Καθυστερήσεις, άλυτα ζητήματα καθώς και ξαφνικά εμπόδια καταγράφονται στην αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Το συμπέρασμα είναι, σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες που παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις, ότι η πώληση του 50% συν μία μετοχής έχει κολλήσει.
Η αντιμετώπιση των προβλημάτων που έχουν ανακύψει, καθυστερεί από την πλευρά του δημοσίου και δεν φαίνεται φως στο τούνελ. Πολύ δε περισσότερο σε αυτή τη φάση, όπου χώρα και κυβέρνηση κινούνται σε προεκλογικούς ρυθμούς.
Τις διαγωνιστικές διαδικασίες τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Ο χρόνος έναρξης της ιδιωτικοποίησης της εταιρείας που προέκυψε από το split της ΔΕΠΑ -σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών- μετατίθεται, όμως, διαρκώς. Επρόκειτο να εκκινήσει στις 8 Απριλίου, ένα μήνα μετά την ψήφιση του νόμου για τον διαχωρισμό της επιχείρησης, στη συνέχεια μεταφέρθηκε για το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου, έπειτα για το τέλος του μήνα και τώρα είναι άγνωστό το πότε κι αν τελικά θα δημοσιευτεί η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Η διοίκηση Τζώρτζη
Όπως εξηγούν οι ίδιες πηγές, ένα από τα πρώτα και κύρια εμπόδια ήταν οι ολιγωρίες της διοίκησης Δημήτρη Τζώρτζη στο να προετοιμάσουν την αποκρατικοποίηση πριν την ψήφιση του νόμου για τη διάσπαση της ΔΕΠΑ. Έτσι, για παράδειγμα, το business plan που θα έπρεπε να είναι έτοιμο προκειμένου οι υποψήφιοι επενδυτές να έχουν έναν πλήρη φάκελο για την προετοιμασία τους δόθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ με μεγάλη καθυστέρηση. Όπως επίσης, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, κυριολεκτικά στο παρά πέντε της προθεσμίας (Μεγάλη Τετάρτη) που έδινε ο νόμος, ολοκληρώθηκαν οι αναγκαίες διαδικασίες για τον εταιρικό διαχωρισμό της ΔΕΠΑ κι αφού στο μεταξύ το αρχικό χρονοδιάγραμμα για την εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας στις 6 Απριλίου είχε καεί…
Προβλήματα υπάρχουν επίσης και με την κατανομή του προσωπικού των 170 εργολαβικών εργαζομένων στις θυγατρικές των δύο ΔΕΠΑ και κατά κύριο λόγο στη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Και γι' αυτό το θέμα η διοίκηση Τζώρτζη παρά τις δεσμεύσεις του υπουργού ΠΕΝ Γιώργου Σταθάκη για πρόσληψή τους, άφησε το θέμα για μετά το Πάσχα, αν και θα έπρεπε να το είχε δρομολογήσει (την κατανομή) πριν τις αργίες.
Η κατανομή των 170 εργολαβικών ακόμη δεν έχει γίνει, με τις διοικήσεις των θυγατρικών των ΔΕΠΑ να εκφράζουν αμφιβολίες κατά πόσο είναι ορθή η επιβάρυνση των εταιρειών τους με πλεονάζον προσωπικό. Πρόσφατα ο κ. Σταθάκης φέρεται να έδωσε εντολή για την πρόσληψή τους μέχρι το τέλος του Μαΐου. Αν και τα σωματεία των εργολαβικών εργαζομένων αμφισβητούν τις προθέσεις Σταθάκη και κατεβαίνουν από σήμερα σε απεργίες.
Σημειώνεται ότι η επίλυση της προαναφερόμενης εκκρεμότητας είναι ουσιώδης, καθώς οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν τα λειτουργικά κόστη της εταιρείας.
Ο ρόλος των ΕΛ.ΠΕ
Στην καθυστέρηση της πώλησης, σύμφωνα με πληροφορίες, συνέβαλε και η άγονη ιδιωτικοποίηση των Ελληνικών Πετρελαίων. Η εισηγμένη κατέχει το 35% της ΔΕΠΑ. Ο επαναπροσδιορισμός της θέσης των μετόχων των ΕΛ.ΠΕ, του ελληνικού δημοσίου και του ομίλου Λάτση, για την επόμενη μέρα της πετρελαϊκής εταιρείας μετά την άκαρπη ιδιωτικοποίηση, έβαλε το λιθαράκι της στην περαιτέρω μετατόπιση του χρονοδιαγράμματος της ΔΕΠΑ.
Εσχάτως, η διοίκηση των ΕΛ.ΠΕ εμφανίζεται διεκδικητική ως προς τους όρους πώλησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας και αποφασισμένη να αποκτήσει ρόλο στην επιχείρηση αερίου. Οι φωνές της εταιρείας δυναμώνουν όλο και πιο πολύ: «Η ΔΕΠΑ Εμπορίας προσθέτει αξία στα ΕΛ.ΠΕ μόνο με πλειοψηφικό πακέτο μετοχών. Οι όροι πρέπει να είναι καθαροί. Ή θα αυξήσουμε το μερίδιό μας ή θα πουλήσουμε και θα αποχωρήσουμε», είπε στην τελευταία conference call των Ελληνικών Πετρελαίων με τους αναλυτές ο αναπληρωτής CEO Ανδρέας Σιάμισιης. Κάτι που σημαίνει, όπως εξηγούν πηγές, ότι τα ΕΛ.ΠΕ θέλουν να αποκτήσουν συνολικό ποσοστό 85%.
Το ερώτημα είναι γιατί επιμένει ο μέτοχος του 35% της ΔΕΠΑ Εμπορίας στην αποσαφήνιση των όρων. Παράγοντες αποδίδουν τη στάση αυτή στην προσπάθεια να ασκηθούν πιέσεις για την επιτάχυνση των διαδικασιών της αποκρατικοποίησης. Πιέσεις που προφανώς προέρχονται από τον μέτοχο της πλευράς Λάτση.
Άλλες πηγές θέλουν τα ΕΛ.ΠΕ να ενδιαφέρονται για διεκδίκηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας με εταίρο -στην αγορά ακούγεται το όνομα της Edison- και αποζητούν όρους στον διαγωνισμό που να διασφαλίζουν ότι ο συμμετέχων στο σχήμα τους, στην περίπτωση που αναδειχθούν προτιμητέοι επενδυτές, θα έχει ρόλο παθητικού μετόχου.
Κάποιες ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες θέλουν επίσης τα ΕΛ.ΠΕ να επιδιώκουν πρώτα την πώληση του δικού τους μεριδίου, του 35%, και στη συνέχεια να διεκδικήσουν το πλειοψηφικό πακέτο του 50% συν μία μετοχή… Σενάριο το οποίο δεν έχει κάποιο νόημα, με το δεδομένο ότι η πετρελαϊκή εταιρεία φέρεται να θέλει το 85%.
Από την άλλη πλευρά, φαίνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με πηγές, εγείρει ζήτημα ως προς την πρόσβαση των Ελληνικών Πετρελαίων στις αποφάσεις της ΔΕΠΑ Εμπορίας κατά τη φάση του διαγωνισμού. Δηλαδή εφόσον τα ΕΛ.ΠΕ συμμετάσχουν στον διαγωνισμό πώλησης, θα πρέπει να έχουν ισότιμη αντιμετώπιση με τους άλλους συμμετέχοντες.
Η «ξεχασμένη» option της ΔΕH
Πηγές επίσης θέλουν να έχει εμφανιστεί κι άλλο ένα εμπόδιο. Η ΔEH έχει από το 2002 option για την απόκτηση του 30% της ΔΕΠΑ, στην περίπτωση που άνοιγε θέμα πώλησης της επιχείρησης αερίου. Για την option αυτή στην προηγούμενη απόπειρα πώλησης της ΔΕΠΑ το 2012, είχε υπογραφεί μία συμφωνία που ίσχυε έως το 2014, με βάση την οποία η δημόσια εταιρeία ηλεκτρισμού θα αποζημιωνόταν με ποσό της τάξης των 32 εκατ. ευρώ, για να μην ασκήσει δικαίωμα προαίρεσης.
Το αντάλλαγμα αυτό θα προερχόταν από έσοδα της αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ. Η τότε πώληση δεν προχώρησε. Αλλά η ΔEH έχει την option και το δημόσιο φαίνεται να μην έχει επιλύσει ακόμη το θέμα. Άρα η αποκρατικοποίηση είναι και για αυτό τον λόγο στον αέρα…