Στο τελικό στάδιο, αλλά με άγνωστη ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, εισέρχεται ο διαγωνισμός για το νέο δορυφορικό σύστημα διοδίων, συνολικού κόστους άνω των 450 εκατ. ευρώ, καθώς η επιτροπή αξιολόγησης απέρριψε όλες τις ενστάσεις των υποψηφίων.
Έτσι συνεχίζουν στη διαδικασία και οι έξι κοινοπραξίες που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον κατά το πρώτο στάδιο. Συγκεκριμένα πρόκειται για τις κοινοπραξίες Vinci Highways - Vinci Concessions - KAPSCH TraficCom A.G. - ΤΕΡΝΑ, Nusz - Μυτιληναίος, ΑΚΤΩΡ - Autostrade - Ιntrakat - Intrasoft International, ΟΤΕ - T-Systems (θυγατρική της Deutsche Telekom) και Strabag - Skytoll.
Στην αγορά προσπαθούν, πάντως, να καταλάβουν πότε θα κληθούν οι κοινοπραξίες να καταθέσουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές. Αρκετοί θεωρούν πως θα χρειαστούν κάποιοι μήνες και πως η ολοκλήρωση του διαγωνισμού θα απαιτήσει τουλάχιστον ένα χρόνο. Υπενθυμίζεται πως με βάση τις αρχικές εξαγγελίες του υπουργείου Υποδομών, το σύστημα θα λειτουργούσε από τις αρχές του 2019!
Με βάση τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών, το υφιστάμενο σύστημα διοδίων με τους μετωπικούς/πλευρικούς σταθμούς θα αντικατασταθεί από πλήρες Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων, με το οποίο θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση της διανυθείσας απόστασης και μόνο, με εξαιρέσεις την Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρίου και τη Ζεύξη Πρέβεζας-Ακτίου, στις οποίες όμως επίσης θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του διοδίου τέλους.
Με το νέο σύστημα θα χρησιμοποιείται ένα διττό σύστημα επιβολής τελών: Τα επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια Εποχούμενη Συσκευή (On Board Unit - OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους, με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία GNSS).
Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading - ANPR).
Και στις δύο περιπτώσεις, σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, καταγράφεται με ακρίβεια η χιλιομετρική απόσταση που τα οχήματα διανύουν στους αυτοκινητοδρόμους και χρεώνονται αναλογικά με τη χιλιομετρική αυτή απόσταση. Η καταγραφή της διαδρομής των επαγγελματικής χρήσεως οχημάτων θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλες εφαρμογές (όπως στη διαχείριση στόλου αυτοκινήτων, την επιτήρηση χρήσης στο παράπλευρο οδικό δίκτυο κ.ά.). Για τα ιδιωτικής χρήσης οχήματα θα καταγράφεται μόνο η διανυθείσα απόσταση στον αυτοκινητόδρομο, ώστε το σύστημα να καλύπτει όλες τις προδιαγραφές προστασίας προσωπικών δεδομένων των χρηστών.