Αλλαγές στον κανονισμό της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) για το VDSL Vectoring, τεχνολογία που αξιοποιεί το δίκτυο χαλκού για να προσφέρει γρήγορες (μέχρι και 100 Mbps) ταχύτητες πρόσβασης στο Διαδίκτυο, ζητάει ο ΟΤΕ.
Σύμφωνα με τις προτάσεις που κατέθεσε στο πλαίσιο της διαβούλευσης, το υφιστάμενο σχέδιο της ΕΕΤΤ:
• περιορίζει τον OΤΕ σε μόλις 5.500 καμπίνες από τις 18.000 καμπίνες που βρίσκονται στα 174 Α/Κ όπου υπάρχει φυσική συνεγκατάσταση (ποσοστό μόλις 31% του συνόλου των καμπινών!).
• αφήνει ακάλυπτα για τουλάχιστον 2 χρόνια 1,1 εκατομμύρια νοικοκυριά,
• απαξιώνει 2.000 καμπίνες (30% των επενδύσεων που έχει ήδη πραγματοποιήσει ο ΟΤΕ), αποκλείοντας για τουλάχιστον δύο χρόνια 300.000 νοικοκυριά από ταχύτητες 100Μbps και
• υποχρεώνει τον OΤΕ να παγώσει για μια διετία το επενδυτικό του πλάνο με αρνητικές συνέπειες για την ελληνική οικονομία και ανάπτυξη.
Για την αποφυγή των παραπάνω, ο Όμιλος OΤΕ προτείνει το πλαίσιο που θα διαμορφωθεί να διασφαλίζει τουλάχιστον τα παρακάτω:
- Συμμετρικό ποσοστό κάλυψης 70% για την ανάθεση ενός Αστικού Κέντρου , τόσο για τον OΤΕ όσο και για τους παρόχους.
- Επαρκές χρονικό διάστημα τουλάχιστον 12 μηνών για τις επενδύσεις του OΤΕ στο πρώτο βήμα της Α’ φάσης ανάθεσης (ιδανικά θα έπρεπε να δοθεί ίσος χρόνος σε όλους τους παρόχους).
- Μη απαξίωση υφιστάμενων επενδύσεων σε VDSL και συγκεκριμένα να δοθεί η δυνατότητα οι ήδη κατασκευασμένες καμπίνες σε Αστικά Κέντρα που δεν μπορούν να κατοχυρωθούν από ένα πάροχο λόγω χαμηλού ποσοστού κάλυψης του Αστικού Κέντρου, να μπορούν να αναβαθμιστούν σε τεχνολογία Vectoring από τον πάροχο που τις κατασκεύασε.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΤΕ:
Η τεχνολογία Vectoring, όπως αναφέρεται στην γραπτή τοποθέτηση του OΤΕ, αποτελεί το πρώτο σκαλοπάτι για την ανάπτυξη των Δικτύων Πρόσβασης Νέας Γενιάς στην Ελλάδα φέρνοντας την οπτική ίνα στη γειτονιά και δίνοντας τη δυνατότητα όχι μόνο να αναβαθμιστούν οι ταχύτητες πρόσβασης των χρηστών από υπαίθριες καμπίνες, που σήμερα φτάνουν μέχρι 50Mbps, σε 100Mbps άμεσα, και από το 2018 σε 300Mbps, αλλά και στη συνέχεια να φτάσει η οπτική ίνα σε κάθε σπίτι.
Προκειμένου να επιτευχθούν τα παραπάνω, ο υπό διαβούλευση Κανονισμός της ΕΕΤΤ χρειάζεται να ικανοποιεί τις ακόλουθες βασικές αρχές:
o Να μεγιστοποιεί τη συνολική κάλυψη εξασφαλίζοντας σε όσο το δυνατό μεγαλύτερο αριθμό συνδρομητών πρόσβαση σε υπηρεσίες υπερ-υψηλών ταχυτήτων, χωρίς περιορισμούς και αποκλεισμούς που δεν οφείλονται σε τεχνικούς λόγους. Εξάλλου, σύμφωνα και με την πρόσφατη ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της στις 14 Σεπτεμβρίου 2016, ο απώτερος στόχος είναι όλοι να έχουν πρόσβαση σε ταχύτητες τουλάχιστον 100 Μbps μέχρι το 2025.
o Να αξιοποιεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό όλες τις υφιστάμενες επενδύσεις σε Δίκτυα Πρόσβασης Νέας Γενιάς με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση των διαθέσιμων επενδυτικών πόρων.
o Να επιτρέπει ισότιμα σε όλους τους παρόχους να υλοποιήσουν τα επενδυτικά τους πλάνα μέσα από ένα πλαίσιο λειτουργικών και συμμετρικών ρυθμίσεων, σύμφωνα με τους κανόνες του δικαίου του ανταγωνισμού και του τηλεπικοινωνιακού δικαίου.
Με βάση τις αρχές αυτές, ο όμιλος OΤΕ αναφέρει στην απάντησή του, ότι «υπάρχουν ωστόσο προβλέψεις στον προτεινόμενο κανονισμό οι οποίες αν παραμείνουν ως έχουν, αναιρούν αυτές τις βασικές αρχές».
Συγκεκριμένα, το σχέδιο του Κανονισμού προτείνει διαφορετικά ποσοστά κάλυψης για τον OΤΕ (80%) σε σχέση με των άλλων παρόχων (40%) ως προαπαιτούμενο για την «κατοχύρωση» περιοχών (Αστικών Κέντρων - Α/Κ) επένδυσης, ενώ περιορίζει σημαντικά τον χρονικό ορίζοντα επενδύσεων του OΤΕ σε σχέση με τον χρονικό ορίζοντα των άλλων παρόχων (6 μόνο μήνες για τον OΤΕ και 24 μήνες για τους παρόχους).
Οι διατάξεις αυτές εάν παραμείνουν ως έχουν και δεν προβλεφθεί συμμετρική υποχρέωση κάλυψης (της τάξης του 70%) για όλους τους παρόχους σε συνδυασμό με ένα χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον 12 μηνών για τον OΤΕ (σε σχέση με τους 24 μήνες των παρόχων) θα έχουν ως αποτέλεσμα να μείνουν ακάλυπτα για τουλάχιστον 2 χρόνια 1,1 εκατομμύρια νοικοκυριά τα οποία διαφορετικά θα αποκτούσαν στον ίδιο χρονικό ορίζοντα πρόσβαση σε δίκτυα υψηλών ταχυτήτων με επενδύσεις είτε του OΤΕ είτε των άλλων παρόχων.
Περαιτέρω, η πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία, στην περίπτωση που ανατεθεί μία περιοχή Vectoring σε πάροχο απαγορεύεται σε άλλο πάροχο, ο οποίος έχει ήδη επενδύσει σε αυτή την περιοχή, να αναβαθμίσει τις υφιστάμενες VDSL υπηρεσίες του σε ταχύτητες 100 mbps, δημιουργεί τεχνητούς αποκλεισμούς στις επενδύσεις και μονοπωλιακές συνθήκες σε γεωγραφική διάσταση.
Επιπλέον οδηγεί στον αποκλεισμό για τουλάχιστον δύο χρόνια 300.000 νοικοκυριών που θα μπορούσαν να απολαύσουν άμεσα ταχύτητες 100 Μbps (πρόκειται για τις 2.000 καμπίνες VDSL που έχουν ήδη κατασκευαστεί από τον OΤΕ σε αστικά κέντρα και που η πρόταση του Κανονισμού ως έχει απαγορεύει την αναβάθμισή τους σε ταχύτητες 100 mbps).
Tι απαντούν οι ανταγωνιστές του ΟΤΕ
"Ασκείται προκαταβολική πίεση στην ΕΕΤΤ και δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις για δήθεν αντι-επενδυτικές ρυθμίσεις λίγες ώρες αφ' ότου έληξε η προθεσμία κατάθεσης των σχολίων των παρόχων, με την δημοσιοποίηση κατ' επιλογήν και μονομερών στοιχείων".
Ετσι αξιολογούν στελέχη της αγοράς τηλεπικοινωνιών την ανακοίνωση του ΟΤΕ για το Vectoring.
Κατά τους ανταγωνιστές του Οργανισμού, "και από μόνο τα στοιχεία αυτά γίνεται σαφές ότι ο στόχος είναι όχι οι επενδύσεις αλλά η επαναμονοπώληση της αγοράς, και ο αποκλεισμός των επενδύσεων από περισσότερους παρόχους σε δίκτυα νέας γενιάς, πραγματικά υψηλών ταχυτήτων".
Οι ίδιοι προσθέτουν πως "ο Κανονισμός προσπαθεί να ευθυγραμμιστεί με τις κατευθυντήριες γραμμές της Κομισιόν για νέες επενδύσεις και με την εν εξελίξει αναθεώρηση του ευρωπαϊκού πλαισίου που έχει ως στόχο την ανάπτυξη δικτύων υπερ-υψηλών ταχυτήτων επιτρέποντας, ταυτόχρονα με το vectoring, επενδύσεις σε πραγματικά καινοτόμες τεχνολογίες. Άλλωστε, οι Βρυξέλλες αναγνωρίζουν ξεκάθαρα ότι ο ανταγωνισμός είναι η ουσιαστική κινητήρια δύναμη των επενδύσεων κι όχι οι αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές".
Οι ανταγωνιστές του ΟΤΕ επισημαίνουν πως "το vectoring είναι και προτείνεται ως ένα "αναγκαίο προσωρινό κακό", μία μεταβατική τεχνολογική λύση (την οποία άλλωστε ο ΟΤΕ πρότεινε, αλλά προφανώς δεν ικανοποιείται σήμερα που το σχέδιο Κανονισμού δεν είναι ¨φωτογραφικό" των προτάσεών του). Ως τέτοια μεταβατική λύση θα πρέπει να υλοποιηθεί με όρους υγιούς ανταγωνισμού που δεν θα αποκλείουν την υπόλοιπη αγορά και με την υιοθέτηση ρυθμιστικών αντιμέτρων που θα δώσουν περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές".
"Είναι σημαντικό για τη χώρα να υπάρχει πραγματικά η δυνατότητα επιλογής τεχνολογιών για την υλοποίηση δικτύων νέας γενιάς. Διαφορετικά, ελλοχεύει ο κίνδυνος να «κλειδώσει» η αγορά και να επιστρέψουμε σε συνθήκες μονοπωλίου, σπαταλώντας πόρους σε τεχνολογίες που δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις ανάγκες της ψηφιακής οικονομίας", τονίζουν.