«Πριν από τις εκλογές θα σκάσουν τα ΕΛΤΑ» υποστηρίζουν πλέον ανοικτά ακόμα και κυβερνητικά στελέχη, τα οποία θεωρούν πως έρχεται η ώρα της αλήθειας για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία. Η διοίκηση των ΕΛΤΑ κατάφερε πριν από λίγες ημέρες να πληρώσει μισθούς για το 15νθήμερο του Φεβρουαρίου μέσω χρηματοδότησης 10 εκατ. ευρώ που εγκρίθηκε την τελευταία στιγμή από το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, ως προκαταβολή για τη λεγόμενη «Καθολική Υπηρεσία».
Ομως, πλέον δεν μπορούν να λάβουν πρόσθετη προκαταβολή εκτός από πέντε εκατ. ευρώ. Γι’ αυτό είναι άγνωστο από ποια κονδύλια θα πληρωθούν οι μισθοί του Μαρτίου, εκτός και αν ενεργοποιηθούν άλλοι κρατικοί οργανισμοί και πληρώσουν τμήμα των οφειλών τους προς τα ΕΛΤΑ, που προσεγγίζουν τα 25 εκατ. ευρώ.
Τα ζημιογόνα ΕΛΤΑ εξακολουθούν να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο σε τμήματα της ελληνικής περιφέρειας μέσω της Καθολικής Υπηρεσίας, αφού είναι ο φορέας που διανέμει επιστολές και δέματα σε ολόκληρη την επικράτεια, ενώ μέσω του δικτύου τους καταβάλλονται συντάξεις, πληρώνονται λογαριασμοί ΔΕΚΟ κ.α. Η επιχείρηση εξακολουθεί να απασχολεί περί τις 6.500 εργαζόμενους, με τον περιορισμό του μισθολογικού κόστους να θεωρείται κύρια προτεραιότητα από τη διοίκηση.
Υπενθυμίζεται πως το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει ακόμα καταθέσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον φάκελο, ώστε να εγκριθεί η χρηματοδότηση από το δημόσιο της Καθολικής Υπηρεσίας. Κάποιοι αποδίδουν, μάλιστα, την καθυστέρηση σε ενδοκυβερνητικές τριβές μεταξύ υπουργών, τις οποίες, όπως φαίνεται, μπορεί να πληρώσουν τα ΕΛΤΑ.
Προηγούμενες διοικήσεις των τελευταίων είχαν, πάντως, φροντίσει να διασύρουν τη χώρα μας στις Βρυξέλλες καθώς αρχικά είχαν παρουσιάσει μελέτη, σύμφωνα με την οποία το κόστος της καθολικής υπηρεσίας, δηλαδή της κρατικής επιδότησης που πρέπει να λάβουν, έφτανε τα 15 εκατ. ευρώ ετησίως, αλλά στη συνέχεια την άλλαξαν (τις δύο μελέτες υπέγραφε, μάλιστα, η ίδια εταιρεία συμβούλων!) με υπερτριπλάσιο κόστος (κοντά στα 50 εκατ. ευρώ). Τελικά το κόστος επέστρεψε στα 15 εκατ. ευρώ ετησίως από το 2019...
Μάλιστα έχει στηθεί ολόκληρο επιχειρηματικό πλάνο εξυγίανσης, το οποίο προβλέπει πως η χρηματοδότηση των ΕΛΤΑ για την επόμενη τετραετία θα στηριχθεί κυρίως στην Καθολική Υπηρεσία, χωρίς να έχει προετοιμαστεί ο σχετικός φάκελος προς την Κομισιόν, χωρίς να έχουν ληφθεί οι σχετικές εγκρίσεις κ.α.
Σύμφωνα με το συγκεκριμένο σχέδιο, από το σχεδόν μισό δισεκατομμύριο ευρώ που απαιτείται μέχρι το 2022 για την εξυγίανση των ΕΛΤΑ, τα 329 εκατ. θα προέλθουν από την Καθολική Υπηρεσία! Μάλιστα, ούτε αυτά τα χρήματα αρκούν και θα χρειαστεί αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 100 εκατ. ευρώ στην οποία θα κληθεί να συμμετάσχει και η Eurobank, που κατέχει το 10%.
Η νέα διοίκηση, που τοποθετήθηκε προ μηνών από το υπερταμείο (στο χαρτοφυλάκιο του οποίου ανήκουν και τα ΕΛΤΑ), εμφανίζεται να κινείται μεταξύ του Άννα (υπουργείο Οικονομικών) και του Καϊάφα (υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής).
Σε πρόσφατη συνέντευξή στη «Real News», ο πρόεδρος των ΕΛΤΑ Πολυχρόνης Γριβέας αναφέρεται, με γενικά σχόλια, στο σχέδιο εξυγίανσης που έχει εκπονηθεί. Αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο συγχώνευσης με τη θυγατρική ΕΛΤΑ Courier και προαναγγέλλει πως το «τριετές στρατηγικό σχέδιο» θα παρουσιαστεί στο Δ.Σ. «μέσα στις επόμενες εβδομάδες». Ο κ. Γριβέας παραδέχεται πως τα ΕΛΤΑ «μπαίνουν μέσα» περίπου επτά εκατομμύρια ευρώ τον μήνα, δηλαδή περίπου 85 εκατ. ευρώ τον χρόνο!
Το σχέδιο εξυγίανσης που θα συζητηθεί «μέσα στις επόμενες εβδομάδες» έχει διαρρεύσει, πάντως, αναλυτικά, με αποτέλεσμα να αντιδράσει ο αρμόδιος υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Ν. Παππάς. Προ ημερών στη Βουλή ο κ. Παππάς είπε πως «ο ομιλών και η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψουν, υπό τη δικαιολογία της ανασυγκρότησης, να μπούνε σε εφαρμογή σχέδια που ενδεχομένως προηγούμενες κυβερνήσεις να είχαν στο νου τους, τα οποία να περιλαμβάνουν κλείσιμο δεκάδων ή εκατοντάδων καταστημάτων των ΕΛΤΑ ή πάρα πολλές απολύσεις εργαζομένων ή ένα σχέδιο πετσοκόμματος αυτής της πολύ κρίσιμης υποδομής».
Προς το παρόν, η διοίκηση ψάχνει από πού θα βρει τα χρήματα για τους μισθούς του Μαρτίου...