Θα μπορούσε να είναι, απλώς, μια πολύ σημαντική συμφωνία (προσύμφωνο για την ακρίβεια) για δύο εταιρείες του χώρου των αερομεταφορών αυτή που υπογράφηκε χθες μεταξύ Aegean Airlines και της αμερικανικής κατασκευάστριας κινητήρων αεροσκαφών Pratt & Whitney.
Το MoU, όμως, που υπέγραψαν ο πρόεδρος της Aegean Airlines Ευτύχιος Βασιλάκης, ο Δ/νων σύμβουλος της εταιρείας Δημήτρης Γερογιάννης και ο αντιπρόεδρος πωλήσεων, μάρκετινγκ και υποστήριξης πελατών της Pratt & Whitney, Rick Deurloo σηματοδοτούσε πολλά, όχι μόνο για τις δύο εταιρείες, αλλά και τις σχέσεις ΗΠΑ-Ελλάδας στο σύνολό τους.
Η συμφωνία εντάσσεται στην προσπάθεια αναβάθμισης της στρατηγικής σχέσης που διατηρούν οι ΗΠΑ με την Ελλάδα. Το επεσήμανε με έμφαση ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα Joeffry Pyatt προαναγγέλλοντας διμερή συνάντηση στην Ουάσιγκτον. Ο Αμερικανός πρέσβης ανάφερε χαρακτηριστικά πως η σύμπραξη Aegean-Pratt & Whitney «σηματοδοτεί την όλο και στενότερη συνεργασία της ελληνικής και της αμερικανικής πλευράς». Για να συμπληρώσει αμέσως πως «το θέμα θα συζητηθεί και στην Ουάσιγκτον κατά την έναρξη του πρώτου στρατηγικού διαλόγου Ηνωμένων Πολιτειών - Ελλάδας».
Η συμφωνία επεκτείνει την μακρόχρονη σχέση που διατηρούν οι δύο εταιρείες από το 1999. Παράγοντες της ελληνικής αγοράς αερομεταφορών, ωστόσο, υπενθυμίζουν πως κατά το ταξίδι του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στις ΗΠΑ και τη συνάντησή του με τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, ο τελευταίος είχε προαναγγείλει όχι μόνο τη συμφωνία με την Ελλάδα για αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16 της πολεμικής αεροπορίας, αλλά και παραγγελίες στο χώρο της πολιτικής αεροπορίας.
Μπορεί η προαναγγελία Τραμπ να μην επιβεβαιώθηκε σε ότι αφορά την παραγγελία αεροπλάνων της Aegean (επέλεξε τα Α 320neo της ευρωπαϊκής Airbus) αλλά η συμφωνία με την Pratt & Whitney ερμηνεύεται από αρκετούς ως αποκατάσταση των απαραίτητων ισορροπιών.
Στο δια ταύτα της συμφωνίας, οι δύο πλευρές εμφανίζονται να αμφότερες κερδισμένες. Η μεν Aegean αποκτά τους θεωρούμενους ως αποδοτικότερους κινητήρες αεροπλάνων νέας γενιάς για να «φορέσει» στα αεροπλάνα στα οποία θα βασιστεί η ανάπτυξη της εταιρείας την επόμενη 20ετία. Η αμερικανική Pratt & Whitney απέσπασε ένα συμβόλαιο στην έδρα του (εμπορικού) αντιπάλου/συνεταίρου των ΗΠΑ, την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε μια εποχή, μάλιστα, όπου μαίνεται ο ανταγωνισμός της ευρωπαϊκής κατασκευάστριας αεροπλάνων Airbus με την αμερικανική Boeing για τα μερίδια αγοράς στον παγκόσμιο στόλο αεροσκαφών νέας γενιάς αλλά και την παγκόσμια αγορά αερομεταφορών στο σύνολό της.
Ας σημειωθεί πως οι κινητήρες GTF που θα αποκτήσει η Aegean αποτελούν ένα από τα βασικά «όπλα» της αμερικανικής αεροναυπηγικής βιομηχανίας στην προσπάθειά της να ανακτήσει το έδαφος που έχασε τα προηγούμενα χρόνια στην παγκόσμια αγορά. Οι συγκεκριμένες τύπος (GTF) της Pratt & Whitney τέθηκε σε επιχειρησιακή λειτουργία στις αρχές του 2016 και μέχρι σήμερα έχει τοποθετηθεί σε 290 αεροπλάνα 32 εταιρειών.
Η Aegean Airlines από την πλευρά της προχώρησε σε μια επιλογή με σαφή στόχο τη μείωση του λειτουργικού της κόστους. Θέμα το οποίο αναμένεται να αναδειχθεί σε κρίσιμο στοιχείο ανταγωνισμού μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών, με δεδομένη την πορεία των διεθνών τιμών των καυσίμων.
Με τους κινητήρες GTF η Aegean προσδοκά να μειώσει κατά 16% την κατανάλωση καυσίμων, 50% τις εκπομπές ρύπων και 75% το θόρυβο των αεροπλάνων της τα επόμενα χρόνια.
Η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, ωστόσο, αποτελεί μόνο τη μια παράμετρο που συνυπολόγισε η διοίκηση της εταιρείας. Κι αυτό καθώς η συμφωνία της Aegean με την Pratt & Whitney αφορά και τη συντήρησης των κινητήρων. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Euro2day.gr η συμφωνία των δύο εταιρειών προβλέπει τη συντήρηση των κινητήρων σε ορίζοντα 17ετίας. Αυτό σημαίνει πρακτικά πως η Pratt & Whitney θα συντηρεί τους κινητήρες των νέων αεροπλάνων της Aegean έως το 2035.
Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του Euro2day.gr, η διάρκεια του συμβολαίου συντήρησης των κινητήρων ήταν το αντάλλαγμα που εξασφάλισε η Pratt & Whitney προκειμένου η Aegean επιτύχει χαμηλή τιμή απόκτησης των νέων κινητήρων.
Υπενθυμίζεται πως η συμφωνία της Aegean με την Airbus αφορά την προμήθεια έως 42 αεροπλάνων της οικογένειας Α 320neo με το συνολικό ύψος της επένδυσης (συμπεριλαμβανομένης της αγοράς των νέων κινητήρων) να φθάνει τα 5 δισ. ευρώ.
Η παραλαβή των νέων αεροπλάνων από την Airbus είναι προγραμματισμένη να ξεκινήσει το 2022. Όμως, η Aegean θα αρχίσει την ανανέωση του στόλου της από το 2019.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό πρόκειται να αποκτηθούν συνολικά 46 νέα Airbus A 320neo. Τα 30 από αυτά θα αποκτηθούν απευθείας από την Airbus και θα αρχίσουν να παραλαμβάνονται από το 2022. Στο μεσοδιάστημα μεταξύ 2019-2022 προβλέπεται να αποκτηθούν άλλα 16 νέα αεροπλάνα του ίδιου τύπου μέσω εταιρειών που τα έχουν προαγοράσει από την Airbus.
Πρόκειται για τους λεγόμενους lesor οι οποίοι λειτουργούν περίπου όπως οι «μαντράδες» στην αγορά αυτοκινήτων. Προαγοράζουν μεγάλο αριθμό αεροπλάνων από τις κατασκευάστριες σε προνομιακή τιμή (λόγω του όγκου της παραγγελίας) και στη συνέχεια τα παραχωρούν σε αεροπορικές εταιρείες. Στην περίπτωση της Aegean, τα 16 αεροπλάνα από «lesors» θα αποκτηθούν ώστε να καλυφθεί η τριετία 2019-2022 κατά την οποία η εταιρεία θα περιμένει να κατασκευαστούν τα δικά της αεροπλάνα από τη γραμμή παραγωγής της Airbus.