Πειραιάς: Παγκόσμια πρωτιά στην αύξηση φορτίων την 5ετία

Με αύξηση που φτάνει σχεδόν το 500%, ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ βρέθηκε στην πρώτη θέση μεταξύ των μεγαλύτερων λιμανιών του κόσμου, με βάση την αύξηση φορτίων την περίοδο 2009-2013. Τέλος Οκτωβρίου οι προσφορές για ΟΛΠ.

Πειραιάς: Παγκόσμια πρωτιά στην αύξηση φορτίων την 5ετία

Τη μεγαλύτερη αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων (containers) μεταξύ των σημαντικότερων λιμανιών του κόσμου παρουσίασε ο Πειραιάς την περίοδο 2009-2013, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Λιμένων (IAPH - International Associaton of Ports and Harbors).

Τα στοιχεία της IAPH δείχνουν πως από 665.000 TEUs το 2009 (έτος που είχαν υπάρξει και πολυήμερες κινητοποιήσεις), ο Πειραιάς έφτασε τα 3.163.000 το 2013, με αύξηση 476% στην πενταετία.

Η αύξηση είναι ακόμα μεγαλύτερη, αν υπολογιστεί η εμπορευματική κίνηση του 2014, οπότε και διακινήθηκαν περί τα 3.600.000 TEUs από τους δύο προβλήτες που διαχειρίζεται η κινεζική Cosco και από τον προβλήτα Ι που παραμένει στη διαχείριση του ΟΛΠ (αν και πλέον υπολειτουργεί).

Στη δεύτερη θέση, με βάση την αύξηση διακινούμενων φορτίων την περίοδο 2009-2013, βρίσκεται το λιμάνι του Duisburg στη Γερμανία, το οποίο πήγε από τα 935.000 στα 3.000.000 TEUs (αύξηση 321%), ενώ την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν τρία κινεζικά λιμάνια, το Dalian, το Taicang και το Yingkou.

Ακολουθεί στην έκτη θέση, με αύξηση 184% στην πενταετία, το λιμάνι Ambarli της Κωνσταντινούπολης. Στην πρώτη δεκάδα βρίσκονται άλλα τρία λιμάνια της Κίνας (Lianyungang, Xiamen και Ningbo) καθώς και το λιμάνι της Τζακάρτα στην Ινδονησία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της IAPH, τo 2013, τα 50 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου, στα οποία συγκαταλέγεται και ο Πειραιάς, είχαν μερίδιο 64,1% της συνολικής κίνησης εμπορευματοκιβωτίων, η οποία προσέγγισε τα 651.099.000 TEUs.

Ειδικά όσον αφορά στα ευρωπαϊκά λιμάνια, που αποτελούν και τους κύριους ανταγωνιστές της χώρας μας στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, ο Πειραιάς βρέθηκε το 2013 στην 8η θέση. Στην πρώτη ήταν για μία ακόμα χρονιά το λιμάνι του Ρότερνταμ στην Ολλανδία, με αύξηση 119% στην πενταετία 2009-2013, ενώ στη δεύτερη θέση βρισκόταν το λιμάνι του Αμβούργου (Γερμανία) με αύξηση 133% στην πενταετία και στην τρίτη η Ανβέρπ του Βελγίου με αύξηση 117% στην πενταετία.

Στη Μεσόγειο, ο Πειραιάς εξακολουθεί να ανταγωνίζεται τα ισπανικά λιμάνια Algeciras και Βαλένθια, τα οποία διακινούν περισσότερα από 4.300.000 TEUs ετησίως τα τελευταία χρόνια.

Η αύξηση της κίνησης στο λιμάνι της Algeciras την περίοδο 2009-2013 έφτασε το 148% και της Βαλένθια στο 118%. Μεγάλη αύξηση, κατά 189%, παρουσίασε και το εμπορευματικό λιμάνι της Αλεξάνδρειας στην Αίγυπτο.

Μέχρι τέλος Οκτωβρίου οι προσφορές

Στο μεταξύ έως τέλος Οκτωβρίου, χωρίς καμία καθυστέρηση, θα έχουν υποβληθεί οι δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοxών του ΟΛΠ σχολίασε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στέλεχος του ΤΑΙΠΕΔ.

Έως τότε από το νέο υπουργό Ναυτιλίας και το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο νόμου που θα αφορά τη νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και ΟΛΠ που θα πρέπει να περάσει από τη Βουλή και θα ορίζει τους όρους χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, το ποσοστό του ετήσιου ανταλλάγματος προς το κράτος (που αυτή τη στιγμή είναι 2% επί του κύκλου εργασιών), ενώ θα αφαιρεθούν από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς οι διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες.

Παράλληλα θα δημιουργηθεί μια αρχή λιμένος (port authority), που θα ασκεί διοίκηση, και σε αυτήν θα μεταφερθούν οι διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες του ΟΛΠ. Ανάλογα με τις επενδύσεις που θα γίνουν στον ΟΛΠ από το νέο επενδυτή, θα διατεθεί στη συνέχεια και επιπλέον ποσοστό μέχρι και το 67% συνολικά της επιχείρησης.

Οι βασικοί διεκδικητές για το λιμάνι του Πειραιά είναι η κινεζική Cosco και η δανέζικη APM Terminals και η ICTS από τις Φιλιππίνες.. Επίσης οκτώ επενδυτικά σχήματα έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.. Πρόκειται για τις εταιρείες 1.APM Terminals, B.V. 2.Deutsche Invest Equity Partners, GmbH 3. Duferco Participations Holding S.A.4. International Container Terminal Services, Inc 5.Mitsui & Co., Ltd. 6. P&O Steam Navigation Company (DP World) 7.Russian Railways JSC / GEK TERNA S.A. 8.Yilport Holding Inc.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v