηση χορήγησης Πιστοποιητικού Υποδείγματος Χρησιμότητας (ΠΥΧ) με την περιγραφή “ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ ΓΙΑ ΘΕΡΜΙΚΩΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΜΕΝΟ ΚΡΕΑΤΟΣΚΕΥΑΣΜΑ ΜΕ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΥΚΟΛΟΥ ΑΝΟΙΓΜΑΤΟΣ από τον Εφευρέτη του ΠΥΧ Εμμανουήλ Δομαζάκι του Στυλιανού. Δικαιούχος του ΠΥΧ είναι η εταιρεία NOVAPLOT ENTERPRISES LTD. Από την κατάθεση της αίτησης μέχρι και σήμερα εφευρέτης είναι ο Εμμανουήλ Δομαζάκις και Δικαιούχος η NOVAPLOT ENTERPRISES LTD.
γ. Στις 08/12/2015, απονεμήθηκε το σχετικό δίπλωμα ΠΥΧ στους κ.κ. Εμ. Δομαζάκι και NOVAPLOT LTD.
δ. Το ανωτέρω ΠΥΧ που βασίστηκε σε ιδέα του Εμ. Δομαζάκι, αφορά πρωτοποριακό τρόπο συσκευασίας τροφίμων και υπό την έννοια αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ποικίλες δράσεις. Σε πρώτη φάση χρησιμοποιήθηκε κατά την ανάπτυξη των προϊόντων της σχετικής σειράς σνακ “mini” της Εταιρείας, τα οποία πρωτοεμφανίστηκαν στην ξένη αγορά τον Ιούλιο του 2015 και στην εγχώρια λίγους μήνες αργότερα.
Καθώς τα προϊόντα “mini”, όπως προαναφέρθηκε, πρωτοεμφανίστηκαν στην αγορά τον Ιούλιο 2015 ενώ εκκρεμούσε η πιστοποίηση από το Ευρωπαϊκό Γραφείο Πατέντας της μεταφοράς των δικαιωμάτων επί της ΠΥΧ και η οριστικοποίηση της σύμβασης μεταξύ της ΚΡΕΤΑ ΦΑΡΜ ΑΒΕΕ και NOVAPLOT ENTERPRISES LTD, αποφασίστηκε η μεταφορά προκαταβολής €80 χιλ. έναντι των μελλοντικών καταβολών της ΚΡΕΤΑ ΦΑΡΜ ΑΒΕΕ προς τη NOVAPLOT ENTERPRISES LTD για την εκμετάλλευση των δικαιωμάτων της ΠΥΧ, που υλοποιήθηκε τον ίδιο μήνα.
ε. Στις 17/01/2016 και μετά την απονομή του ως άνω διπλώματος, υπεγράφη μεταξύ της ΚΡΕΤΑ ΦΑΡΜ ΑΒΕΕ και NOVAPLOT LTD Σύμβαση Εκμετάλλευσης Δικαιωμάτων για την εκμετάλλευση των δικαιωμάτων της ανωτέρω ΠΥΧ. Η συνολική αξία της σύμβασης ανέρχεται στο ποσό των €1,6 εκατ.
Κατά συνέπεια, είναι προφανές ότι το ποσό των €80 χιλ. θα υπερκαλυπτόταν από την εν λόγω σύμβαση.
Ο κος Κ. Δομαζάκης αναφέρεται επίσης σε μεταφορές χρηματικών ποσών, εκτός των ανωτέρω €80 χιλ., οι οποίες συνοψίζονται ως κάτωθι ανά έτος:
- 2015 ποσό €70 χιλ.
- 2016 ποσό €166 χιλ.
- 2017 ποσό €174,2 χιλ.
Σύνολο: €410 χιλ.
Όπως είναι προφανές από τα ανωτέρω στοιχεία, οι παραπάνω καταβολές είναι σε συμφωνία με τα προβλεπόμενα ποσά βάσει της από 17/01/2016 σύμβασης, τα οποία για τις οικονομικές χρήσεις 2016-2017 θα μπορούσαν να ανέλθουν στο ποσό των €1,4 εκατ.
Κατά συνέπεια, όλες οι μεταφορές υποστηρίζονται από νόμιμα δικαιολογητικά και απορρέουν από νόμιμες αιτίες, ήτοι τις σχετικές συμβάσεις των δύο μερών, χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε ζημία της Εταιρείας όπως υποστηρίζει ο κος Κ. Δομαζάκης. Οι «καταγγελίες» του κου Κ. Δομαζάκη είναι ανυπόστατες, ψευδείς και επιτελούν μοναδικό σκοπό την εξυπηρέτηση προσωπικού οφέλους. Να τονίσουμε εδώ ότι η εταιρεία NOVAPLOT είναι κοινού ελέγχου των κ.κ. Εμμανουήλ Δομαζάκι και Κων. Δομαζάκη.
Οι Οικονομικές Καταστάσεις της Εταιρείας έχουν αποτυπώσει ακριβοδίκαια τις ανωτέρω συναλλαγές, οι οποίες ελέγχθηκαν τόσο από τον προηγούμενο Ορκωτό Ελεγκτή (Grant Thornton) όσο και από τον τρέχοντα (KPMG).
2. Προμηθευτής ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΕ & ΙΚΕ K-MEDIA
Ο προμηθευτής ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΕ διετέλεσε χρηματοοικονομικός σύμβουλος της Εταιρείας για την επιτυχημένη αναδιάρθρωση χρέους και σύμβουλος για τη χορήγηση νέων γραμμών πίστωσης.
Η εμπορική σχέση μεταξύ της ΚΡΕΤΑ ΦΑΡΜ και ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΕ διέπεται από δύο υπογεγραμμένες συμβάσεις: μια στις 06/11/2013, η οποία φέρει την υπογραφή εκ μέρους της ΚΡΕΤΑ ΦΑΡΜ του κου Ε. Δομαζάκι και μια στις 30/12/2014, η οποία φέρει την υπογραφή εκ μέρους της ΚΡΕΤΑ ΦΑΡΜ του κου Κ. Δομαζάκη. Βάσει αυτών των συμβάσεων εκδόθηκαν συγκεκριμένα τιμολόγια υπηρεσιών, τα οποία και καταχωρήθηκαν στις Οικονομικές καταστάσεις της Εταιρείας, προκειμένου να ακολουθηθεί η προβλεπόμενη πορεία πληρωμής.
Να διευκρινιστεί ότι η αναδιάρθρωση που επετεύχθη αφορούσε το σύνολο του κοινοπρακτικού δανείου της εταιρείας, ήτοι ποσού €44 εκατ. και όχι ποσό 4 εκατ. ευρώ όπως σκοπίμως ψευδώς αναφέρει ο κος Κ. Δομαζάκης. Επισημαίνεται ότι, από την εν λόγω αναδιάρθρωση, η Εταιρεία μας επέτυχε να μειώσει σημαντικά τα χρηματοοικονομικά έξοδά της σε ετήσια βάση.
Για τον προμηθευτή ΙΚΕ Κ-MEDIA, έχει συναφθεί η από 01/07/2017 σύμβαση για παροχή διαφημιστικών υπηρεσιών και έχουν εκδοθεί τα σχετικά τιμολόγια συνολικής αξίας €124 χιλ. Επισημαίνουμε ότι την πρώτη επιταγή που εξεδόθη από την Εταιρεία την υπογράφει ο κος Κων. Δομαζάκης, αρμόδιος για τη Διεύθυνση Μάρκετινγκ της Εταιρείας.
Όπως προκύπτει από τα ανωτέρω, η Εταιρεία έχει πραγματοποιήσει εμπορικές συναλλαγές βάσει νόμιμων παραστατικών και συμβάσεων, τα οποία αποτυπώνονται στις Οικονομικές Καταστάσεις της με τρόπο σαφή και σύμφωνα με τους ισχύοντες λογιστικούς κανόνες. Οι ισχυρισμοί του κου Κ. Δομαζάκη είναι ψευδείς και εξυπηρετούν προσωπικά συμφέροντα, με απώτερο και μοναδικό σκοπό να πλήξουν πρωτίστως την Εταιρεία και επιπροσθέτως τη διοίκηση αυτής, συμπεριλαμβανομένου του κ. Ε. Δομαζάκι.
3. Εστιατόρια «ΝΤΑΚΟΣ»
Κατά την περίοδο 2006-2009, με περίοδο υλοποίησης από την οικονομική χρήση 2007, προχώρησε επενδυτικό εγχείρημα διείσδυσης στην αγορά της εστίασης μέσω δύο εστιατορίων που λειτούργησαν υπό την επωνυμία «ΝΤΑΚΟΣ». Σε επίπεδο λογιστικών καταστάσεων της Εταιρείας, τα αποτελέσματα των δύο εστιατορίων σχετίζονται μόνο με την εταιρεία ΕΥΡΩΚΡΕΤΑ ΑΒΕΤΤΕ, η οποία, ωστόσο, από τη χρήση 2007 δεν περιλαμβάνεται στις Ενοποιημένες Οικονομικές Καταστάσεις του Ομίλου.
Σύμφωνα με στοιχεία από τις λογιστικές καταστάσεις της ΕΥΡΩΚΡΕΤΑ ΑΒΕΤΤΕ, το κόστος των ενσώματων παγίων των δύο εστιατορίων ανέρχεται σε €1,5 εκατ., τα δε αποτελέσματά της κατά την περίοδο 2007-2009, σύμφωνα με τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας, αθροίζουν σε ζημιές προ φόρων περίπου € 6,3 εκατ.
Επομένως, η συνολική ζημιά της επένδυσης ήταν περίπου €7,8 εκατ.
Είναι προφανές ότι οι δηλώσεις του κ. Κ. Δομαζάκη περί «ζημιάς 20,00 εκατ. ευρώ από δύο εστιατόρια» είναι σκόπιμα και εν γνώσει του ψευδείς. Αξίζει δε, να σημειωθεί ότι ο κος Κ. Δομαζάκης κατά την προαναφερόμενη περίοδο ήταν Συν-Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΥΡΩΚΡΕΤΑ ΑΒΕΤΤΕ και υπέγραφε τις εντολές πληρωμών και τις οικονομικές καταστάσεις της.
Ενόψει των παραπάνω, επισημαίνουμε εμφατικά ότι δεν προκύπτει οποιοδήποτε στοιχείο αμφισβήτησης της εγκυρότητας, πληρότητας και ακρίβειας των Οικονομικών Καταστάσεων του Ομίλου και της Εταιρείας, καθώς αυτές ουδόλως επηρεάζονται από τις ανωτέρω συναλλαγές.
4. Τεχνικά έργα 71001080 & 71001280
Για την περίοδο 2011 - 2015 πραγματοποιήθηκαν έργα βελτιώσεων στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις του Ρεθύμνου. Οι δύο αυτοί κωδικοί έργων αφορούν, μάλιστα, έργα επαναδόμησης και βελτιώσεων σε περίοδο που μεσολάβησε η πυρκαγιά στις εγκαταστάσεις της εταιρείας τον Μάρτιο του έτους 2014.
Τα έργα στα οποία αναφέρεται ο κος Κ. Δομαζάκης δεν αφορούν μεμονωμένες και αυτοτελείς κατασκευές αλλά τεχνικές βελτιώσεις της βιομηχανικής μονάδας Ρεθύμνου όπως,
- Μεταλλικές κατασκευές στη χοιροτροφική μονάδα
- Μικροϋλικά για κτιριακές συντηρήσεις και αναβαθμίσεις κτιρίων
- Αλουμίνια/κουφώματα για γραφεία της Διοίκησης, στη βιομηχανία και τη χοιροτροφική μονάδα
- Προμήθεια σκυροδέματος για κατασκευή δεξαμενών βιολογικών καθαρισμών, βάσεων βιοφίλτρων, βάσεων θαλάμων ζώων
- Δομικά υλικά (άμμος, πλέγματα, σίδηρος) για κατασκευές από σκυρόδεμα
- Εργασίες κατασκευής δεξαμενών βιολογικών καθαρισμών και βελτιστοποίησης δικτύων άρδευσης & ύδρευσης
- Πάνελ για τη βιομηχανία και τις οροφές των θαλάμων ζώων της χοιροτροφικής μονάδας.
Για όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες και υλικά έχουν συναφθεί νόμιμες συμβάσεις έργων και έχουν εκδοθεί τα σχετικά παραστατικά, τα οποία μπορούν να σας παραδοθούν εφόσον ζητηθούν.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας είχε προτείνει την ανάθεση του εν λόγω έργου σε διαπιστευμένους και ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, χωρίς όμως η πρόταση να βρει σύμφωνο τον κο Κ. Δομαζάκη ο οποίος έσπευσε να προσλάβει δική του ομάδα.
Ο εσωτερικός ελεγκτής της Εταιρείας ή η Επιτροπή Ελέγχου ουδέποτε παρέδωσαν Έκθεση Ελέγχου προς το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας παρά μόνο μια ανυπόγραφη «αναφορά επισκόπησης», η οποία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι, ως μη ειδικός ο εσωτερικός ελεγκτής, δεν δύναται να καταλήξει στο αν έχει υλοποιηθεί το έργο ως αυτοτελές αντικείμενο.
5. Κατασκευή Σιλό
Η θυγατρική της Εταιρείας, «Φάρμα Θεσσαλίας», προέβη στην προμήθεια μεταλλικών αποθηκών (σιλό) τηρώντας όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες, δηλαδή σύναψη συμβάσεων και λήψη νόμιμων τιμολογίων, τα σχετικά δε παραστατικά μπορούν να σας παραδοθούν εφόσον ζητηθούν.
Αναφορικά με την υποτιθέμενη «έγγραφη αναφορά» του «υπεύθυνου της μονάδας» την οποία και πάλι δεν προσκομίζει ο κος Κ. Δομαζάκης -και κατά συνέπεια δεν μπορούμε να εκφράσουμε οποιοδήποτε σχόλιο- αξίζει να σημειωθεί ότι το εν λόγω στέλεχος αποτελεί υπεύθυνο της χοιροτροφικής μονάδας και ουδεμία σχέση έχει με την υλοποίηση τεχνικών έργων. Κατά συνέπεια, οι Οικονομικές Καταστάσεις τόσο της Εταιρείας όσο και της θυγατρικής της είναι ακριβείς, αληθείς και αποτυπώνουν στην ουσία τους τις διενεργούμενες συναλλαγές.
6. Υπερκοστολογήσεις
Οι εμπορικές συναλλαγές με τη FOOD PROCESSING LTD κατά το 2003 αποτέλεσαν αντικείμενο ελέγχου από το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), το οποίο με την από 10/12/2014 πορισματική έκθεσή του κατέληξε σε παραβάσεις των φορολογικών διατάξεων για την ΚΡΕΤΑ ΦΑΡΜ για λήψη μερικώς εικονικού τιμολογίου ύψους €180 χιλ. (€918.471 αντί του ορθού €738.471). Επεβλήθησαν τα προβλεπόμενα πρόστιμα στην Εταιρεία και στον κο Κων. Δομαζάκη, τα οποία και τελικά πληρώθηκαν ολοκληρώνοντας τον κύκλο της έρευνας και των αποτελεσμάτων. Τα παραπάνω έχουν αποτυπωθεί στις Οικονομικές Καταστάσεις της Εταιρείας κατά τη χρήση 2015, οπότε και πάλι δεν υφίσταται οποιοδήποτε σχετικό θέμα ανακρίβειάς τους.
Για τη METALO LTD δεν υπήρξαν ποτέ οχλήσεις, έλεγχοι ή διαπίστωση παραβάσεων.
7. Απογραφή αποθεμάτων
Απογραφές αποθεμάτων διενεργούνται σε τακτές ημερομηνίες αλλά και έκτακτες, όποτε συντρέχουν ειδικοί λόγοι. Σε κάθε περίπτωση, η ετήσια απογραφή κατά το τέλος κάθε οικονομικής χρήσης αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της προετοιμασίας των Οικονομικών Καταστάσεων και ειδική περιοχή ελεγκτικών διαδικασιών στο πλαίσιο του ετήσιου τακτικού ελέγχου.
Σε ετήσια βάση και με την παρουσία της Ελεγκτικής Εταιρείας, επιφορτισμένη με τον ετήσιο έλεγχο των Οικονομικών Καταστάσεων διενεργούνται φυσικές απογραφές στις αποθήκες και τα εργοστάσια του Ρεθύμνου, της Αθήνας και των υποκαταστημάτων.
Στα αρχεία της εταιρείας υπάρχουν τα απογραφικά δελτία ενώ στις οικονομικές καταστάσεις της αποτυπώνονται οι διαφορές απογραφής κατ’ έτος.
Σε μια εταιρεία αμιγώς παραγωγική με ετήσιες πωλήσεις άνω των €100εκ., ανάλωση αποθεμάτων περί τα €50εκ. και τελικά αποθέματα περί τα €9 εκατ. είναι εύλογο να προκύψουν διαφορές απογραφής οι οποίες όμως σε κάθε περίπτωση δεν αποτελούν σημαντικό κονδύλι σε σχέση με τα προαναφερθέντα μεγέθη.
Οι διαφορές απογραφής εντοπίζονται, καταγράφονται και αποτυπώνονται λογιστικά σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και αντιμετωπίζονται συστηματικά αντιστοίχως και προσηκόντως. Η αντικειμενική δυσκολία του κου Κ. Δομαζάκη κατανόησης των ανωτέρω διαδικασιών και λογιστικών εγγραφών καταλήγει στην εσφαλμένη παρουσίαση διαδικασιών και λειτουργιών ρουτίνας ως κοσμογονικών ατασθαλιών.
8. Ενσώματες ακινητοποιήσεις υπό εκτέλεση
Κατά το έτος 2017, διενεργήθηκαν λογιστικές τακτοποιήσεις έργων υπό εκτέλεση στο σχετικό υποσύστημα του μηχανογραφικού συστήματος του Ομίλου και της Εταιρείας. Σε κάθε περίπτωση όμως η λογιστική αυτή τακτοποίηση δεν επηρέασε τις Οικονομικές Καταστάσεις της Εταιρείας και του Ομίλου καθώς, όπως αναφέρεται στις Σημειώσεις των Οικονομικών Καταστάσεων χρήσης 2017 (15.4.11) και (15.6), η λογιστική πολιτική που έχει υιοθετηθεί προβλέπει την αποτίμηση σε εύλογες αξίες των εδαφικών εκτάσεων και κτιρίων. Όπως επίσης αναφέρεται στις Οικονομικές Καταστάσεις χρήσης 2017 (παρ. 15.6), η τελευταία αναπροσαρμογή της αξίας των ακινήτων πραγματοποιήθηκε την 31/12/2017 και κατά συνέπεια όποιες μεταφορές έχουν ληφθεί υπόψη στην μελέτη του ανεξάρτητου εκτιμητή.
Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι ο Όμιλος και η Εταιρεία είναι και ως προς αυτή την περίπτωση συνεπής προς τις Λογιστικές πολιτικές που έχει υιοθετήσει, οι οποίες είναι σε συμφωνία με τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (ΔΠΧΑ).
9. ERP (SAP) Report στο πλαίσιο του Τακτικού Ελέγχου
Στο πλαίσιο της επισκόπησης των IT Controls για τον σχεδιασμό του Τακτικού Ελέγχου χρήσης 2018, το ΙΤ Τμήμα της εταιρείας των Ορκωτών Ελεγκτών της Εταιρείας παρουσίασε ορισμένα ευρήματα και προτάσεις βελτιώσεις του SAP ERP, SAP BW και κυρίως των διαδικασιών και πολιτικών γύρω από τις περιοχές αυτές.
Σε καμία περίπτωση δεν υπάρχουν αναφορές για «σκόπιμα αποσαθρωμένο SAP», «παρηκμασμένο σύστημα» ή «διάτρητο σύστημα».
Ουδέποτε λάβαμε οποιαδήποτε ενημέρωση ή αναφορά από τον Ορκωτό Ελεγκτή της Εταιρείας σχετικά με ελλιπή απόδοση του ERP συστήματος.
Η έκθεση ελέγχου που τελικά χορηγήθηκε για τη χρήση 2018, επιβεβαιώνει το παραπάνω καθώς δεν υπάρχει οποιοδήποτε σχόλιο επί του θέματος. Εάν ευσταθούσαν τα όσα αναφέρονται στο άρθρο τότε ο Ορκωτός Ελεγκτής δεν θα έπρεπε καν να εκδώσει Έκθεση Ελέγχου -πόσο μάλλον δε να μην υπάρχει καμία αναφορά στο θέμα (!).
Αναφορικά με την υλοποίηση του ERP SAP κατά την περίοδο 2006, σύμφωνα με αναλυτικά στοιχεία (τιμολόγια, συμβάσεις κ.λπ.) το συνολικό κόστος ανέρχεται σε € 1.592.685, για το οποίο και υφίστανται τα σχετικά παραστατικά και αφορά τους προμηθευτές με τους οποίους η Εταιρεία σύναψε σύμβαση έργου (SAP HELLAS, DD SYNERGY, IBM, TEKA).
Κατά συνέπεια, οι ισχυρισμοί του κου Κ. Δομαζάκη περί κόστους εγκατάστασης 8,00 εκατ. ευρώ είναι ανυπόστατοι.
Εν συνόλω, οι ισχυρισμοί του κου Κ. Δομαζάκη διαψεύδονται από τα πραγματικά αριθμητικά στοιχεία τα οποία έχουν περιληφθεί με συνέπεια στις οικονομικές καταστάσεις της Εταιρίας και του Ομίλου αυτής, καταλήγει η ανακοίνωση.