Ο βασικός μέτοχος που αποφάσισε να αποχωρήσει, ένα deal «σωτηρίας» της τελευταίας στιγμής που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και, πριν απ’ όλα αυτά, τα μεγαλεπήβολα -όπως αποδείχθηκε- σχέδια υπερπόντιων δρομολογίων, συνθέτουν το κοκτέιλ αιτίων που οδήγησαν σε ανώμαλη προσγείωση την κυπριακή αεροπορική εταιρεία Cobalt Air.
Η αντίστροφη μέτρηση, ωστόσο, για τη «μαύρα μεσάνυχτα» (23:50 της Τετάρτης) προσγείωση της Cobalt Air φαίνεται πως είχε ξεκινήσει ένα χρόνο νωρίτερα. Τότε, ο Κινέζος ισχυρότερος μέτοχος της εταιρείας φέρεται να αποφάσισε να αποχωρήσει. Πρόκειται για την κινεζική AVIC Joy Air, η οποία κατείχε το 49% της Cobalt Air μέσω της κυπριακής θυγατρικής της AJ Cyprus. Το υπόλοιπο 51% ελεγχόταν από την Perneria Holdings και την Pictet Capital Ltd.
Οι εξελίξεις επιταχύνθηκαν και εισήλθαν στην τελική τους φάση τον περασμένο μήνα, σε ένα κρίσιμο meeting των μετόχων της εταιρείας. Όπως μετέφεραν στο Euro2day.gr κυπριακές πηγές, η συνάντηση των μετόχων δεν εξελίχθηκε καλά, με αποτέλεσμα να δρομολογηθεί το λουκέτο.
Ακολούθησε μια ύστατη προσπάθεια διάσωσης της αεροπορικής εταιρείας μέσω ενός deal με Ισραηλινούς επενδυτές, οι οποίοι φέρονταν διατεθειμένοι να αποκτήσουν πλειοψηφικό πακέτο της εταιρείας. Μέρος του deal φέρεται να ήταν η άμεση εισροή κεφαλαίων στην Cobalt Air, η οποία εντωμεταξύ είχε οδηγηθεί σε ασφυξία, αντιμετωπίζοντας τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας.
Η Τετάρτη ήταν η κρίσιμη μέρα, καθώς αναμενόταν η ένεση ρευστότητας. Τα χρήματα, ωστόσο, δεν πέρασαν ποτέ το κατώφλι της εταιρείας, με αποτέλεσμα να αποφασιστεί το λουκέτο.
Η Cobalt Air είχε ιδρυθεί το 2015 και η Αθήνα ήταν ο προορισμός του παρθενικού της δρομολογίου που αναχώρησε από το αεροδρόμιο της Λάρνακας την 1η Ιουνίου 2016. Έκτοτε η ελληνική πρωτεύουσα εξελίχθηκε σε κόμβο της Cobalt Air, καθώς συνέδεε το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» με τη Λάρνακα και την Πάφο στην Κύπρο, αλλά και το αεροδρόμιο Γκάτγουϊκ του Λονδίνου.
Παράγοντες της ελληνικής αεροπορικής και ταξιδιωτικής αγοράς επισήμαιναν στο Euro2day.gr πως η Cobalt Air δεν αντιμετώπιζε πρόβλημα επιβατικής κίνησης. Τουναντίον μάλιστα. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2018 φέρεται να εμφάνιζε μέση πληρότητα 75% στα δρομολόγιά της ενώ τον Αύγουστο φέρεται να άγγιξε το 85%.
Aξίζει να σημειωθεί ότι για το ζήτημα της Cobalt θα υπάρξει συνάντηση στην Κύπρο μεταξύ του Γ. Εισαγγελέα και της Υπ. Μεταφορών.