Το 12ωρο σίριαλ που έβγαλε τρεις υποψήφιους στον ΟΛΘ

Πώς φτάσαμε από τη μία στις τρεις υποψηφιότητες για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Οι πληροφορίες για τις ενστάσεις και για τους ...καθυστερημένους. Το «προφίλ» των ενδιαφερόμενων ομίλων. Βελτιωτικές προσφορές θα ζητήσει το ΤΑΙΠΕΔ.

Το 12ωρο σίριαλ που έβγαλε τρεις υποψήφιους στον ΟΛΘ

Μόνο το σχήμα του γαλλικού κολοσσού CMA CGM με τη γερμανική Deutsche Invest Equity Partners GmbH και τον όμιλο Ιβάν Σαββίδη ήταν, σύμφωνα με πληροφορίες, έτοιμο να υποβάλει προσφορά στην ώρα του, το απόγευμα της Παρασκευής, στα γραφεία της Morgan Stanley στο Λονδίνο. Τελικά, όμως, εμφανίστηκαν δύο ακόμα υποψήφιοι, η P&O του ομίλου Dubai Ports και η International Container Terminal Services (ICTS).

Την ίδια στιγμή, οι εκπρόσωποι της ιαπωνικής Mitsui, η οποία είχε ζητήσει παράταση του διαγωνισμού, δεν κατέθεσαν προσφορά, επειδή κατά πληροφορίες, που δεν έχουν επιβεβαιωθεί, είχαν ενστάσεις όσον αφορά τη συμμετοχή ορισμένων υποψηφίων. Η ένστασή του ιαπωνικού ομίλου δεν έλαβε, πάντως, επίσημο χαρακτήρα πέραν της μη συμμετοχής στο διαγωνισμό.

Κάποιοι υποστηρίζουν πως ο αγώνας δρόμου ώστε να κατατεθούν οι δύο επιπλέον προσφορές (το σχήμα της CMA CGM είχε ήδη καταθέσει) ήταν αυτός που οδήγησε τη διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) στο να εκδώσει μια αμήχανη ανακοίνωση το βράδυ της Παρασκευής. Στη συγκεκριμένη ανακοίνωση αναφερόταν πως ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός, χωρίς να γίνεται λόγος ούτε για τον αριθμό των υποψήφιων επενδυτών που κατέθεσαν προσφορά, ούτε τα ονόματά τους. Στελέχη που παρακολουθούν το διαγωνισμό υποστηρίζουν, πάντως, πως η καθυστέρηση των ανακοινώσεων για τα ονόματα οφείλεται σε συζητήσεις μεταξύ διοίκησης ΤΑΙΠΕΔ και συμβούλων για το αν πρέπει να ανακοινωθούν.

Το σίγουρο είναι πως χρειάστηκαν άλλες περίπου 12 ώρες  ώστε να γνωστοποιηθούν, με νέα ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ το πρωί του Σαββάτου, τα τρία ονόματα των υποψηφίων. Στελέχη της αγοράς υποστηρίζουν, πάντως, πως η κινητοποίηση το βράδυ της Παρασκευής δείχνει πως μόνο ένας είναι ο πραγματικός ενδιαφερόμενος για το 67% του ΟΛΘ και συγκεκριμένα το σχήμα υπό την CMA CGM, το οποίο προετοιμαζόταν εδώ και πολλούς μήνες υπό τον Σωτήρη Θεοφάνη, πρώην διευθύνοντα σύμβουλο του OΛΘ και του ΟΛΠ επί κυβερνήσεων Κ. Σημίτη.

Ο κ. Θεοφάνης ήταν διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ όταν οι μετοχές του τελευταίου μπήκαν στο χρηματιστήριο της Αθήνας, ενώ νωρίτερα ήταν επικεφαλής του OΛΘ. Στην περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις, θα επιστρέψει στον OΛΘ με το νέο σχήμα CMA CGM - Deutsche Invest - ομίλου Ιβάν Σαββίδη. Μένει βέβαια να αποδειχθεί πόσο «ζεστά» έχουν πάρει τον διαγωνισμό οι της ICTS και της Dubai Ports (DP World).

Ο γαλλικός όμιλος διεκδικεί τον OΛΘ μέσω της θυγατρικής Terminal Lin, η οποία διαχειρίζεται 14 τερματικούς σταθμούς λιμένων ανά τον κόσμο, μεταξύ των οποίων στο Μαϊάμι και στο Χιούστον των ΗΠΑ, στη Χάβρη (Γαλλία), στην Αντβέρπ (Βέλγιο), στην Ταγγέρη (Μαρόκο), στη Μάλτα, στο Μπουσάν (Ν. Κορέα), κ.λπ. H Terminal Link ελέγχεται κατά 51% από τους Γάλλους ενώ το 49% κατέχει η China Merchants Holdings International (CMHI), ο μεγαλύτερος κρατικός διαχειριστής λιμένων της Κίνας.

H CMHI και η Cosco είχαν από κοινού εξαγοράσει το 2015 τον τερματικό σταθμό Kumport, στην ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης. Σημειώνεται πως ο γαλλικός όμιλος ελέγχει μέσω της CMA Terminals άλλους 13 τερματικούς σταθμούς σε Γαλλία, Καραϊβική, Ολλανδία, Ουκρανία, Μέση Ανατολή, Αίγυπτο και Βιετνάμ.

Ο όμιλος Dubai Ports, που συμμετείχε στον διαγωνισμό του OΛΘ μέσω της P&Ο, διαχειρίζεται σήμερα 78 τερματικούς σταθμούς ανά τον κόσμο και διαθέτει ισχυρή παρουσία στη Μεσόγειο μέσω terminals στο Σουέζ, στη Λεμεσό της Κύπρου, στην Ισπανία, στη Γαλλία, ενώ διαχειρίζεται και τους τερματικούς σταθμούς στην Κωστάντζα της Ρουμανίας και τη Yarimca στην Τουρκία.

Σίγουρος υποψήφιος εμφανιζόταν και η International Container Terminal Services (ICTS) από τις Φιλιππίνες, η οποία ήταν μέχρι την τελευταία στιγμή και στον διαγωνισμό για τον ΟΛΠ, χωρίς τελικά να υποβάλει οικονομική προσφορά. H ICTS διαχειρίζεται σειρά εμπορευματικών σταθμών σε λιμάνια σε Φιλιππίνες, Ασία, Λατινική Αμερική, ενώ στην Ευρώπη έχει παρουσία σε Κροατία (Ριέκα), Πολωνία και Γεωργία (Βατούμι).

Τις επόμενες ημέρες θα κριθεί ποιοι ενδιαφέρονται πραγματικά για τον ΟΛΘ καθώς οι υποψήφιοι θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως θα κληθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, μετά την εξέταση των φακέλων, να υποβάλουν βελτιωτικές προσφορές για το 67% του OΛΘ. Με βάση τη διαδικασία, κατά το τελικό στάδιο θα υποβάλλουν προσφορές οι δύο πλειοδότες με την υψηλότερη δεσμευτική προσφορά. Η χρηματιστηριακή αξία του τελευταίου, με βάση το κλείσιμο της Παρασκευής, προσέγγιζε τα 201 εκατομμύρια ευρώ.

Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού είχαν περάσει η APM Terminals (που διεκδικούσε και τον ΟΛΠ, χωρίς τελικά να υποβάλει δεσμευτική προσφορά), η Deutsche Invest, η Duferco, η ICTS, η Mitsui, η P&O, οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι (RZD), η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η τουρκική Yilport Holding Inc.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v