Μόνο αιφνιδιασμό δεν προκάλεσε στους εγχώριους ανταγωνιστές της Ryanair η διακοπή των δρομολογίων της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους στη γραμμή Αθήνα-Θεσ/νίκη από την έναρξη του θερινού προγράμματος πτήσεων (1η Απριλίου).
Κίνηση η οποία είχε προαναγγελθεί από τις αρχές φθινοπώρου και εντάσσεται στη στρατηγική επιλογή της Ryanair να αξιοποιήσει την Ελλάδα ως πηγή εσόδων σε εποχική βάση, πετώντας από διεθνείς προορισμούς προς την Ελλάδα στην περίοδο υψηλής τουριστικής κίνησης προς τη χώρα μας.
Πολλοί ήταν εκείνοι που αναρωτήθηκαν για ποιο λόγο να αποχωρήσει η ιρλανδική εταιρεία από τη γραμμή Αθήνα-Θεσ/νίκη, η οποία αποτελεί το «φιλέτο» του ελληνικού δικτύου αεροπορικών συνδέσεων εσωτερικού.
Ο ισχυρός ανταγωνισμός θα μπορούσε να είναι μία από τις απαντήσεις. Κι αυτό καθώς η Ryanair είχε φθάσει κάποια στιγμή να μοιράζεται την επιβατική κίνηση στη γραμμή Αθήνα-Θεσ/νίκη με τον όμιλο Αegean/OlympicAir. Η εικόνα των μεριδίων αγοράς, ωστόσο, άλλαξε σημαντικά την τελευταία διετία. Η αναδιανομή της συγκεκριμένης πίτας ήταν αποτέλεσμα των κινήσεων Aegean και Ryanair αλλά και της ενίσχυσης της θέσης της «θεσσαλονικιάς» Ellinair του ομίλου Μουζενίδη. Οι τρεις εταιρείες λειτούργησαν ως συγκοινωνούντα δοχεία, με τις Αegean/Olympic και Ellinair να ενισχύουν τις θέσεις τους και με το μερίδιο της Ryanair να μειώνεται.
Σύμφωνα με επιβεβαιωμένα, ανεπίσημα στοιχεία αεροπορικής κίνησης Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2018 στη γραμμή Αθήνα-Θεσ/νίκη, τα οποία έχει στη διάθεσή του το Euro2day.gr, τα μερίδια αγοράς της Ryanair είχαν υποχωρήσει σε επίπεδα κάτω του 25%.
Μια γεύση από τον συσχετισμό δυνάμεων που είχε διαμορφωθεί τους τελευταίους μήνες στη συγκεκριμένη γραμμή προκύπτει από τον αριθμό πτήσεων που πραγματοποίησαν οι τρεις «παίκτες» που δραστηριοποιούνται στη γραμμή. Σε σύνολο 9.338 πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν στο εντεκάμηνο του 2018, η OlympicAir του ομίλου Aegean μέτρησε 6.351 δρομολόγια, η ιρλανδική Ryanair 1.766 και η Ellinair 1.221.
Στο ίδιο διάστημα, η OlympicAir πρόσφερε συνολικά 1.120.000 θέσεις, η Ryanair 333.000 και η Ellinair περί τις 200.000 θέσεις. Αυτό σημαίνει πρακτικά πως η OlympicAir διέθεσε το 68% των συνολικών προσφερόμενων θέσεων, η Ryanair το 20% και η Ellinair το 12%.
Η αδιαμφισβήτητη κυριαρχία του ομίλου Αegean/OlympicAir στη γραμμή Αθήνα-Θεσ/νίκη το 2018 αποτυπώνεται ανάγλυφα στα μερίδια επιβατικής κίνησης που απέσπασαν οι τρεις «παίκτες».
Ενώ η OlympicAir μετέφερε συνολικά 965.000 επιβάτες στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου, η Ryanair διακίνησε 292.000 επιβάτες και η Ellinair 145.000 επιβάτες. Τα μεγέθη αυτά μεταφράζονται πρακτικά σε μερίδιο αγοράς επιβατικής κίνησης 69% για την OlympicAir του ομίλου Αegean, 21% για τη Ryanair και 10% για την Ellinair.
Με δεδομένη την απόφαση της διοίκησης της Ryanair να αυξήσει τα έσοδά της στην ελληνική αγορά κυρίως μέσω διεθνών δρομολογίων, τα προσδοκώμενα έσοδα από την επιβατική κίνηση στις πτήσεις μεταξύ Αθήνας και Θεσ/νίκης χαρακτηρίζονται μάλλον… φιστικο-στράγαλα για μια εταιρεία του μεγέθους της Ryanair.
Σε αντίθεση με τη γραμμή Αθήνα-Θεσ/νίκη, η ιρλανδική εταιρεία ποντάρει πολλά στο ενισχυμένο πρόγραμμα δρομολογίων που έχει ανακοινώσει για το καλοκαίρι του 2019. Ένα πρόγραμμα το οποίο περιλαμβάνει συνολικά 120 δρομολόγια προς 9 ελληνικούς προορισμούς. Οι προσδοκίες της για αυξημένα έσοδα από την ελληνική αγορά φέτος εδράζονται στην εκτίμησή της πως θα μεταφέρει 6,1 εκατ. επιβάτες. Μόλις πριν τα Χριστούγεννα, άλλωστε, ανακοίνωσε 6 νέα δρομολόγια για το επόμενο καλοκαίρι από διεθνείς προορισμούς προς Καλαμάτα, Ηράκλειο και Ζάκυνθο και επιπλέον πτήσεις προς Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Ρόδο και Θεσ/νίκη.
Η αποχώρηση της Ryanair από τη γραμμή Αθήνα-Θεσ/νίκη δημιουργεί ένα κενό το οποίο στελέχη της εγχώριας αεροπορικής αγοράς υπολογίζουν στα επίπεδα των 300.000 θέσεων.
Ο «χώρος» που δημιουργείται, αναμένεται να καλυφθεί κατά κύριο λόγο από τους δύο άλλους παίκτες (Αegean/OlympicAir και Ellinair), οι οποίοι γνώριζαν την κίνηση και είχαν κάνει τα… κουμάντα τους.
Η μεν Αegean/OlympicAir είχε προγραμματίσει το θερινό πρόγραμμα δρομολογίων του 2019 θεωρώντας δεδομένη την αποχώρηση της Ryanair από τη συγκεκριμένη γραμμή. Έτσι, οι διορθωτικές παρεμβάσεις έχουν ήδη συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα του καλοκαιριού. Δεν αποκλείεται, ωστόσο, προσθήκη πτήσεων, εφόσον κριθεί σκόπιμο. Στο χειμερινό της πρόγραμμα η εταιρεία πραγματοποιεί 11 πτήσεις την ημέρα από Αθήνα προς Θεσ/νίκη.
Η Ellinair, από την πλευρά της, εξετάζει την προσθήκη ενός δρομολογίου σε καθημερινή βάση, καθώς το μέγεθος του στόλου της δεν της επιτρέπει άλματα. Σήμερα η Ellinair πραγματοποιεί 2 καθημερινά δρομολόγια με αεροπλάνα Α319 και Α320.
Το επόμενο διάστημα θα φανεί αν σκοπεύει να διεκδικήσει μερίδιο στη συγκεκριμένη γραμμή κάποιος τρίτος παίκτης.