Ακόμα και εντός του Ιανουαρίου θα κληθούν πιθανώς να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές οι πέντε κοινοπραξίες που ενδιαφέρονται για το δορυφορικό σύστημα διοδίων στους οδικούς άξονες, συνολικού προϋπολογισμού περί τα 450 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τις κοινοπραξίες Vinci Highways - Vinci Concessions - KAPSCH TraficCom A.G. - ΤΕΡΝΑ, Nusz - Mυτιληναίος, ΑΚΤΩΡ - Autostrade - Ιntrakat - Intrasoft International, ΟΤΕ - T-Systems και Strabag - Skytoll.
Στην απόφαση του υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη δεν αναφέρεται η ημερομηνία κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών. Ομως, προ ημερών είχε δηλώσει πως ο ανάδοχος θα έχει επιλεγεί μέχρι τον Απρίλιο - Μάιο, με αποτέλεσμα στην αγορά να θεωρούν πως οι προσφορές θα κατατεθούν εντός εβδομάδων. Πάντως, το χρονικό περιθώριο θεωρείται ασφυκτικό, με δεδομένο πως σήμερα εγκρίθηκαν και τα σχετικά τεύχη δημοπράτησης για το δεύτερο στάδιο του μεγάλου διαγωνισμού.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, «το υφιστάμενο σήμερα καθεστώς διοδίων, με μετωπικούς σταθμούς, με δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον λόγω των συχνών στάσεων ανά 30-40 χλμ. περίπου και με δίκαιες διαμαρτυρίες από τους χρήστες λόγω της μη αναλογικής χρέωσης, θα αντικατασταθεί από πλήρες Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων, με το οποίο θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση της διανυθείσας απόστασης και μόνο, με εξαιρέσεις την Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρίου και τη Ζεύξη Πρέβεζας-Ακτίου, στις οποίες όμως επίσης θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του διοδίου τέλους».
Συγκεκριμένα θα χρησιμοποιείται ένα διττό σύστημα επιβολής τελών:
1. Τα επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια Εποχούμενη Συσκευή (On Board Unit - OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία GNSS).
2. Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading - ANPR).
Έτσι, και στις δύο περιπτώσεις, σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, καταγράφεται με ακρίβεια η χιλιομετρική απόσταση που τα οχήματα διανύουν στους αυτοκινητοδρόμους και χρεώνονται αναλογικά με τη χιλιομετρική αυτή απόσταση. Ειδικότερα η καταγραφή της διαδρομής των επαγγελματικής χρήσεως οχημάτων θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλες εφαρμογές (όπως στη διαχείριση στόλου αυτοκινήτων, την επιτήρηση χρήσης στο παράπλευρο οδικό δίκτυο κ.α.). Για τα ιδιωτικής χρήσης οχήματα θα καταγράφεται μόνο η διανυθείσα απόσταση στον αυτοκινητόδρομο, ώστε το σύστημα να καλύπτει όλες τις προδιαγραφές προστασίας προσωπικών δεδομένων των χρηστών.