Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΛΠΕ: Ισχυρές αντοχές έναντι των άλλων διυλιστηρίων της Μεσογείου

Μειωμένα κατά 18% τα EBITDA το πρώτο τρίμηνο του ομίλου, έως 46% η πτώση στα διυλιστήρια της περιοχής. Στα 47 εκ. ευρώ τα καθαρά κέρδη των ΕΛ.ΠΕ. Περαιτέρω μείωση του δανεισμού. Ευκαιρίες ανάπτυξης σε ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο.

ΕΛΠΕ: Ισχυρές αντοχές έναντι των άλλων διυλιστηρίων της Μεσογείου

Αξιοσημείωτες αντοχές, στις μεγάλες πιέσεις που ασκούνται στα διυλιστήρια της Μεσογείων από την πτώση των περιθωρίων διύλισης και των κερδών EBITDA παρουσιάζει ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων.

Τα ΕΛ.ΠΕ ανακοίνωσαν τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου, τα οποία δείχνουν τα συγκρίσιμα EBITDA να διαμορφώνονται στα 123 εκ. ευρώ από 149 εκ. ευρώ. Μειώθηκαν κατά 18%, όταν όπως σχολιάζει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ευστάθιος Τσοτσορός τα αντίστοιχα μεγέθη των ανταγωνιστικών διυλιστηρίων στην ευρύτερη περιοχή μειώθηκαν έως και 46%.

Στα 47 εκ. ευρώ έκλεισαν τα καθαρά κέρδη του πρώτου τριμήνου από 74 και στα 37 από 62 εκ. ευρώ τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη.

Η πτώση των περιθωρίων διύλισης ήταν της τάξης του 29 με 31% στη Μεσόγειο κι επηρέασε τα οικονομικά μεγέθη των ΕΛ.ΠΕ, τα οποία όμως ανέβασαν τις πωλήσεις στην εγχώρια αγορά.

Ο όμιλος ετοιμάζει αναπτυξιακή στρατηγική στους κλάδους ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, όπως κάνει γνωστό με δηλώσεις του ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος Ανδρέας Σιάμισιης, λόγω της ισχυρής χρηματοοικονομικής θέσης.

Αναλυτικά τα αποτελέσματα τριμήνου των ΕΛΠΕ

Με τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA για το Α’ τρίμηνο 2019 να διαμορφώνονται στα €123 εκατ. και τα αντίστοιχα Καθαρά Κέρδη στα €37 εκατ., ο Όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ κατέγραψε άλλο ένα τρίμηνο με θετικές επιδόσεις. Σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018, η κερδοφορία επηρεάστηκε αρνητικά, αφ’ ενός μεν από τη σημαντική μείωση των διεθνών περιθωρίων διύλισης, που ήταν απόρροια τόσο των ιδιαίτερα χαμηλών διεθνών περιθωρίων βενζίνης και νάφθας, όσο και της μειωμένης προσφοράς αργού στην περιοχή, αφ’ ετέρου δε από τη μείωση της παραγωγής σε 3,6 εκατ. τόνους (-9%), λόγω επισκευών και πραγματοποίησης μέρους του προγράμματος τακτικής συντήρησης 2019 των διυλιστηρίων.

Αντίθετα, η ευελιξία των διυλιστηρίων του Ομίλου στην κατεργασία πολλών τύπων αργού, επέτρεψε τη διατήρηση σημαντικής υπερ-απόδοσης σε σχέση με τα διεθνή περιθώρια και σε συνδυασμό με το ισχυρότερο δολάριο αντιστάθμισαν εν μέρει την υποχώρηση των περιθωρίων και της παραγωγής. Θετική επίσης ήταν η επίπτωση στα αποτελέσματα, από τη συνεχιζόμενη και περαιτέρω μείωση των χρηματοοικονομικών εξόδων κατά 16% σε σχέση με το Α΄ τρίμηνο το 2018,καθώς επίσης και των δραστηριοτήτων Εμπορίας και Πετροχημικών, που σημείωσαν επιδόσεις αντίστοιχες του 2018, αυξάνοντας τη συμμετοχή τους στη συνολική λειτουργική κερδοφορία σε 37%.

Στο πλαίσιο αυτό, τα δημοσιευμένα καθαρά αποτελέσματα, σύμφωνα με τα ΔΠΧA, ανήλθαν σε €47 εκατ., παρά την αυξημένη συνεισφορά κατά 30% των μη πλήρως ενοποιούμενων δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ και της ELPEDISON, ενώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι τα αποτελέσματα ενσωματώνουν για πρώτη φορά τις επιπτώσεις του νέου προτύπου ΔΠΧA 16 που αφορά τις μισθώσεις κυρίως πρατηρίων αλλά και λοιπού εξοπλισμού.

Σημαντική υποχώρηση περιθωρίων διύλισης στο Α’ Τρίμηνο

Κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου, οι διεθνείς τιμές αργού κινήθηκαν ανοδικά από τα $50/bbl, που καταγράφηκαν στο τέλος του 2018, προσεγγίζοντας τα $70/bbl, κυρίως λόγω παγκόσμιων γεωπολιτικών εξελίξεων και της μείωσης προσφοράς από χώρες μέλη του ΟΠΕΚ. Ιδιαίτερη επίπτωση όμως είχε η μειωμένη προσφορά αργών υψηλού θείου στην περιοχή της Μεσογείου, με αποτέλεσμα να καταγράφουν υψηλότερες τιμές από το Brent για πρώτη φορά από το 2013. Αυτή η εξέλιξη, σε συνδυασμό με τα ιδιαίτερα χαμηλά περιθώρια ελαφρών κλασμάτων, οδήγησαν τα περιθώρια σύνθετων διυλιστηρίων Μεσογείου στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 4 ετών. Συγκεκριμένα τα περιθώρια τύπου FCC στη Μεσόγειο κατέγραψαν πτώση 29% και διαμορφώθηκαν στα $3,4/bbl, με τα αντίστοιχα περιθώρια Hydrocracking στα $3,7/bbl (-31%).
Η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου διατηρήθηκε στα 1,14 ευρώ κατά μέσο όρο, αμετάβλητη σε σχέση με το Δ’ Τρίμηνο, με το δολάριο να εμφανίζεται σημαντικά ενισχυμένο σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (1,23).

Αύξηση ζήτησης καυσίμων εσωτερικής αγοράς

Η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων το 2019 ανήλθε στα 1,8 εκατ. τόνους (+5%), λόγω σημαντικής ενίσχυσης κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης (+21%), που οφείλεται στις καιρικές συνθήκες, ενώ η ζήτηση καυσίμων κίνησης σημείωσε μικρή μείωση. Η ζήτηση αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων κατέγραψε νέα αύξηση 15% και διαμορφώθηκε στους 831 χιλ. τόνους, κυρίως λόγω αυξημένης κατανάλωσης πελατών διεθνούς εμπορικής ναυτιλίας.

Περαιτέρω βελτίωση ισολογισμού και μείωση χρηματοοικονομικών εξόδων
Η αποκλιμάκωση των χρηματοοικονομικών εξόδων συνεχίστηκε για ένα ακόμη τρίμηνο, τάση που θα συνεχιστεί, ως αποτέλεσμα πρόσφατης επαναδιαπραγμάτευσης όρων υφιστάμενων τραπεζικών δανείων αλλά και της αποπληρωμής του Ευρωομολόγου των €325 εκατ. που λήγει στις 4 Ιουλίου 2019 με χρήση ταμειακών διαθεσίμων.

Ο Καθαρός Δανεισμός διατηρήθηκε στα €1,5 δισ., σε αντίστοιχα επίπεδα με το κλείσιμο του έτους και ο Συντελεστής Μόχλευσης διαμορφώθηκε στο 38%, καταγράφοντας σημαντική βελτίωση σε σχέση με πέρυσι. Συνολικά, ο ισολογισμός του Ομίλου παραμένει ιδιαίτερα ισχυρός.

Η εφαρμογή του νέου ΔΠΧΑ 16 έχει επηρεάσει τη λογιστική απεικόνιση των λειτουργικών μισθώσεων του Ομίλου, με αύξηση του EBITDA κατά €9 εκατ. περίπου στο Α’ Τρίμηνο 2019, κυρίως στη Λιανική Εμπορία, ενώ οι χρηματοοικονομικές υποχρεώσεις (κυρίως μισθώσεις πρατηρίων) έχουν αυξηθεί κατά €175 εκατ. περίπου.

Σημαντικές εξελίξεις

Στον κλάδο Έρευνας και Παραγωγής υδρογονανθράκων, στις 9 Απριλίου 2019 υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης για το Block 10 (Κυπαρισσιακός Κόλπος – ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ 100%) και το Block Ιόνιο (REPSOL 50%, ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡEΛΑΙΑ 50%), ενώ κατά το Α’ Τρίμηνο συνεχίστηκαν οι προγραμματισμένες περιβαλλοντικές μελέτες και ερευνητικές εργασίες σε άλλες παραχωρήσεις στη Δ. Ελλάδα.

Κύρια σημεία των αποτελεσμάτων Α’ Τριμ. 2019 για τις επιμέρους επιχειρηματικές δραστηριότητες αναφέρονται πιο κάτω:

ΔΙΥΛΙΣΗ, ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΣ & ΠΩΛΗΣΕΙΣ

Το A’ Τρίμηνο 2019, τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA του κλάδου Διύλισης, Εφοδιασμού και Πωλήσεων ανήλθαν στα €80 εκατ. (-29%), λόγω κυρίως της σημαντικής υποχώρησης των διεθνών περιθωρίων.

Η απόδοση λευκών προϊόντων διατηρήθηκε στα επίπεδα του 85%, παρά την αρνητική επίπτωση του προγράμματος συντήρησης στη λειτουργία.

Οι εξαγωγές επηρεάστηκαν από τη μειωμένη παραγωγή, διαμορφώνοντας τις συνολικές πωλήσεις Α’ Τρίμηνου 2019 στα 3,6 εκατ. ΜΤ (-13%), παρά την αύξηση πωλήσεων αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων κατά 16%.

ΠΕΤΡΟΧΗΜΙΚΑ

Η αύξηση πωλήσεων Πετροχημικών αντιστάθμισε εν μέρει τη μείωση των διεθνών περιθωρίων πολυπροπυλενίου, με τα Συγκρίσιμα EBITDA του Α’ Τριμήνου να διαμορφώνονται στα €25 εκατ. (-4%).

ΕΜΠΟΡΙΑ

Τα EBITDA της Εμπορίας για το Α’ Τρίμηνο 2019 ανήλθαν σε €20 εκατ. (+46%), μετά από την εφαρμογή του ΔΠΧΑ 16, ενώ η συγκρίσιμη κερδοφορία παρέμεινε στα ίδια επίπεδα.
­ Στην Εγχώρια Εμπορία, οι όγκοι πωλήσεων σημείωσαν αύξηση 5%, λόγω αυξημένης ζήτησης πετρελαίου θέρμανσης, με τα EBITDA Α’ τριμήνου να διαμορφώνονται στα €9 εκατ.
­ Στη Διεθνή Εμπορία σημειώθηκε αύξηση όγκων πωλήσεων κατά 8%, με τα EBITDA στα €11 εκατ. (+4%), ενώ ξεκίνησαν οι εργασίες για την κατασκευή της νέας εγκατάστασης καυσίμων στην Κύπρο.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ

Η συμμετοχή της ΔΕΠΑ και των θυγατρικών της εταιρειών στα ενοποιημένα Καθαρά Κέρδη του Ομίλου, ανήλθε στα €17 εκατ. στο Α’ τρίμηνο, αυξημένη σε σχέση με πέρυσι, καθώς έχει υπάρξει μεταβολή στα ποσοστά συμμετοχής και τον τρόπο ενοποίησης των ΕΠΑ και ΕΔΑ, ενώ τα αποτελέσματα του ΔΕΣΦΑ δε περιλαμβάνονται πλέον μετά την πώληση.

Η επαναφορά του μηχανισμού αποζημίωσης ευελιξίας για τις μονάδες φυσικού αερίου, καθώς και η αύξηση παραγωγής, οδήγησαν το EBITDA Α’ Τριμήνου της Elpedison στα €11 εκατ., σημαντικά αυξημένο σε σχέση με πέρυσι.

Δήλωση κ. Ευστάθιου Τσοτσορού, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε., για τα οικονομικά αποτελέσματα A’ Τριμήνου 2019:

«Συνέχιση της κερδοφορίας, με ικανοποιητικές επιδόσεις, κατέγραψε ο Ομιλος ΕΛΠΕ και κατά το Α’ τρίμηνο του 2019 επιτυγχάνοντας Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA € 123 εκατ. και δημοσιευμένα κατά ΔΠΧΑ καθαρά κέρδη € 47 εκατ., παρά την αρνητική συγκυρία των σημαντικά μειωμένων διεθνών περιθωρίων διύλισης, τα οποία σε συνδυασμό με τις αναταράξεις στην αγορά αργού λόγω περιφερειακών και γενικότερων γεωπολιτικών εξελίξεων οδήγησαν τα περιθώρια της Μεσογείου στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 5 ετών, σημειώνοντας πτώση κατά 29-31% και μειώνοντας τα κέρδη EBITDA των ανταγωνιστικών διυλιστηρίων στην ευρύτερη περιοχή έως και 46 %.

Η αρνητική διεθνής συγκυρία, σε συνδυασμό με την πραγματοποίηση εργασιών στο πλαίσιο της τακτικής συντήρησης για το 2019 των διυλιστηρίων, οδήγησαν σε μείωση της παραγωγής κατά 9 % φθάνοντας στους 3,6 εκατ. τόνους. Ωστόσο, η ευελιξία των μονάδων διύλισης στην κατεργασία πολλών τύπων αργού υπήρξε καθοριστικός παράγοντας για την επίτευξη των θετικών αποτελεσμάτων, καθώς επέτρεψε τη διατήρηση σημαντικής υπερ-απόδοσης σε σύγκριση με τα περιθώρια σύνθετων διυλιστηρίων Μεσογείου. Επιπλέον, η διατήρηση και το 2019 των επιδόσεων και η επίτευξη θετικών αποτελεσμάτων στην Εμπορία και τα Πετροχημικά συνέβαλαν, σε ποσοστό 37 %, στη συνολική λειτουργική κερδοφορία, αφού οι πωλήσεις στην εγχώρια αγορά σημείωσαν αύξηση κατά 4%, οι όγκοι πωλήσεων της Διεθνούς Εμπορίας κατέγραψαν άνοδο 8% και οι πωλήσεις αεροπορικών & ναυτιλιακών καυσίμων εμφανίστηκαν σημαντικά αυξημένες σε ποσοστό 26%.

Με την ισχυροποίηση του Ισολογισμού του Ομίλου, μετά και την περαιτέρω μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους και των συνολικών υποχρεώσεων και με στόχο την ενίσχυση της ηγετικής θέσης του Ομίλου στα ενεργειακά δρώμενα της Ν.Α Ευρώπης, υλοποιούμε με συνέπεια το σχεδιασμό μετάβασης στο νέο παραγωγικό μοντέλο της μεταψηφιακής εποχής της 4ης βιομηχανικής επανάστασης. Συνεχίζουμε την υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων στο πλαίσιο των πενταετών κυλιόμενων αναπτυξιακών προγραμμάτων, μέσου προϋπολογισμού € 1 δισ., για την επιτυχή μετεξέλιξη των δομών για τις παραγωγικές και εμπορικές μας δραστηριοτήτες, στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης, της ψηφιακής ολοκλήρωσης και της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφεια.

Οι στρατηγικές συνεργασίες του Ομίλου με τις κορυφαίες ενεργειακές εταιρείες TOTAL, ExxonMobil, Repsol και Edison, η πρόσφατη υπογραφή των συμβάσεων Έρευνας και Παραγωγής για το “Block 10” στον Κυπαρισσιακό και την “Περιοχή Ιόνιο”, αλλά και η απρόσκοπτη ολοκλήρωση της αντίστοιχης διαδικασίας για τις άλλες δύο θαλάσσιες περιοχές στην Κρήτη μέσα στους επόμενους μήνες, ανοίγουν τον δρόμο για την υλοποίηση του σημαντικού εθνικού εγχειρήματος εντοπισμού αξιοποιήσιμων κοιτασμάτων. Στην κατεύθυνση αυτή, ο Όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ κινείται με συνέπεια και διαφάνεια, επιδεικνύοντας ιδιαίτερη μέριμνα για την αυστηρή προστασία του περιβάλλοντος και αξιοποιώντας, παράλληλα, το συγκριτικό του πλεονέκτημα που είναι η υψηλού επιπέδου κατάρτιση και γνώση των έμπειρων στελεχών που διαθέτει.»

Δήλωση κ. Ανδρέα Σιάμισιη, Αναπληρωτή Διευθύνοντος Συμβούλου & Γενικού Διευθυντή Οικονομικών Ομίλου ΕΛΠΕ, για τα οικονομικά αποτελέσματα A’ Τριμήνου 2019:

«Ικανοποιητικά και εντός προβλέψεων για τη διύλιση και εμπορία πετρελαιοειδών, είναι τα αποτελέσματα του Ομίλου ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ κατά το Α’ Τρίμηνο του 2019. Παρά το δυσμενέστερο διεθνές περιβάλλον, αλλά και τα αναγκαία, μικρά σταματήματα μονάδων στο πλαίσιο του προγράμματος τακτικής συντήρησης, η διατήρηση υψηλής κερδοφορίας και υψηλών ταμειακών ροών οδηγούν σε περαιτέρω ενδυνάμωση του ισολογισμού του Ομίλου. Ταυτόχρονα, θετικές εξελίξεις αποτέλεσαν η σημαντική μείωση δανείων, καθώς και του κόστους χρηματοδότησης, το οποίο για Ελληνικές επιχειρήσεις τα τελευταία χρόνια αποτέλεσε τροχοπέδη για ουσιαστική ανταγωνιστική παρουσία και επενδύσεις σε διεθνές επίπεδο.

Ξεκινήσαμε τη χρονιά με αρνητικό διεθνές περιβάλλον σε σχέση με την περίοδο 2015-18, καθώς έχουμε τα χαμηλότερα περιθώρια για προϊόντα βενζίνης και νάφθας της τελευταίας τετραετίας, ενώ ταυτόχρονα η αγορά αργών πετρελαίων στη Μεσόγειο παρουσιάζει επιδείνωση καθώς, λόγω γεωπολιτικών εξελίξεων, έχει μειωθεί η προσφορά ειδικά για συγκεκριμένους τύπους αργών.

Σε επίπεδο Ελληνικής αγοράς, η οποία πλέον αντιπροσωπεύει περίπου το μισό των πωλήσεων μας, εκτός από την αυξημένη ζήτηση πετρελαίου θέρμανσης λόγω καιρικών συνθηκών, θετικά καταγράφεται και η σημαντική άνοδος σε πωλήσεις αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων, ιδιαίτερα εάν ληφθούν υπόψη και οι επερχόμενες ποιοτικές αλλαγές στα καύσιμα ναυτιλίας, που θα ενισχύσουν περαιτέρω τις επιδόσεις των ΕΛΠΕ.
Όσον αφορά τις δραστηριότητες Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, η ισχυρή χρηματοοικονομική θέση του Ομίλου, αλλά και η βελτίωση των χρηματοοικονομικής κατάστασης στη χώρα μας, επιτρέπει να εξετάσουμε και να υλοποιήσουμε την αναπτυξιακή στρατηγική στους συγκεκριμένους κλάδους. Σε κάθε περίπτωση όμως, εκτός από την οικονομική απόδοση, σημαντικά κριτήρια θα είναι η επίπτωση οποιασδήποτε επένδυσης στο χαρτοφυλάκιο δραστηριοτήτων μας, καθώς και η δυνατότητα διατήρησης υψηλής απόδοσης προς τους μετόχους του Ομίλου, παράλληλα με τις εξελίξεις στο θεσμικό πλαίσιο, καθώς και το μοντέλο συνεργασιών και διακυβέρνησης.

Στο πεδίο της Έρευνας και Παραγωγής Υδρογονανθράκων στον ελλαδικό χώρο, όπου ο Όμιλος ΕΛΠΕ επιχειρεί είτε αυτόνομα, είτε σε συνεργασία με κορυφαίες διεθνείς εταιρίες όπως η ExxonMobil, η Total, η Edison και η Repsol, είναι σημαντικό να διατηρηθεί σταθερό το νομοθετικό πλαίσιο, αλλά και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες κύρωσης που βρίσκονται σε εκκρεμότητα για τις περιοχές Δυτικά και ΝΔ της Κρήτης.

Ο Όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ θα συνεχίσει να υλοποιεί απαρέγκλιτα τους στρατηγικούς στόχους για Βιώσιμη Ανάπτυξη και Ψηφιακό – Ενεργειακό Μετασχηματισμό, προκειμένου να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στις ενεργειακές εξελίξεις στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή, με συνέπεια, συνέχεια, περιβαλλοντική ευαισθησία και αποτελεσματικότητα, προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, της εθνικής οικονομίας, των εργαζομένων του Ομίλου και των μετόχων του.»

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v