Ένας νέος παίκτης κάνει την εμφάνισή του το Νοέμβριο στην εγχώρια αγορά λιανεμπορίου, η οποία διέρχεται ίσως την πιο κινητική φάση της την τελευταία διετία και βιώνει την κορύφωση του ανταγωνισμού.
Πρόκειται για το αμιγώς online σούπερ μάρκετ, το yoda.gr, το οποίο δημιουργήθηκε από τον επιχειρηματία Γιάννη Χήτο, με συμμετοχή στο Ζαγόρι, στην Ολυμπιακή Ζυθοποιία και στην Green Cola, o οποίος διατηρεί τη θέση του προέδρου ΔΣ στο yoda.gr, τον Βασίλη Στασινούλια, πρώην CEO της Carrefour, o οποίος αναλαμβάνει Διευθύνων Σύμβουλος του yoda.gr και τον Βασίλη Ανδρικόπουλο, στέλεχος με εμπειρία σε θέσεις οικονομικής και γενικής διεύθυνσης σε εταιρίες καταναλωτικών αγαθών, ο οποίος έχει τη θέση του αντιπροέδρου του νέου online super market.
Με μια επένδυση μόλις 500 χιλ. ευρώ για τη δημιουργία του yoda.gr, οι τρεις συνεταίροι στοχεύουν στην ταχεία διείσδυση του ηλεκτρονικού καταστήματος σε μια αγορά, η οποία αν και βρίσκεται στα σπάργανα εκτιμάται ότι θα αποκτήσει ικανό μέγεθος τα επόμενα χρόνια, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Β. Ανδρικόπουλου, η online αγορά σούπερ μάρκετ αγγίζει τα 30 εκατ. συμπεριλαμβανομένων και των μεγεθών εταιριών που διατηρούν και φυσικό δίκτυο (π.χ. ΑΒ Βασιλόπουλος), ποσοστό εξαιρετικά χαμηλό σε σχέση με τα 9 περίπου δισ. ευρώ που πραγματοποιούν τα φυσικά δίκτυα σούπερ μάρκετ, αλλά και τα ποσοστά διείσδυσης του online στην Ευρώπη (5% έως 10% κατά μέσο όρο, με εξέχουσα την αγορά της Μ. Βρετανίας, όπου το μερίδιο αγγίζει το 35%).
Σύμφωνα με τον ίδιο, στόχος του yoda.gr είναι να «πάρει θέση» σε μια υπό ανάπτυξη αγορά και να καταλάβει σε βάθος τριετίας ποσοστό 50% (σ.σ. στις ηλεκτρονικές πωλήσεις του κλάδου). Σύμφωνα με έρευνα του Convert group, για την ελληνική αγορά, οι online αγορές προϊόντων λιανικής αναμένεται να δεκαπλασιαστούν τα επόμενα 4 χρόνια, παρουσιάζοντας κύκλο εργασιών κοντά στα 400 εκατομμύρια ευρώ. Οι σχετικές προβλέψεις μάλιστα προσδιορίζουν το μερίδιο των αμιγώς online super market σε περισσότερο του 30%.
Η ίδρυση του yoda.gr έρχεται σε συνέχεια άλλων αντίστοιχων προσπαθειών (welovesupermarket.gr, e-fresh.gr, caremarket.gr και το online κανάλι της ΑΒ Βασιλόπουλος). Στηρίζεται ωστόσο σ' ένα μοντέλο συνεργασιών στον τομέα των προμηθειών και των διανομών, εν αντιθέσει με άλλα σχήματα που ελέγχουν κάθετα τη διαδικασία.
Συγκεκριμένα το yoda.gr συνεργάζεται με τη φυσική αλυσίδα σούπερ μάρκετ Bazaar (μέλος του ομίλου ΕΛΟΜΑΣ) για την προμήθεια προϊόντων και τη διατήρηση αποθήκης, αλλά και με τη μεταφορική εταιρία Alpha για τη διανομή των παραγγελιών προς τους πελάτες.
Η παραπάνω συνεργασία δε του δίνει τη δυνατότητα διάθεσης και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (περίπου 1.200 κωδικοί). Είναι δε χαρακτηριστικό πως πέρα από το κομμάτι της διευκόλυνσης του καταναλωτή (convenience), οι ιδρυτές του yoda.gr ποντάρουν και στην τιμή προς τον τελικό καταναλωτή, υιοθετώντας πολιτική προσφορών, παροχή μπόνους πόντων, επιπλέον εκπτώσεων σε επαγγελματίες, αλλά και διάθεση προϊόντων private label.
Το yoda.gr, κατά την πρώτη φάση λειτουργίας του απασχολεί 22 άτομα, και εξυπηρετεί προς το παρόν την αγορά της Αττικής, ενώ μέσα στο 2017 έχει σχεδιαστεί ο συνεχής εμπλουτισμός νέων κωδικών, η μείωση του χρόνου παράδοσης των προϊόντων, η δημιουργία mobile application και η γεωγραφική επέκταση της διανομής προϊόντων.