Ένα γαϊτανάκι φημών και μυστικών διαβουλεύσεων έχει στηθεί γύρω από το μοναδικό πραγματικό εμπορικό αντικείμενο της Folli Follie, που δεν είναι άλλο από το χαρτοφυλάκιο των αντιπροσωπειών και των επώνυμων σημάτων που διανέμει σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρουμανία.
Η ανησυχία των διεθνών οίκων αλλά και το ενδιαφέρον διαφόρων εμπορικών πόλων στην εσωτερική αγορά για την εμπορική προίκα της FFG έχει ήδη καταγραφεί από νωρίς, ωστόσο, ακόμη και σήμερα, οκτώ μήνες μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου, δεν έχει καταγραφεί καμιά ουσιαστική εξέλιξη στο συγκεκριμένο μέτωπο. Η FFG εξακολουθεί να είναι προστατευμένη, εφόσον οι ξένοι πολυεθνικοί παίκτες προπληρώνονται κανονικά τα τιμολόγιά τους και ως εκ τούτου δεν δημιουργείται «παράθυρο» εξόδου και αναπλήρωσης του αντιπροσώπου με νέες συμφωνίες.
Παρά το γεγονός του ότι οι δικαστικές αποφάσεις κατά της εταιρείας, των μετόχων και της διοίκησής της (με αποκορύφωμα την ποινική δίωξη της οικογένειας Κουτσολιούτσου και στελεχών της εταιρίας) θα μπορούσαν να θεωρηθούν αιτίες «διαζυγίου», εντούτοις αυτές δεν είναι ικανές να στηρίξουν τέτοια επιχειρήματα εκ μέρους των ξένων προμηθευτών.
Ο λόγος είναι πως η «φήμη» των brands δεν φαίνεται να έχει υποστεί κάποια ζημιά και πάντως είναι πολύ δύσκολο να πιστοποιηθεί κάτι τέτοιο, μια διαδικασία που θα απαιτούσε δικαστική διαμάχη. Στην πραγματικότητα, φίρμες όπως η Nike, η Shiseido στα καλλυντικά ή η Ermenegildo Zegna στα premium ανδρικά ρούχα δεν έχουν χάσει την αίγλη τους στον καταναλωτή εξαιτίας του σκανδάλου της FF.
Επίσης μια «άναρχη» μετακίνηση φιρμών εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε αποζημιώσεις εκατομμυρίων με δικαιούχο την FFG, αλλά και θα δημιουργήσει πλήγμα στην ομαλή διοχέτευση προϊόντων των ξένων στις παραπάνω αγορές. Έτσι, μέχρι σήμερα οι ξένοι πολυεθνικοί όμιλοι που συνεργάζονται με την FFG ακολούθησαν μια κλιμακούμενη πολιτική προστασίας, αίροντας σταδιακά την ασφάλιση πιστώσεων και σε δεύτερη φάση ζητώντας προπληρωμές των παραγγελιών τους, με την εισηγμένη να ανταποκρίνεται σ’ αυτή τη νέα συνθήκη προς το παρόν, καταργώντας έτσι την πιθανότητα ρήξης εμπορικών σχέσεων λόγω default.
Επίσης, περιστατικά που αφορούν στην ελληνική αγορά (η μετακίνηση φιρμών ένδυσης της Ridenco στη Notos Com, το πέρασμα της La Prairie από τον Γερολυμάτο στη Σαράντης, ακόμη και της Dolce&Gabbana στην FFG), υποδεικνύουν πως οι διαδικασίες δεν είναι αυτόματες και εν πολλοίς τα εμπορικά συμβόλαια προστατεύονται από ένα πλέγμα ρητρών.
Παρ' όλα αυτά, η πρόθεση της FF να προχωρήσει σε διάσπαση της εταιρίας σε «καλή» και «κακή», προκειμένου να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις των πιστωτών ομολογιούχων της, ανακατεύει την «τράπουλα» ξανά. Μια τέτοια εξέλιξη αυτομάτως δίνει το απαραίτητο «πάτημα» σε όλους όσοι είναι συμβαλλόμενοι με την εταιρία να σπάσουν τα δεσμά. Προφανώς τόσο οι ξένοι οίκοι όσο και οι εγχώριοι εν δυνάμει αντιπρόσωποι «σκανάρουν» αλλήλους, προετοιμάζοντας σενάρια για την επόμενη μέρα. Αξίζει, όμως, να σημειωθεί ότι το χαρτοφυλάκιο της FFG «κουμπώνει» μερικώς σε πολλές και διαφορετικές εκδοχές.
Η εκ των έσω υπονόμευση
Η αξία του χαρτοφυλακίου της FFG αποτελεί επίσης διπλής όψης νόμισμα για την ίδια την εταιρεία. Από τη μία, είναι η μοναδική ουσιαστική ενασχόληση της σχεδιαζόμενης «καλής» FF και από την άλλη, αποτελεί ένα εχέγγυο εξασφάλισης ρευστότητας.
Στο προσχέδιο συμφωνίας μεταξύ της διοίκησης της FF με τους ομολογιούχους πιστωτές της περιλαμβάνονται διάφορα σχέδια, ρήτρες και απαιτήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πιστωτές ζητούν στο πλαίσιο των negative covenants (αρνητικές ρήτρες) να μη μεταβληθεί καμιά αξία που θεωρούν ως εξασφάλιση. Όμως η διοίκηση και οι διαπραγματευτές της FF κάνουν οι ίδιοι λόγο για την πιθανότητα πώλησης της θυγατρικής Folli Follie Cosmetics (της πιο υγιούς και σταθερά αναπτυσσόμενης εταιρίας του ομίλου), πριν την κατάληξη της συμφωνίας εξυγίανσης! Στο ίδιο πλαίσιο, γίνεται λόγος για τη Links of London, που φαίνεται να ενδιαφέρει κάποιους αλλοδαπούς επενδυτές.
Την ίδια στιγμή, λειτουργώντας παράλληλα, στελέχη της εταιρίας και υπεύθυνοι τομέων δραστηριότητας έχουν ξεκινήσει ήδη μια αυτόνομη πορεία εξεύρεσης λύσης για την επόμενη μέρα. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, τόσο στον τομέα της ένδυσης όσο και στον τομέα των καλλυντικών και των αντίστοιχων αντιπροσωπειών έχουν ξεκινήσει λίγο έως πολύ παρασκηνιακές διαβουλεύσεις.
Ειδικότερα, ο Μ. Ζαχαρίου, τέως αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και εκπρόσωπος της διοίκησης της FF στις δικαστικές της μάχες, ως υπεύθυνος για τον τομέα του ρούχου στην FF, φέρεται να προσέγγισε διάφορα σχήματα προκειμένου να εξασφαλίσει τη μετάβαση αντιπροσωπειών. Η αποκάλυψη αυτής της δράσης σε συνδυασμό με τις διώξεις που αντιμετωπίζει, οδήγησε στην παραίτησή του από την FF προ ημερών. Οι πιθανοί του συνεργάτες διαψεύδουν ότι συνομιλούσαν μαζί του, ωστόσο, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του Εuro2day.gr, οι ξένοι οίκοι είχαν δεχθεί παρουσιάσεις ενός νέου εμπορικού σχήματος με επικεφαλής τους κ. Ζαχαρίου και Σ. Παπαϊωάννου (ιδιοκτήτη της Lapin), τις οποίες απέρριψαν ευγενικά.
Στον τομέα των καλλυντικών, έχουν επιχειρηθεί επαφές με σοβαρότερο και οργανωμένο τρόπο, και εις γνώσει της FF, προκειμένου ο τομέας να «σωθεί» μαζί με τους εργαζόμενους, η FF να καρπωθεί κάτι και οι ξένες φίρμες να μείνουν ικανοποιημένες. Ωστόσο, το σχέδιο υπόκειται υπό πολλές και δύσκολες αιρέσεις.
Οι διεκδικητές
Προφανώς όλους αυτούς τους μήνες ολόκληρος ο εμπορικός κόσμος παρακολουθεί τις διεργασίες και ενδιαφέρεται γα τις εξελίξεις. Η πιο «διάσημη» αντιπροσωπεία ίσως της FFG είναι η Nike, η οποία ωστόσο δεν αφορά σε αποκλειστική σχέση, όπως εκείνη που διατηρούσε η παλιά Elmec Sport. Το ενδιαφέρον αφορά στη λιανική αλυσίδα 10-15 καταστημάτων που διαχειρίζεται η FF, για την οποία σύμφωνα με πληροφορίες έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους, ούτε λίγο ούτε πολύ, 18 διαφορετικοί φορείς της ελληνικής αγοράς, μεταξύ των οποίων μεγάλος φερέγγυος λιανεμπορικός όμιλος με υπάρχουσα δραστηριότητα στη λιανική αθλητικών ειδών.
Η Nike τηρεί σιγήν ιχθύος και δεν ανταποκρίνεται. Ωστόσο, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, έχει «διαμηνύσει» ότι θα προτιμήσει κάποιον «έξω από τη χώρα» και εν προκειμένω να αναθέσει τον έλεγχο στη δομή που διαθέτει στην Ιταλία. Επίσης αναμένεται η ίδια η πολυεθνική να αναλάβει το μικρό δίκτυο πελατών χονδρικής σε Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία, ξεμπερδεύοντας με τις ανησυχίες.
Όσον αφορά τις υπόλοιπες φίρμες ένδυσης, υπάρχουν ενδιαφερόμενοι αλλά θεωρούνται πρώιμες οι εκτιμήσεις. Πρόκειται για τις Ermenegildo Zegna, UGG Australia, Ted Baker, Vilebrequin, Guess Jeans, Scotch & Soda, Calvin Klein Jeans, Franklin & Marshall, G-Star RAW, Samsonite και Technogym. Στο γκρουπ των ενδιαφερομένων περιλαμβάνονται η Αττικά Πολυκαταστήματα, η Notos Com, o επιχειρηματίας Αλ. Στράτος.
Όσον αφορά τα καλλυντικά, πολλοί εποφθαλμιούν το χαρτοφυλάκιο αρωμάτων, αλλά παρουσιάζονται εμπόδια για τη δημοφιλή Shiseido. Η είσοδος της FFG στα καλλυντικά έγινε μετά την κατάρρευση της Γερολυμάτος, όταν ανέλαβε την αντιπροσώπευση μερικών φιρμών -με σημαντικότερη τη σειρά καλλυντικών Dolce&Gabanna- στην ελληνική αγορά. Το εν λόγω τμήμα, ωστόσο, χτίστηκε σταδιακά και πήρε σημαντικό μερίδιο, προσθέτοντας νέες αντιπροσωπείες με αξιώσεις. Την αντιπροσωπεία των αρωμάτων του γκρουπ Coty (γκρουπάρει ένα χαρτοφυλάκιο από τα πιο ευπώλητα αρώματα διεθνώς) έχασε προ ετών η Notos Com. Ως εκ τούτου, η κατάληξή της στον όμιλο Σαράντη θεωρείται μονόδρομος, αφού πρόκειται για αναγνωρισμένο παίκτη της αγοράς. Τον Οκτώβριο του 2018 δε, η Σαράντης έκλεισε το «μικρό» deal ανάληψης της αντιπροσωπείας της Wella, που ανήκει στο γκρουπ Coty.
Η Shiseido, ωστόσο, δεν «κουμπώνει» σε κανέναν από τους μεγάλους παίκτες, καθώς η Σαράντης εκπροσωπεί την ευθέως ανταγωνιστική Estée Lauder και η Notos Com την Clarins. Έτσι, οι διεργασίες αναζητούν έναν τρίτο πόλο, που είτε υπάρχει είτε θα δημιουργηθεί.
Το μέγεθος
Ποιο ωστόσο είναι το μέγεθος και η ποιότητα του διακυβεύματος; Με κίνδυνο οι παρακάτω υποθέσεις να θεωρηθούν έωλες, δεδομένου ότι καμιά οικονομική αναλυτική κατάσταση της FFG δεν είναι σε ισχύ, αφού η PwC διενεργεί τώρα τους τελικούς ελέγχους, βασιζόμαστε στην απεικόνιση και στο σχέδιο αναδιάρθρωσης που έχει επεξεργαστεί η Deloitte και πάλι σε αδρές γραμμές.
Για τον κλάδο ένδυσης/υπόδησης, ο σχεδιασμός προβλέπει διακοπή της διανομής εμπορικών σημάτων με χαμηλές πωλήσεις ή/και χαμηλό περιθώριο κέρδους, αλλά θα ενισχύσει το χαρτοφυλάκιό του δίνοντας έμφαση στα ιδιόκτητα πολυκαταστήματα (Kix, Collective, Factory Outlet). Ο τομέας διέκοψε πέρυσι τη λειτουργία 15 καταστημάτων και 9 το 2018, ενώ 11 νέα καταστήματα άνοιξαν, 11 ανακαινίστηκαν, 5 νέες ιστοσελίδες ηλεκτρονικού εμπορίου εγκαινιάστηκαν το 2018. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα ενίσχυσε τις πωλήσεις της 9% τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ προχώρησε στην υπογραφή νέων συμβάσεων διανομής με τους οίκους Karl Lagerfeld, Calvin Klein Performance & MFO, αλλά παραμένει ζημιογόνα.
Η FF Cosmetics εκπροσωπεί το 8% των εσόδων της FF σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική. Η δραστηριότητα ξεκίνησε το 2012, ενώ εξασφάλισε εφέτος τη διανομή των νέων αρωματικών προϊόντων. Τα συμβόλαια που διαθέτει ο κλάδος συνέβαλαν στην αύξηση των εσόδων στην Ελλάδα από 7,5 εκατ. ευρώ το 2015 σε 21,5 εκατ. ευρώ το 2017 και με πρόβλεψη για 27 εκατ. ευρώ το 2018.