Τι δείχνει η «μεταγραφή» Δημ. Κούτρα στην Intrakat

Η αρχική συμφωνία για την αγορά του 20% της Intrakat από τον Δημήτρη Κούτρα και οι αλλαγές στην αγορά δημοσίων έργων. Οι προσδοκίες νέων συμβάσεων, ο ρόλος των ξένων ομίλων και οι φιλοδοξίες του ομίλου Intracom.

Τι δείχνει η «μεταγραφή» Δημ. Κούτρα στην Intrakat

Θα προσφέρει σοβαρή ενίσχυση στον όμιλο του Σωκράτη Κόκκαλη, που επιδιώκει να διευρύνει την παρουσία του στα δημόσια έργα ενόψει σημαντικών διαγωνισμών που εξελίσσονται ή θα δημοπρατηθούν, όπως θεωρούν πολλοί παράγοντες της αγοράς; Θα αποτελέσει βαρίδι, όπως θεωρούσαν πως αποτελούσε στην Ελλάκτωρ οι πρώην συνεταίροι του, με τους οποίους συγκρούστηκε και αναγκάστηκε να αποχωρήσει διατηρώντας όμως το 5,5%; Η αρχική συμφωνία για την εξαγορά του 20% της Intrakat από τον Δημήτρη Κούτρα (φωτο), που επισημοποιήθηκε χθες, προκαλεί συζητήσεις στον χώρο των κατασκευών.

Ο κ. Κούτρας, πρόσωπο που κυριάρχησε στην ελληνική αγορά δημοσίων έργων επί δεκαετίες, ήταν παρών σχεδόν σε όλα τα μεγάλα έργα που πραγματοποιήθηκαν στη χώρα μας. Η διαμάχη του με την πλευρά των αδερφών Καλλιτσάντση στην Ελλάκτωρ, που οδήγησε και στην αποχώρησή του μετά την ήττα στην πρόσφατη Γενική Συνέλευση, ήταν επίσης για μήνες στην επικαιρότητα.

Η «μεταγραφή» στον όμιλο Intracom συνδέεται με τη δυναμική που αναπτύσσεται εσχάτως στην κορυφή του κατασκευαστικού κλάδου καθώς κάποιοι ισχυροί παράγοντες είτε αναζητούν ισχυρούς συμμάχους (όπως ο κ. Κούτρας) ή αγοραστές για τις εταιρείες τους. Βλέπουν πως το παιχνίδι στα δημόσια έργα θα γίνει πιο σκληρό, αφού σπανίζουν, ενώ οι ξένοι όμιλοι επωφελούνται και ισχυροποιούν την παρουσία τους.

Ταυτόχρονα έχουν καλλιεργηθεί και κάποιες προσδοκίες αφού είτε βρίσκονται σε εξέλιξη, είτε θα δημοπρατηθούν του χρόνου, έργα συνολικού ύψους άνω των 6 δισ. ευρώ. Κάποιοι, όπως ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχουν ήδη αναλάβει έργα και περιμένουν τις συμβάσεις (νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, τμήμα Λαμία - Ξυνιάδα του Αξονα Κεντρικής Ελλάδας). Κάποιοι άλλοι, όπως η Ελλάκτωρ και η Ιntrakat, επιχειρούν να αναλάβουν νέα έργα, αν και η νέα διοίκηση της πρώτης έχει ξεκαθαρίσει πως θα είναι επιλεκτική: Θα διεκδικήσει έργα μεγαλύτερου περιθωρίου, όπως έχει υποστηρίξει.

Τώρα κάποιοι από τους άσπονδους φίλους του κ. Δημ. Κούτρα αναρωτιούνται, αφού διέθετε οκτώ εκατομμύρια ευρώ προς επένδυση (τόσο πρόκειται να δαπανήσει για την αγορά του 20% της Ιntrakat με βάση τη συμφωνία), γιατί δεν τα επένδυσε ώστε να αγοράσει μετοχές της Ελλάκτωρ και να αυξήσει τις πιθανότητες επικράτησης στην κρίσιμη γενική συνέλευση του Ιουλίου; Ο κ. Κούτρας είχε δώσει μια απάντηση κατά τη διάρκεια της συνέλευσης, υποστηρίζοντας πως «δεν πρόλαβε». Πάντως αν είχε επενδύσει το συγκεκριμένο ποσό και άλλα τόσα ο σύμμαχος του στην εσωτερική διαμάχη, ο Λεωνίδας Μπόμπολας, για αγορές μετοχών Ελλάκτωρ, πιθανώς σήμερα δεν θα αναζητούσε στέγη στον όμιλο του Σωκράτη Κόκκαλη.

Ερώτημα αποτελεί και τι θα πράξει ο κ. Κούτρας με το περίπου 5,5% που διατηρεί στην Ελλάκτωρ. Στη διάρκεια της πρόσφατης συνέλευσης που οδήγησε στην αποχώρηση των κ.κ. Κούτρα και Μπόμπολα από τη διοίκηση της Ελλάκτωρ, ο Αναστάσιος Καλλιτσάντσης είχε δηλώσει πως «αν χάσουμε, δεν θα μετέχουμε στο διοικητικό σχήμα γιατί δεν συμφωνούμε. Θα είμαστε μέτοχοι, θα φροντίζουμε για τα συμφέροντα της εταιρείας, αλλά στον βαθμό που και η άλλη πλευρά φροντίζει επαρκώς για αυτά τα συμφέροντα, δεν θα υπάρχει κανένα πρόβλημα. Ελπίζω πως το ίδιο θα ισχύσει και από εκείνη, αν χάσει. Αν στραφεί εναντίον της εταιρείας και ανταγωνιστικά προς αυτή, θεωρώ πως σπιλώνει και τη δική της φήμη καθώς είναι συμμέτοχος στην ιστορία της Eλλάκτωρ. Πιστεύω πως αν κάποια από τις δύο πλευρές κινηθεί ανταγωνιστικά, τότε η άλλη πρέπει να απαντήσει».

Η κατάσταση είναι, πάντως, περισσότερο περίπλοκη. Για παράδειγμα, η Ελλάκτωρ είναι συνέταιρος του ομίλου Intracom στην κοινοπραξία Μορέας που διαχειρίζεται τον οδικό άξονα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα. Μια κοινοπραξία της Ελλάκτωρ με τον όμιλο Intracom και την ιταλική Autostrade έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον στον διαγωνισμό για το σύστημα δορυφορικών, αναλογικών, διοδίων.

Πιο κινητική στα δημόσια έργα

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Κούτρας, όταν ολοκληρωθεί η συμφωνία, θα κατέχει τη θέση του προέδρου της Ιntrakat, με τον Πέτρο Σουρέτη να παραμένει στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου. Ο πρώην αντιπρόεδρος της Ελλάκτωρ είχε αφήσει να εννοηθεί πως αν παρέμενε στον όμιλο, θα επιχειρούσε να συγχωνεύσει την εταιρεία με την Ιntrakat, στο πλαίσιο σχεδίου για τη δημιουργία ενός ισχυρού ελληνικού ομίλου και προσπάθειας αναχαίτισης των ξένων ομίλων που πυκνώνουν την παρουσία τους στην Ελλάδα.

Η Ιntrakat υπέγραψε μία από τις μεγαλύτερες συμβάσεις τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, την αναβάθμιση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece, σε ένα έργο που μπορεί να φτάσει τα 400 εκατ. ευρώ. Ταυτόχρονα, την τελευταία διετία, έχει πυκνώσει την παρουσία της στα δημόσια έργα και σε τομείς στους οποίους τηρούσε διακριτική απόσταση, όπως τα σιδηροδρομικά. Για παράδειγμα, στις αρχές του έτους μειοδότησε σε ένα από τα μεγαλύτερα σιδηροδρομικά έργα που προκηρύχθηκαν τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, την κατασκευή της σήραγγας Σεπολίων, προϋπολογισμού περί τα 150 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος του Σωκρ. Κόκκαλη δεν περιλαμβάνεται στους διεκδικητές της Εγνατίας Οδού, χωρίς αυτό να αποκλείει την εκ των υστέρων συμμετοχή του σε κάποιο από τα επτά σχήματα που έχουν περάσει στη δεύτερη φάση. Συμμετέχει, όμως, σε κάποιους άλλους μεγάλους διαγωνισμούς, όπως για την παραχώρηση της μαρίνας Αλίμου, ενώ ενισχύει διαρκώς την παρουσία του στον χώρο του τουρισμού.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v