Ισχυρό ενδιαφέρον από εγχώριους και διεθνείς κατασκευαστικούς ομίλους καθώς και από εξειδικευμένα funds που επενδύουν στις υποδομές συγκεντρώνουν οι δύο διαγωνισμοί του υπουργείου Υποδομών για τη χρηματοδότηση, κατασκευή και εκμετάλλευση δύο τμημάτων του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος στους δύο διαγωνισμούς εκπνέει στις 8 Οκτωβρίου, αλλά θεωρείται σίγουρη μια ακόμα παράταση.
Πρόκειται για το τμήμα Χανιά - Χερσόνησος, που θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, με το κόστος να εκτιμάται σε επίπεδα άνω του ενός δισ. ευρώ και το τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολη (προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ) που θα κατασκευαστεί με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Είναι το πρώτο έργο κατασκευής οδικού άξονα με ΣΔΙΤ, το οποίο προβλέπει, επίσης για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τις λεγόμενες «πληρωμές διαθεσιμότητας». Μέσω των «πληρωμών διαθεσιμότητας», ο ανάδοχος και διαχειριστής του έργου θα λαμβάνει «ενοίκιο» από το δημόσιο, όταν καλύπτει συγκεκριμένες απαιτήσεις/προδιαγραφές ποιότητας κατά τη λειτουργία του οδικού άξονα. Επειδή οι «πληρωμές διαθεσιμότητας» καταβάλλονται κατά τη λειτουργία του έργου, ο ανάδοχος έχει μάλιστα κίνητρο να το ολοκληρώσει όσο πιο γρήγορα μπορεί.
Στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς υποστηρίζουν πως τα σχήματα που θα διεκδικήσουν τα δύο έργα δεν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί. Πάντως, σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, ο όμιλος Ελλάκτωρ θα διεκδικήσει τον ΒΟΑΚ σε κοινοπραξία με τη γερμανική Hochtief, ενώ με ξένο συνέταιρο ετοιμάζεται να συμμετάσχει και ο όμιλος J&P ΑΒΑΞ. Κύκλοι του ομίλου Ελλάκτωρ διαψεύδουν πάντως τις πληροφορίες περί συνεργασίας με τη Hochtief.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, επιχειρείται και η δημιουργία ενός αμιγώς ελληνικού σχήματος. Μένει να επιβεβαιωθεί αν θα υπάρξει κοινό σχήμα Intrakat και Μυτιληναίος, καθώς και ποια στάση θα τηρήσει η ΤΕΡΝΑ, μια και πρόσωπα που βρίσκονται κοντά στις διεργασίες υποστηρίζουν πως δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις. Σοβαρό ενδιαφέρον για το τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολη που θα κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ δείχνουν και ξένοι όμιλοι καθώς και funds από τον χώρο των υποδομών.
Το αυξημένο ενδιαφέρον συνδέεται και με εξελίξεις σε άλλες αγορές της Ευρώπης, όπως η αναστολή του μεγάλου προγράμματος κατασκευής οδικών αξόνων με συμβάσεις παραχώρησης που προωθούσε η προηγούμενη κυβέρνηση της Ισπανίας, ύψους άνω των 10 δισ. ευρώ. Η νέα κυβέρνηση ανέστειλε το σχέδιο Ραχόι, με αποτέλεσμα αρκετοί «παίκτες» να αναζητούν ευκαιρίες σε άλλες αγορές της Γηραιάς Ηπείρου.
Το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών προβλέπει πως το τελευταίο τμήμα του ΒΟΑΚ, από Νεάπολη μέχρι Αγιο Νικόλαο, θα κατασκευαστεί ως παραδοσιακό δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό περί τα 50 εκατ. ευρώ.