Μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου και πιθανώς κατά την επίσκεψη του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν στην Ελλάδα αναμένεται να υπογραφεί η συμφωνία του δημοσίου με το επενδυτικό σχήμα που εξαγοράζει το 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).
Η Terminal Link, που συμμετέχει στο σχήμα εξαγοράς του OΛΘ με 33%, είναι θυγατρική του κολοσσού CMA CGM στον οποίο το γαλλικό δημόσιο εξακολουθεί να διατηρεί περί το 10%. Κύριος μέτοχος της τρίτης μεγαλύτερης εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο είναι η γαλλολιβανέζικη οικογένεια Saade, ενώ το 24% ελέγχεται από την τουρκική Yildirim Holding.
Η διοίκηση της τελευταίας ανέθεσε προ ημερών στην China Citic Bank να βρει αγοραστές από την Ασία, καθώς οι Τούρκοι προσπαθούν εδώ και καιρό να πωλήσουν το ποσοστό τους. Η επιρροή της οικογένειας Saade στη Γαλλία αποτυπώνεται, πάντως, στις δύο παρουσίες του πρώην προέδρου Φρανσουά Ολάντ κατά την καθέλκυση πλοίων του πανίσχυρου ομίλου, το 2013 και το 2015.
Μεγαλύτερος μέτοχος της κοινοπραξίας που αποκτά τον OΛΘ είναι η γερμανική επενδυτική εταιρεία Deutsche Invest Equity Partners με 47%, ενώ το 20% ελέγχεται από την Belterra Investments του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη.
Αφού πέσουν οι υπογραφές στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών και στη συμφωνία μετόχων, πιθανώς κατά την επίσκεψη Μακρόν απαιτείται η έγκριση των συμβατικών κειμένων από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Στη συνέχεια θα υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης η οποία πρέπει να κυρωθεί και από τη Βουλή. Το ελληνικό δημόσιο θα διατηρήσει ποσοστό 7% στον OΛΘ μετά την πώληση του 67% στο επενδυτικό σχήμα. Οι επενδυτές είχαν καταθέσει στο ΤΑΙΠΕΔ προσφορά 231,93 εκατ. ευρώ και έχουν την υποχρέωση να πραγματοποιήσουν επενδύσεις 180 εκατ. ευρώ μέσα στην προσεχή επταετία.
Η CMA CGM ελέγχει το 51% των μετοχών της Terminal Link, ενώ το 49% κατέχει η κινεζική China Merchants Port Holding, ο μεγαλύτερος διαχειριστής τερματικών σταθμών λιμένων παγκοσμίως. H Terminal Link διαχειρίζεται σήμερα 14 τερματικούς σταθμούς λιμένων ανά τον κόσμο, μεταξύ των οποίων στο Μαϊάμι και στο Χιούστον των ΗΠΑ, στη Χάβρη (Γαλλία), στην Αντβέρπ (Βέλγιο), στην Ταγγέρη (Μαρόκο), στη Μάλτα, στο Μπουσάν (Ν. Κορέα) κ.λπ.
Οι Κινέζοι μέτοχοι μειοψηφίας της Terminal Link ανακοίνωσαν προ ημερών πως στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας “One Belt One Road” που προωθεί το Πεκίνο αναζητούν επενδυτικές ευκαιρίες διεθνώς στους τομείς των λιμανιών, των εγκαταστάσεων logistics και των σχετικών υποδομών.
Οι εκπρόσωποι του επενδυτικού σχήματος που αποκτά τον OΛΘ υποστήριξαν σε πρόσφατη παρουσίαση πως συμμετέχουν σ' αυτό τόσο ο μεγαλύτερος διαχειριστής τερματικών σταθμών λιμένων στον κόσμο, όσο και η τρίτη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διεθνώς, γεγονός που του δίνει ισχυρό πλεονέκτημα. Οι ίδιοι είχαν επισημαίνει πως είναι εξαιρετικά κρίσιμη για την ανάπτυξη του λιμανιού η προώθηση των έργων διασύνδεσης με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο από το δημόσιο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Terminal Link Boris Wenzel είχε δηλώσει στην ίδια παρουσίαση πως ο όμιλος θέλει να αναπτύξει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης καθώς δε διαθέτει σήμερα παρουσία σε αυτή την πλευρά της Μεσογείου, αν και είναι ισχυρός στο νότιο άξονα (Ταγγέρη, Μάλτα, κλπ).
Πρόσθεσε πως ο όμιλος αναζητεί συνεχώς ευκαιρίες για επενδύσεις και πως όταν τον προσέγγισε το επενδυτικό σχήμα της DIEP εντόπισε τα καλά οικονομικά αποτελέσματα του OΛΘ,