Εκκληση προς τους τελωνειακούς υπαλλήλους να αναστείλουν τις κινητοποιήσεις τους κατά τη νυχτερινή βάρδια στην Πύλη 16 του Λιμένα Θεσσαλονίκης απηύθυναν εκπρόσωποι φορέων της πόλης και της ΟΛΘ ΑΕ, κατά τη διάρκεια συνάντησης που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, στη Θεσσαλονίκη, τη Δευτέρα 15.01.18.
Στη συνάντηση που συντονίστηκε από τον πρόεδρο του Συνδέσμου κ. Κυριάκο Λουφάκη, συμμετείχαν εκπρόσωποι:
● των παραγωγικών/επιχειρηματικών φορέων της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής και συγκεκριμένα, πέραν του ΣΕΒΕ, εκπρόσωποι από: το Eμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, το Σύνδεσμο Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος, τον Εμπορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης, το Σύλλογο Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης και το Σύλλογο Εκτελωνιστών Θεσσαλονίκης
● της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων/Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων & ΕΦΚ
● της «Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ΑΕ»
● της Κοινοπραξίας DIEP GMBH - TERMINAL LINKS SAS - BELTERRA INVESTMENTS LTD
● της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος-ΟΤΥΕ
Σκοπός της συνάντησης που, παρά τις διαφορές των δύο πλευρών, διεξήχθη σε κλίμα συναίνεσης και καλοπιστίας, ήταν η αναζήτηση λύσης στα προβλήματα από τη συνεχιζόμενη αναστολή της γ’ βάρδιας στην Πύλη 16, λόγω της απεργιακής κινητοποίησης των τελωνειακών υπαλλήλων από τις 16.09.17.
Όλοι οι συμμετέχοντες εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων και της OΛΘ αναφέρθηκαν στις σημαντικές επιπτώσεις που έχουν μέχρι σήμερα προκληθεί στο ίδιο το λιμάνι, σταθμό εμπορευματοκιβωτίων και συμβατικό, αλλά και στις επιχειρήσεις, εξαγωγικές και εισαγωγικές, και στους επαγγελματίες ναυτικούς πράκτορες και εκτελωνιστές: κατάργηση/αλλαγή δρομολογίων ναυτιλιακών γραμμών, αύξηση του χρόνου φορτοεκφορτώσεων, επιβολή επίναυλου, αναγκαστική αποστολή/παραλαβή εμπορευμάτων μέσω εναλλακτικών λιμανιών, στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό και μεταφορά από αυτά στην Θεσσαλονίκη οδικώς που συνεπάγεται σημαντική οικονομική επιβάρυνση για τον τελικό παραλήπτη αλλά και αναξιοπιστία στο εξωτερικό για το λιμάνι και τις επιχειρήσεις που το χρησιμοποιούν.
Παρά τις μέχρι τώρα προσπάθειες και της ΑΑΔΕ και της OΛΘ που από τις αρχές Οκτωβρίου παρέχει τη δυνατότητα εισόδου κατά τη διάρκεια της απογευματινής βάρδιας και ολιγόωρης παραμονής περιορισμένου αριθμού εγχωρίων προς εξαγωγή Ε/Κ, τα οποία φορτώνονται κατά τη νυκτερινή βάρδια, η δυσχερής κατάσταση δεν έχει εκτονωθεί. Ήδη, παρά τις σχετικές βελτιώσεις, επιβλήθηκε προσφάτως επίναυλος και καταργούνται ή βαίνουν προς κατάργηση μεγάλα πλοία γραμμών ναυτιλιακών εταιριών όπως η ΜSC, η ΖΙΜ και η COSCO.
Όλοι οι συμμετέχοντες εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων, της OΛΘ, της Κοινοπραξίας και της ΑΑΔΕ, αναγνώρισαν και συμφώνησαν στην απολύτως αναγκαία δημιουργία χώρου προσωρινής εναπόθεσης εμπορευματοκιβωτίων και 24ωρης λειτουργίας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης συνδυαστικά με την 24ωρη λειτουργία της Ελεύθερης Ζώνης. Τονίζεται ότι αυτό υπαγορεύεται από τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του λιμανιού που, σε αντίθεση με τον Πειραιά και άλλα λιμάνια, αποτελεί πύλη εισόδου-εξόδου και λιμάνι διαμετακόμισης και όχι λιμάνι μεταφόρτωσης-transhipment, ενώ σημαντική μέσω αυτού είναι και η διακίνηση συμβατικού φορτίου παραγωγικών/μεταποιητικών επιχειρήσεων, στην Ελλάδα και στις γειτονικές χώρες, πολλές από τις οποίες λειτουργούν σε 24ωρη βάση.
Ο Συντονιστής της Κοινοπραξίας κ. Σωτήρης Θεοφάνης δεσμεύθηκε ότι, μετά την ανάληψη της διοίκησης που εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί μέχρι τέλη Φεβρουαρίου με την ολοκλήρωση της όλης διαδικασίας, η νέα διοίκηση θα προχωρήσει το αργότερο εντός τριμήνου στη δημιουργία και λειτουργία χώρου υποδοχής και αποθήκευσης εμπορευματοκιβωτίων, θεωρώντας το ως έργο άμεσης προτεραιότητας, καθώς δεν νοείται λιμάνι χωρίς την εν λόγω υποδομή και υπηρεσία. Τόνισε μάλιστα ότι είναι στη διάθεση της ΑΑΔΕ και ειδικότερα της τελωνειακής υπηρεσίας, ευθύς μόλις αναλάβει το λιμάνι η νέα διοίκηση, για μία ουσιαστική συνεργασία, ώστε το λιμάνι να οργανωθεί και να λειτουργεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να γίνει ανταγωνιστικό, στη βάση 24ωρης λειτουργίας, προϋπόθεση εξάλλου δεδομένη για την κοινοπραξία στην απόφασή της να προχωρήσει στην σχετική επένδυση.
Οι εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων, της OΛΘ και της Κοινοπραξίας ζήτησαν από τους εκπροσώπους της ΟΤΥΕ να κατανοήσουν τα σημαντικά προβλήματα στην οικονομία και επιχειρηματικότητα της ευρύτερης περιοχής και να αναστείλουν τις απεργιακές κινητοποιήσεις τους ώστε να επανέλθει η γ’ βάρδια και, σε συνδυασμό με τις προσπάθειες που έχει κάνει η OΛΘ, να απαλειφθεί το πρόβλημα. Ζήτησαν επίσης από την ΑΑΔΕ και το Υπουργείο Οικονομικών να διασφαλίσουν την απρόσκοπτη λειτουργία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σε 24ωρη βάση.
Οι εκπρόσωποι της ΟΤΥΕ κατέθεσαν τις θέσεις και απόψεις τους για το όλο θέμα, εστιάζοντας στην κατεξοχήν ευθύνη της OΛΘ για ελλιπείς υποδομές και μη δημιουργία χώρου προσωρινής εναπόθεσης εμπορευματοκιβωτίων που έχουν οδηγήσει σε μη ασφαλείς για τους τελωνειακούς συνθήκες εργασίας κατά τη διάρκεια της νυχτερινής βάρδιας. Ως προς τις όποιες περαιτέρω αποφάσεις, σε συνέχεια και της ενημέρωσης από τους εμπλεκόμενους στη χθεσινή συνάντηση, αυτές θα ληφθούν από τα συλλογικά όργανα της Ομοσπονδίας το αμέσως επόμενο διάστημα.