Το «φόβητρο» της «μικρής ΔΕΗ» επαναφέρουν οι δανειστές, προκειμένου να εφαρμοστούν μεταρρυθμίσεις στην αγορά ενέργειας, οι οποίες δεν προχώρησαν μετά από τρία μνημόνια.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, το σχέδιο συμφωνίας που έχει ετοιμαστεί για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας προβλέπει ότι σε περίπτωση που δεν υπάρξει σύγκλιση κυβέρνησης (Πάνος Σκουρλέτης)-θεσμών για τις δημοπρασίες ηλεκτρικής ενέργειας τύπου ΝΟΜΕ, τότε θα πρέπει να επαναφερθεί, και μάλιστα με συντετμημένες, σχέδιο ιδιωτικοποίησης μονάδων της ΔΕΗ και πελατολογίου.
Ειδικότερα, το μνημόνιο του περασμένου Ιουλίου προέβλεπε άνοιγμα της αγοράς (25%) μέσω των δημοπρασιών από τη ΔΕΗ λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής και σε δεύτερη φάση περιορισμό του μεριδίου της δημόσιας επιχείρησης στο 50% της αγοράς μέχρι το 2020. Ωστόσο το σχέδιο δεν προχώρησε, καθώς η ΔΕH είχε αντιρρήσεις για τις τιμές εκκίνησης των δημοπρασιών, οι οποίες κατά την άποψή της θα έπρεπε να βρίσκονται στα επίπεδα των 60 ευρώ η μεγαβατώρα (1.000 κιλοβατώρες), καθώς στα επίπεδα αυτά ανεβάζει η ίδια το κόστος της.
Το ύψος αυτό δεν το αποδέχεται κανείς από την αγορά, ενώ τελευταία υπήρξαν πληροφορίες ότι το υπουργείο πιέζει για μείωση της τιμής εκκίνησης στα 40-42 ευρώ. Σε περίπτωση που τελικά υπάρξει συμφωνία και προχωρήσουν οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ και το άνοιγμα της αγοράς, τότε δεν πρόκειται να υπάρξει άλλη παρέμβαση στο θέμα αυτό.
Σε αντίθετη περίπτωση, και εφόσον δεν υπάρξουν αποτελέσματα, δηλαδή δεν μειωθεί το ποσοστό της ΔΕH κατά 25% μέσα στο 2017, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τίθεται εκ νέου σε εφαρμογή ως προαπαιτούμενο, το σχέδιο της «μικρής ΔΕΗ» και μάλιστα για το 40% του παραγωγικού της δυναμικού και ό,τι άλλο προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία (πελατολόγιο) το οποίο, όπως αποδεικνύεται, ποτέ δεν έφυγε από το τραπέζι.
Επιπλέον τίθεται προθεσμία μέχρι το τέλος του χρόνου για την πρόσληψη συμβούλου, ο οποίος θα αναλάβει την προετοιμασία του διαγωνισμού για τα προς πώληση στοιχεία ενεργητικού της ΔΕH.
Ο ΑΔΜΗΕ
Σε ό,τι δε αφορά στον ΑΔΜΗΕ, το σχέδιο χαρακτηρίζει ως προαπαιτούμενο την ιδιωτικοποίησή του με προκήρυξη διαγωνισμού έως το τέλος Ιουνίου και την ολοκλήρωση της μεταβίβασης έως το τέλος του χρόνου.
Εναλλακτικά ωστόσο προβλέπει ότι εφόσον ο ανεξάρτητος σύμβουλος που θα προσληφθεί χαρακτηρίσει εφικτό το σχέδιο του υπουργείου (51% δημόσιο, 29% χρηματιστήριο, 20% στρατηγικός επενδυτής), τότε μέχρι τον Ιούνιο θα πρέπει να γίνει η προκήρυξη για την πώληση του 20% του ΑΔΜΗΕ. Επίσης προβλέπεται ότι η πλήρης απόσχιση του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕH θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου του 2016.
Στην περίπτωση πάντως που το σχέδιο δεν προχωρήσει, τότε τον Οκτώβριο του 2016 θα πρέπει η κυβέρνηση να προκηρύξει διαγωνισμό για την πώληση των μετοχών της (51%) μέχρι το τέλος του 2016 και ο διαγωνισμός να ολοκληρωθεί το 2017.
Τέλος, το σχέδιο συμφωνίας προβλέπει ότι θα μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ το 34% των μετοχών της ΔΕH, το οποίο ελέγχει ακόμη το Δημόσιο απευθείας (το υπόλοιπο 17% μέχρι το 51% έχει ήδη μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ), χωρίς να έχει ξεκαθαρίσει αν αυτό τελικά θα προχωρήσει.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκπρόσωποι των θεσμών κατά τις συναντήσεις που είχαν χθες με κυβερνητικά στελέχη, εφέροντο να πιέζουν για επέκταση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και σε ενεργειακές ΔΕΚΟ, οι οποίες δεν περιλαμβάνονται στον άμεσο σχεδιασμό.
Συγκεκριμένα δε για την πώληση του περίπου 36% των μετοχών που έχει το Δημόσιο στα ΕΛ.ΠΕ. και το 65% στη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου.
Η πώληση των μετοχών του Δημοσίου στα ΕΛ.ΠΕ., ως γνωστόν, προκειμένου να έχει επιτυχία, θα πρέπει να συνδυαστεί με την πώληση ποσοστού των μετοχών της οικογένειας Λάτση, ώστε ο αγοραστής να μπορεί να ελέγχει την εταιρεία.
Η πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της ΔΕΠΑ επιδιώχθηκε το 2012, χωρίς όμως αποτέλεσμα καθώς η ρωσική Gazprom που ήταν διατεθειμένη να καταθέσει προσφορά, υπαναχώρησε, αφού έλαβε αρνητικά μηνύματα από τις Βρυξέλλες.