Γιατί η ΔΕΗ κερδίζει αντί να χάνει μερίδια αγοράς

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Λειτουργού Αγοράς η ΔΕΗ τον Νοέμβριο ανέβασε μία μονάδα το ποσοστό των φορτίων κατανάλωσης έναντι των ιδιωτών ανταγωνιστών της. Οι πέντε λόγοι που φρενάρουν τη μείωση των μεριδίων της στη λιανική.

Γιατί η ΔΕΗ κερδίζει αντί να χάνει μερίδια αγοράς

Τα εμπόδια της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας προς την πλήρη απελευθέρωσή της και της λειτουργίας του ανταγωνισμού αναδεικνύουν τα τελευταία στοιχεία του Λειτουργού Αγοράς Ηλεκτρικής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ) με την εξέλιξη των μεριδίων των προμηθευτών.

Για το μήνα Νοέμβριο, η ΔΕΗ όχι μόνο δεν εμφάνισε μειωμένο ποσοστό φορτίων κατανάλωσης στην λιανική αλλά το αύξησε κιόλας κατά μία μονάδα σε σχέση με τον Οκτώβριο. Για την ακρίβεια το ποσοστό της στην προμήθεια ανέβηκε στο 84,21% από 83,21%, αφήνοντας πίσω της τους υπόλοιπους ανεξάρτητους παρόχους να μοιράζονται 15,71%. Στο σημείο αυτό βέβαια πρέπει να σημειωθεί ότι τα συγκεκριμένα μερίδια αφορούν σε φορτία κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας.

Δηλαδή, με πιο απλά λόγια, και στη συγκεκριμένη περίπτωση της δημόσιας εταιρίας το μερίδιο μπορεί να αντικατοπτρίζει την αύξηση κατανάλωσης ρεύματος υπαρχόντων πελατών της, λόγω, για παράδειγμα, των χαμηλών θερμοκρασιών.

Όπως και να χει όμως τα μερίδια του ΛΑΓΗΕ δείχνουν την τάση της πορείας της αγοράς ηλεκτρισμού. Η δημόσια επιχείρηση δεν χάνει εύκολα πελάτες. Τον Σεπτέμβριο ήταν στο 83,56%.

Οι ιδιώτες προμηθευτές χωρίζονται σε δύο ζώνες:

* Εκείνοι που διαθέτουν μονάδες παραγωγής ρεύματος φυσικού αερίου με μερίδια πάνω από την περιοχή του 3,5%. Συγκεκριμένα τον Νοέμβριο η ΗΡΩΝ είχε 3,79%, η Elpedison 3,72% και η Protergia 3,57% και

* οι εναλλακτικοί πάροχοι με μερίδια κάτω από το 1,26%. Το συγκεκριμένο ποσοστό είχε η Watt and Volt, η NRG με 0,95%, η Volterra 0,89%, η Green με 0,48% κ.ο.κ.

Παράγοντες της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας αποδίδουν τη δυσκολία απώλειας μεριδίων της ΔΕH και απόσπασης πελατών της από τους ιδιώτες στους ακόλουθους λόγους:

1. Στο μεγάλο αριθμό πελατών της δημόσιας εταιρίας που είτε είναι «κόκκινοι» οφειλέτες, είτε ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες. Ξεπερνούν τα 2 εκατομμύρια. Οι συγκεκριμένοι δεν φεύγουν από την επιχείρηση είτε λόγω του ό,τι έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση χρεών, είτε επειδή επιτήδειοι βολεύονται στη δυσκολία της διακοπής ηλεκτροδότησης τους παρά το μεγάλο ύψος των οφειλών.

2. Στην παροχή έκπτωσης 15% της δημόσιας εταιρίας προς τους συνεπείς πελάτες της σε μία περίοδο κατά την οποία η αγορά θα έπρεπε να ανοίξει με ταχείς ρυθμούς. Η απόφαση της συνδέεται με την ανάγκη μείωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, αλλά εντούτοις «φρέναρε» την αύξηση των μεριδίων των ανταγωνιστών της.

3. Στην εμπιστοσύνη που δείχνουν εκατοντάδες χιλιάδες πελάτες της ΔΕH στο brand name, μετά τα σχετικά πρόσφατα «κανόνια» της Energa και Hellas Power.

4. Σε διάφορες στρεβλώσεις στο τρέχον μεταβατικό στάδιο προς την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού που εμποδίζουν τους ιδιώτες προμηθευτές να προβούν σε πιο επιθετικές τιμολογιακές ενέργειες.

5. Στο γεγονός ότι η δημόσια εταιρία διατηρεί το μονοπώλιο στη λιγνιτική και υδροηλεκτρική παραγωγή με αποτέλεσμα ιδιωτικές επιχειρήσεις του χώρου να μην μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση στη φθηνή πρώτη ύλη ρεύματος και άρα να διαμορφώνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικές τιμές στους τελικούς καταναλωτές. Το συγκεκριμένο καθεστώς αναμένεται να αλλάξει με την πώληση των λιγνιτικών μονάδων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v