Μοιάζει απίθανο αλλά έως πρότινος δεν υπήρχε εργαλείο μέτρησης και ανάλυσης πωλήσεων στο e-commerce, παρά το γεγονός του ότι η συγκεκριμένη υπηρεσία αποτελεί το απόλυτο εργαλείο για τις offline πωλήσεις.
Η εφεύρεση αυτού ανήκει σε μια μικρή ελληνική εταιρία, την Convert Group, η οποία δεν «χωράει» στον ορισμό της start up και προσδιορίζεται ως μια αναπτυσσόμενη συμβουλευτική εταιρία για το ηλεκτρονικό εμπόριο. H εννεαμελής ομάδα της, με επικεφαλής τον Παναγιώτη Γκεζερλή, στέλεχος με πολύχρονη εμπειρία στον χώρο του ηλεκτρονικού επιχειρείν και πρώην επικεφαλής του GRECA, δημιούργησε το πρώτο εργαλείο ανάλυσης πωλήσεων καταναλωτικών αγαθών μέσω e-shops, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα μια παγκόσμια πρωτιά.
Η ελληνική εταιρία επένδυσε το τελευταίο δωδεκάμηνο στην έρευνα και ανάπτυξη του eRetail Audit, το οποίο κατ' αντιστοιχία θα μπορούσε να θεωρηθεί η Nielsen του ηλεκτρονικού εμπορίου. Μέσω αυτού επιτυγχάνεται για πρώτη φορά παγκοσμίως η μέτρηση των μεριδίων αγοράς ανά επωνυμία και προϊόν, αξιοποιώντας φυσικά τα στοιχεία ανάλυσης των e-shops που εμπιστεύονται την εφαρμογή του. To συγκεκριμένο προϊόν προς το παρόν έχει δοκιμαστεί στην Ελλάδα, σύμφωνα ωστόσο με την ομάδα της Convert Group, είναι σχεδιασμένο για παγκόσμια εφαρμογή. Ήδη η ομάδα αναλύει αγορές-στόχους στο εξωτερικό, προκειμένου να εισέλθει με στρατηγικές συνεργασίες μέσα στο 2017, ενώ ταυτόχρονα εξετάζει το ενδεχόμενο διεθνοποίησης μέσω συνεργασίας με ένα παγκόσμιο brand.
Μέχρι σήμερα ο διεθνής ανταγωνισμός δεν έχει να παρουσιάσει αντίστοιχο εργαλείο, αν και ο επικεφαλής της Convert Group αναφέρει ότι υπάρχουν δύο εταιρίες -μία στις ΗΠΑ και μία στην Ευρώπη- που θα μπορούσαν σε βάθος χρόνου να αποδειχθούν ανταγωνιστές. Εξ αυτού του λόγου και δεδομένου της ταχύτητας με την οποία εξελίσσεται το e-business, η Convert Group σχεδιάζει πλάνο γρήγορης διείσδυσης στη διεθνή αγορά, αλλά και επέκταση στην Ελλάδα.
Το eRetail Audit έχει μέχρι στιγμής μικρή εφαρμογή στην ελληνική αγορά, η οποία διακρίνεται από πολυδιάσπαση, μικρό βάθος, αλλά εμφανίζει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης. Μέχρι στιγμής η Convert Group έχει τσεκάρει την αποτελεσματικότητα του eRetail Audit στον κλάδο των online φαρμακείων, έναν από τους πλέον αναπτυσσόμενους στην ελληνική αγορά, ο οποίος αντιπροσωπεύει σήμερα τζίρο της τάξης των 90 εκατ. ευρώ. Μέσω συνεργασιών με τα μεγαλύτερα ελληνικά e-shops στην κατηγορία των παραφαρμακευτικών αξιοποιεί σήμερα στοιχεία από το 30% της αγοράς, ποσοστό που κρίνεται ικανό να αποδώσει έγκυρα και αξιοποιήσιμα στατιστικά στοιχεία.
Πέρα όμως από τις συνεργασίες με τα e-shops, η Convert Group έχει υπογράψει ήδη τα πρώτα συμβόλαια με μεγάλες πολυεθνικές και ελληνικές εταιρίες καταναλωτικών αγαθών για τη μέτρηση της εμπορικής απήχησης συγκεκριμένων brands. Πρόκειται για τη L'Oreal Hellas, την Apivita, τον όμιλο Σαράντη και την Alley Group.
Στους σχεδιασμούς της περιλαμβάνονται για το 2017 η εξάπλωση του eRetail Audit στον χώρο των ηλεκτρονικών super markets (όπου ήδη έχει συμφωνίες για να καλύψει το 75% της online αγοράς), στα e-shops επιλεκτικής διανομής καλλυντικών και στην κατηγορία των Μη Συνταγογραφούμων Φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ), που εντός του 2017 θα πωλούνται οnline και στη χώρα μας.
Τι είναι το eRetail Audit
Οι υπηρεσίες του eRetail Audit απευθύνονται τόσο στους προμηθευτές όσο και στους λιανεμπόρους, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων, το οποίο κατά τεκμήριο γνωρίζει αλματώδη ανάπτυξη τόσο στην ελληνική όσο και στη διεθνή αγορά.
Η μέτρηση των μεριδίων γίνεται σε πραγματικό χρόνο (real time), επειδή αυτά συλλέγονται το επόμενο δευτερόλεπτο από την παραγγελία του χρήστη σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Έτσι δεν μπορούν να επηρεαστούν ή νοθευτούν με οποιονδήποτε τρόπο. Η συγκεκριμένη μεθοδολογία πέρα από την καταγραφή μεριδίων αγοράς, δίνει τη δυνατότητα να συλλέγονται και δεδομένα των παρελθόντων δύο ετών (ανά υπολογιστή/χρήστη απ' όπου εκδηλώθηκαν online αγορές).
Μεταξύ των δεδομένων που λαμβάνουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα μέσω του eRetail Audit, περιλαμβάνονται στατιστικά για τον ρυθμό ανάπτυξης της συνολικής αγοράς και το μερίδιο που κατέχουν σε αυτήν, τα δημοφιλέστερα προϊόντα που πωληθήκαν, ανάλυση ηλεκτρονικού καλαθιού για ευκαιρίες παράλληλης πώλησης καθώς και τις πηγές επισκεψιμότητας που απέφεραν τις online πωλήσεις τους.
Από την άλλη, στις εταιρίες παραγωγής και διανομής καταναλωτικών αγαθών παρέχονται δεδομένα όπως αυτά των αναλυτικών μεριδίων αγοράς τους σε εκατοντάδες κατηγορίες, αναλύσεις διείσδυσης στα ηλεκτρονικά καλάθια καθώς και μία πλήρης αξιολόγηση των προωθητικών ενεργειών ανά κανάλι που αποδίδουν σε πωλήσεις.