Η στρατηγική της Διοίκησης των Ελληνικών Πετρελαίων για τη μετεξέλιξη του oμίλου από διϋλιστηριακό σε καινοτόμο, αξιόπιστο, εξωστρεφή και ανταγωνιστικό προμηθευτή του μέλλοντος, με στροφή σε σύγχρονες ενεργειακές δράσεις και προϊόντα, παρουσιάζει με συνέντευξή του προς το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του ομίλου, Στάθης Τσοτσορός.Η χρηματοοικονομική εξυγίανση, η διαρκής βελτίωση της αποδοτικότητας των Διυλιστηρίων, η μείωση του κόστους προμήθειας αργού και η αναβάθμιση της εμπορίας με αλλαγή της μορφής των πρατηρίων, είναι κομβικά στοιχεία της στρατηγικής που ήδη υλοποιούνται και είχαν σαν αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, το ιστορικό υψηλό κερδοφορίας που πραγματοποίησε πέρυσι ο όμιλος και διατηρείται σε υψηλά επίπεδα και το τρέχον έτος, καθώς και το ρεκόρ παραγωγής και εξαγωγών που προβλέπεται για εφέτος.
«Η διετία 2015 - 2016 αποτέλεσε για τον όμιλο μια περίοδο ιδιαίτερων προκλήσεων και δύσκολων αποφάσεων αναπροσανατολισμού και προσαρμογής στις συνθήκες που διαμορφώνουν οι ραγδαίες αλλαγές παγκοσμίως, η διεθνής συγκυρία και η συνεχιζόμενη για έβδομη χρονιά οικονομική κρίση και βαθειά ύφεση για τη χώρα μας», τονίζει ο κ. Τσοτσορός και προσθέτει: «Κατ αρχήν, έπρεπε να ανταπεξέλθουμε στο βάρος των δανειακών υποχρεώσεων οι οποίες την τετραετία 2016-2019 ήταν, κατά μέσο όρο, της τάξης των 700 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, πέραν του ετήσιου χρηματοοικονομικού κόστους που ανέρχεται σε περίπου 200 εκατ. ευρώ. H αντιμετώπιση αυτού του ιδιαίτερα σημαντικού χρηματοοικονομικού προβλήματος του ομίλου αποτέλεσε κεντρικό στόχο και προτεραιότητα της Διοίκησης, η οποία από το 2015 προχώρησε στο σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός προγράμματος χρηματοοικονομικής εξυγίανσης».
Με αφορμή την πρόσφατη (έκλεισε προχθές Παρασκευή) ιδιαίτερα επιτυχή έκδοση πενταετούς ομόλογου με επιτόκιο 4,875%, μέσω της οποίας τα ΕΛΠΕ άντλησαν 375 εκατ. ευρώ από Έλληνες και ξένους επενδυτές, ο κ. Τσοτσορός επισημαίνει ότι: «η έκδοση εντάσσεται στο πλαίσιο του συνολικότερου χρηματοοικονομικού σχεδιασμού της Διοίκησης του oμίλου -με στόχο τη μείωση της μόχλευσης και του κόστους χρηματοδότησης, καθώς επίσης και τη διασφάλιση ικανοποιητικής ρευστότητας- που υλοποιήθηκε τον τελευταίο χρόνο από τα αρμόδια στελέχη του ομίλου, με επικεφαλής τον Γενικό Δ/ντη Οικονομικών του oμίλου κ. Ανδρέα Σιάμισιη». Είχε ήδη προηγηθεί η αναδιαπραγμάτευση και βελτίωση των όρων του συνόλου των υφιστάμενων δανείων και ομολόγων του oμίλου, ενώ την Παρασκευή επίσης με επιτυχία ολοκληρώθηκε και η διαδικασία πρότασης εξαγοράς υφιστάμενων ομολογιών λήξης Μαΐου 2017, ύψους 500 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά στον τομέα εφοδιασμού και πωλήσεων οι κινήσεις της Διοίκησης αποσκοπούν, αφενός, στη διεύρυνση του καταλόγου των προμηθευτριών χωρών και εταιριών με στόχο τη μεγέθυνση των δυνατοτήτων και των επιλογών, αφετέρου στη βελτίωση των όρων προμήθειας και στη μείωση του κόστους. «Ο μετασχηματισμός της εφοδιαστικής αλυσίδας υλοποιείται στην κατεύθυνση της ανάπτυξης άμεσων σχέσεων με τους βασικούς προμηθευτές όπως η NIOC (Ιράν), Rosneft (Ρωσία), SOMO (Ιράκ) και EGPC (Αίγυπτος). Τα EΛΠΕ καλύπτουν ήδη άμεσα, από τις εταιρίες αυτές το 50 % των αναγκών τους σε αργό ενώ για το υπόλοιπο 50 % εξακολουθεί η συνεργασία με traders», εξηγεί ο πρόεδρος του oμίλου ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ.
Σε ό,τι αφορά στη λιανική εμπορία, ο κ. Τσοτσορός επισημαίνει την ανάγκη μετατροπής του τρόπου λειτουργίας των πρατηρίων, προκειμένου να καλύπτουν ευρύτερες ανάγκες των οδηγών-καταναλωτών. Όπως χαρακτηριστικά λέει «σε βάθος χρόνου τα έσοδα από πωλήσεις καυσίμων θα αποτελούν μόνο το 25% του συνολικού τζίρου στα πρατήρια, τα οποία θα μετεξελιχθούν σε τόπο συνάντησης, θα διαθέτουν σειρά καταναλωτικών προϊόντων και υπηρεσιών, θα εφοδιάζουν με ρεύμα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, θα παρέχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο κ.α.» Επισημαίνεται ότι, το δίκτυο εμπορίας του Ομίλου με τα σήματα της ΕΚΟ και της ΒΡ κατέχει σήμερα μερίδιο άνω του 30 % της αγοράς.
Μία ακόμη πρόκληση, στην οποία καλούνται να ανταποκριθούν τα EΛΠΕ, είναι η αντιμετώπιση του πρόσθετου βάρους που προκύπτει για τα διυλιστήρια στον ευρωπαϊκό χώρο σε σχέση με χώρες που δεν έχουν τους περιβαλλοντικούς, φορολογικούς κ.α. περιορισμούς τους οποίους θέτει η ευρωπαϊκή νομοθεσία. «Οι πιέσεις είναι ασφυκτικές και πολύ περισσότερο για εμάς που κινούμαστε στην αγορά της ΝΑ Μεσογείου», αναφέρει ο κ. Τσοτσορός. «Η απάντηση είναι η διαρκής βελτίωση της αποδοτικότητας, προκειμένου τα EΛΠΕ να περιλαμβάνονται στο 25 % των πλέον ανταγωνιστικών διυλιστηρίων διεθνώς, με συνεχή εκσυγχρονισμό, τεχνολογική αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και βελτίωση της τεχνογνωσίας».
Η στρατηγική των ΕΛΠΕ περιλαμβάνει, ακόμη, το σταδιακό αναπροσανατολισμό του επενδυτικού προγράμματος, προκειμένου να ενισχυθούν οι συμμετοχές στην ηλεκτρική ενέργεια, το φυσικό αέριο και τις ανανεώσιμες πηγές και να επεκταθεί η παρουσία στην ενεργειακή αγορά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Τα EΛΠΕ, όπως είναι γνωστό, έχουν ήδη ισχυρή παρουσία στην παραγωγή και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας μέσω της Elpedison, ελέγχουν το 35 % της ΔΕΠΑ, ενώ αναπτύσσουν εμπορική δραστηριότητα σε Κύπρο, Βουλγαρία, FYROM, Σερβία και Μαυροβούνιο.
Σε ερώτηση, τέλος, για τις δραστηριότητες έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων ο κ. Τσοτσορός σημειώνει ότι «είναι μέρος της δραστηριότητάς μας να εξετάζουμε ερευνητικά δεδομένα και επιχειρηματικές ευκαιρίες», αλλά «σήμερα εστιάζουμε στις περιοχές που είτε έχουμε δικαιώματα είτε θα αποκτήσουμε σύντομα, όπως είναι οι δύο χερσαίες και οι τρεις θαλάσσιες περιοχές στη Δυτική Ελλάδα».
Ειδικότερα για τον Πατραϊκό κόλπο, όπου οι έρευνες έχουν ξεκινήσει, ο πρόεδρος των EΛΠΕ σημειώνει ότι τα πρώτα αποτελέσματα από τις τρισδιάστατες σεισμικές έρευνες επιβεβαιώνουν την ύπαρξη πρωτεύοντος γεωλογικού στόχου, ο οποίος εάν περιέχει πετρέλαιο εκτιμάται ότι θα είναι της τάξεως των 100 εκατ. βαρελιών. «Η επεξεργασία όμως των σεισμικών συνεχίζεται και οι οριστικές αποφάσεις για την εκτέλεση γεώτρησης εκτιμάται ότι θα ληφθούν τον Ιούνιο του 2017. Μόνο μετά τη γεώτρηση θα ξέρουμε εάν υπάρχει πετρέλαιο», καταλήγει ο κ. Τσοτσορός.