Το πράσινο φως από τις αρμόδιες αρχές ανταγωνισμού αναμένει ο όμιλος Attica Α.Ε Συμμετοχών (Attica Group), ώστε να ολοκληρωθεί το ντιλ μέσω του οποίου απέκτησε τον έλεγχο του 50,3% της ακτοπλοϊκής εταιρείας Hellenic Seaways (HSW), προκειμένου να δρομολογηθούν οι επόμενες κινήσεις του εντός και εκτός συνόρων.
Κινήσεις στις οποίες, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται η αναδιάταξη των δρομολογίων με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των νησιών, η σταδιακή ανανέωση του στόλου αλλά και η συνολική αναβάθμιση των υπηρεσιών που προσφέρονται προς τους επιβάτες στα λιμάνια.
Καθοριστική, σύμφωνα με κύκλους της εταιρείας, για την απόφαση του ομίλου να κινηθεί για την απόκτηση του πακέτου που κατείχαν η Τράπεζα Πειραιώς και ομάδα μικρομετόχων της HSW ήταν η εκδήλωση σχετικού ενδιαφέροντος από μόλις έναν υποψήφιο. Τον μεγάλο ανταγωνιστή της στην ελληνική αγορά και τις γραμμές της Αδριατικής, Ναπολιτάνο Εμανουέλε Γκριμάλντι. Ο οποίος, μέσω του ομώνυμου ιταλικού ομίλου, ελέγχει το 95% των Μινωικών Γραμμών (Minoan Lines) και επένδυσε περισσότερα από 30 εκατ. ευρώ τους τελευταίους μήνες, ώστε να αυξήσει στο 48,5% το ποσοστό που κατέχει στη Hellenic Seaways, φθάνοντας μια ανάσα από την απόκτηση του ελέγχου της.
Αρχικά, όπως εξηγούν, η Αttica Grοup δεν μετείχε στη διαδικασία που είχε εκκινήσει από την Πειραιώς για την πώληση του ποσοστού της στην HSW. Η εμφάνιση, όμως, μόλις ενός υποψηφίου για την HSW εξέπεμπε, αναπόφευκτα, αρνητικά μηνύματα τόσο για την Ελλάδα ως επενδυτικό προορισμό, όσο για την ίδια την HSW αλλά και την ελληνική ακτοπλοΐα στο σύνολό της. «Δεν θέλαμε να απαξιωθεί η Hellenic Seaways καθώς αυτό θα αντανακλούσε, αναπόφευκτα στο σύνολο της ελληνικής ακτοπλοΐας» αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Για το πώς έφθασε η Αttica Grοup μέχρι την απόκτηση του 50,3% της HSW, οι ίδιες πηγές επεσήμαναν: «Καταθέσαμε την υψηλότερη προσφορά. Βάλαμε στο τραπέζι τα περισσότερα χρήματα, επειδή ήμασταν αυτοί που είχαμε να χάσουμε ή να κερδίσουμε τα περισσότερα από αυτό».
Αναφερόμενοι στα ερωτήματα που τίθενται για το αν η εξαγορά δημιουργεί συνθήκες ολιγοπωλίου στον χώρο της ακτοπλοΐας, κύκλοι της Attica αναφέρουν πως το θέμα θα εξετάσει, ούτως ή άλλως, συνολικά η επιτροπή ανταγωνισμού. Σημειώνουν, ωστόσο, πως στο Αιγαίο δραστηριοποιούνται σήμερα αρκετές εταιρείες και συνολικά 57 πλοία.
Από τη διοίκηση της Αttica Grοup, πάντως, τοποθετούν την έκδοση των σχετικών αποφάσεων εντός του Ιανουαρίου καθώς ο σχετικός φάκελος με τα πλήρη στοιχεία της συμφωνίας έχει κατατεθεί από τις αρχές Σεπτεμβρίου. «Θα κάνουμε ό,τι μας ζητηθεί» σημειώνουν χαρακτηριστικά κύκλοι της, εκφράζοντας την αποφασιστικότητα του ομίλου να κάνει ό,τι χρειαστεί προκειμένου να ολοκληρωθεί το ντιλ.
Εν αναμονή του «λευκού καπνού» από τις αρμόδιες αρχές ανταγωνισμού έχουν τεθεί σε αναμονή και οι επόμενες κινήσεις της. Η πρώτη από αυτές αφορά στην ανακατανομή των δρομολογίων μέσω της αναδιάταξης του αυξημένου αριθμού πλοίων που θα απαρτίζουν τον στόλου του ομίλου. Οι υπεύθυνοι της Attica, ωστόσο, σπεύδουν να δεσμευτούν πως οι αλλαγές θα έχουν στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των νησιών.
Ο όμιλος, ταυτόχρονα, έχει ξεκινήσει επαφές με την κινεζική Cosco, με αντικείμενο τη δημιουργία ολοκληρωμένου τέρμιναλ για τα πλοία της ακτοπλοΐας στο λιμάνι του Πειραιά.
Την ίδια στιγμή, η Attica επιδιώκει να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για την υλοποίηση επενδύσεων στα λιμάνια. Στόχος των επενδύσεων θα είναι, σύμφωνα με εκπροσώπους της διοίκησης του ομίλου, η δημιουργία ολοκληρωμένων επιβατικών σταθμών στα λιμάνια, αντίστοιχων με αυτούς που λειτουργούν στα αεροδρόμια, και θα συμπεριλαμβάνουν ευρεία γκάμα εμπορικών χρήσεων.
Σύμφωνα με σχετικές πληροφορίες, η Attica βρίσκεται ήδη σε επαφές για το θέμα με τη Fortress ενώ φέρεται να έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον να μετάσχουν ως «συμπαίκτες» σε επενδύσεις στα λιμάνια όμιλοι που δραστηριοποιούνται ήδη στην ευρωπαϊκή λιμενική αγορά.
Η έγκριση του ντιλ για την HSW συνδέεται άμεσα και με τη λήψη των σχετικών αποφάσεων από τη διοίκηση της Αttica Grοup για την εκκίνηση του προγράμματος ανανέωσης του στόλου.
Στο πλαίσιο αυτό, ο όμιλος έχει προκρίνει τρεις τύπους πλοίων. Ο πρώτος αναφέρεται σε πλοίο μήκους 215 μ., το οποίο θα έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 1.500 επιβάτες και θα διαθέτει τεράστιο γκαράζ 3.000 γραμμικών μέτρων (lane meters). Ο συγκεκριμένος τύπος πλοίου προορίζεται για την Αδριατική και άλλες διεθνείς γραμμές στις οποίες δραστηριοποιείται ήδη ή σκοπεύει να επεκταθεί ο όμιλος. Το κόστος ναυπήγησης ενός πλοίου αυτού του τύπου φθάνει τα 150 εκατ. ευρώ.
Ο δεύτερος τύπος που έχει προκρίνει η Attica αφορά πλοίο μήκους 145 μ. (της κατηγορίας του Blue Star Patmos), 1.700 επιβατών, το οποίο διαθέτει γκαράζ 700 γραμμικών μέτρων. Το κόστος ναυπήγησής τους ξεκινάει από τα 60-80 εκατ. ευρώ και φθάνει τα 80-100 εκατ. ευρώ για το καθένα.
Ο τρίτος τύπος πλοίου έχει σχεδιαστεί ειδικά για τις ελληνικές θάλασσες και τις ιδιομορφίες του ελληνικού αρχιπελάγους και των λιμανιών που υπάρχουν στα νησιά. Πρόκειται για πλοίο μήκους 130 μ., το οποίο θα μπορεί να μεταφέρει 1.200 επιβάτες και θα διαθέτει γκαράζ 70 φορτηγών. Το κόστος ναυπήγησής του τοποθετείται στα 40 εκατ. ευρώ.
Στις αρχικές προθέσεις της Αttica Grοup είναι η ναυπήγηση 2 πλοίων του δεύτερου τύπου και άλλων 2 του τρίτου τύπου. Με βάση αυτόν τον σχεδιασμό, το αρχικό επενδυτικό πρόγραμμα θα ανέρχεται, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, στα 250 εκατ. ευρώ.