Στα μέσα Μαρτίου, σε νέα συνεδρίαση της αρμόδιας διυπουργικής επιτροπής (ΕΣΑΛ), η διοίκηση του ΟΛΠ θα καταθέσει εκ νέου τα επιχειρήματά της, ώστε να εγκριθεί το σύνολο του επενδυτικού σχεδίου για το λιμάνι του Πειραιά υποστήριξε το Σάββατο, στο πλαίσιο παρέμβασης στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού Αγγελος Καρακώστας.
Ο κ. Καρακώστας τόνισε πως η κινεζική Cosco δεν έχει λάβει οριστικές αποφάσεις για το τι θα πράξει μετά την απόρριψη μεγάλου τμήματος του επενδυτικού σχεδίου (π.χ. τα εμπορικά κέντρα, το νέο κέντρο logistics κ.ά.) κατά την τελευταία συνεδρίαση της ΕΣΑΛ. «Θα καταθέσουμε τα επιχειρήματά μας στην ΕΣΑΛ, με την προσδοκία πως θα επανεξετάσουν το θέμα ώστε να γίνουν οι επενδύσεις», είπε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ.
Οπως τόνισε ο κ. Καρακώστας, ο κινεζικός όμιλος ξεκίνησε τις επενδύσεις το 2009 και μέχρι σήμερα έχει δαπανήσει περί τα 570 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα το λιμάνι του Πειραιά να έρθει πέρυσι δεύτερο στη Μεσόγειο (στη μεταφορά φορτίων) και έκτο στην Ευρώπη, «με στόχο του χρόνου να είμαστε πρώτοι στη Μεσόγειο».
Εξήγησε πως το επιχειρησιακό σχέδιο (business plan) του ΟΛΠ, που δεν εγκρίθηκε στο σύνολό του από την ΕΣΑΛ, αναπτύχθηκε από την εταιρεία συμβούλων McKinsey και κάθε επένδυση είναι συνδεδεμένη με κάποια άλλη. Για παράδειγμα, «τα ξενοδοχεία είναι δεμένα με την κρουαζιέρα. Γι’ αυτό και έγινε ο προγραμματισμός για τον σταθμό επιβατών, το εμπορικό κέντρο και τα ξενοδοχεία, ώστε οι υψηλής εισοδηματικής τάξης τουρίστες να αφήνουν τα λεφτά τους στη χώρα μας». Σύμφωνα με τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ, με τις νέες επενδύσεις θα διπλασιαστούν οι θέσεις εργασίας στο λιμάνι.
«Οι μέτοχοί μας διερωτώνται αν οι πρόσφατες αποφάσεις είναι νόμιμες», τόνισε ο κ. Καρακώστας με αφορμή προηγούμενη παρέμβαση του τομεάρχη Υποδομών της Νέας Δημοκρατίας Κώστα Καραμανλή, ο οποίος είχε αμφισβητήσει τη νομιμότητα των αποφάσεων της ΕΣΑΛ. «Μας θυμίζουν πως η Cosco υπέγραψε τη σύμβαση παραχώρησης του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων το 2008 και άρχισε να επενδύει το 2010, μέσα στην κρίση. Όλες οι επενδύσεις στους προβλήτες δύο και τρία τελείωσαν δύο χρόνια νωρίτερα και απέδωσαν», κατέληξε το στέλεχος του ΟΛΠ.
Με πολλά παράπονα για τη γραφειοκρατία που εμποδίζει το επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΘ, ο οποίος εντός επταετίας πρέπει να επενδύσει 180 εκατ. ευρώ με βάση τη σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, εμφανίστηκε και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Σωτήρης Θεοφάνης.
«Εχουμε επενδύσεις με υποχρέωση χρόνου υλοποίησης σε 7 χρόνια. Το βασικό είναι η επέκταση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων. Είναι απαραίτητο για το στρατηγικό μας σχέδιο. Υπάρχουν καθυστερήσεις στις αδειοδοτήσεις, που δημιουργούν μια σειρά ζητήματα. Το ελληνικό δημόσιο δεν έχει καταφέρει να αποκτήσει συνολική δομή που να επιβλέπει την τήρηση των όρων των συμβάσεων παραχώρησης. Διαφορετικές πλευρές εσωτερικής εξουσίας του ελληνικού δημοσίου λειτουργούν με διαφορετικό τρόπο, μη επιτρέποντας να ολοκληρωθούν γρήγορα οι υποχρεώσεις των αναδόχων. Αυτό θα μπορούσε να δώσει καλό επιχείρημα στους επενδυτές, ώστε να σταματήσουν τις επενδύσεις, αλλά η κοινοπραξία μας θέλει να υλοποιήσει τις υποχρεώσεις».
Κατά τον κ. Θεοφάνη, «χρειαζόμαστε ένα one stop shop» στο δημόσιο, που θα δίνει τις αδειοδοτήσεις και θα παρακολουθεί τα επενδυτικά προγράμματα των ιδιωτών που έχουν αναλάβει τη διαχείριση υποδομών. Ειδικά στη Θεσσαλονίκη, όπως είπε, «χρειαζόμαστε συνδέσεις μεταξύ υποδομής του λιμανιού με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. Ακόμα και αν τελειώσουμε τις εσωτερικές επενδύσεις στο λιμάνι, αν δεν έχουμε τις υποδομές σιδηροδρομικής και οδικής σύνδεσης, η επένδυση δεν έχει την κατάλληλη απόδοση».
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Ριχάρδος Λαμπίρης ανακοίνωσε πως μετά την ψήφιση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας, θα ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία παραχώρησης δραστηριοτήτων στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας (ως ενιαίος διαγωνισμός) καθώς και της Ηγουμενίτσας και του Βόλου.