Τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, σε συνδυασμό με την πολιτική αστάθεια έχουν δημιουργήσει εκρηκτικό κλίμα στην αγορά κατασκευών υποστήριξε χθες η διοίκηση του κατασκευαστικού ομίλου J&P ΑΒΑΞ.
Στο περιθώριο της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης, στελέχη του ομίλου υποστήριξαν πως ολοένα και περισσότερα εργοτάξια κλείνουν με το προσωπικό να λαμβάνει νωρίτερα τις καλοκαιρινές άδειες αφού πολλές τεχνικές εταιρείες αδυνατούν να συνεχίσουν τα έργα.
Στις περισσότερες των περιπτώσεων το δημόσιο έχει καθυστερήσει τις πληρωμές για τουλάχιστον τρεις μήνες, ενώ η κατάσταση είναι ελαφρώς βελτιωμένη στα οδικά έργα που εκτελούνται με συμβάσεις παραχώρησης. Όμως και εκεί υπάρχουν οφειλές του δημοσίου, με τη διοίκηση της J&P ΑΒΑΞ να υποστηρίζει πως φτάνουν τα 90.000.000 ευρώ στην Ολυμπία Οδό και τα 100.000.000 ευρώ στον άξονα Μαλιακός – Κλειδί.
Προκειμένου να αντιμετωπίσουν την απουσία ρευστότητας και την αδυναμία των τραπεζών για νέες χρηματοδοτήσεις στην J&P ΑΒΑΞ σχεδιάζουν αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της τεχνικής εταιρείας, όπως είπε ο αναπληρωτής πρόεδρος και εντεταλμένος σύμβουλος της εταιρείας Κώστας Κουβαράς.
Χθες, επισημάνθηκε πως οι ζημιές των τελευταίων ετών από το εξωτερικό θα περιοριστούν καθώς προωθείται αναδιοργάνωση του υποκαταστήματος της θυγατρικής Αθηνά στο Αμπου Ντάμπι ώστε να στραφεί προς άλλα έργα με καλύτερα περιθώρια κέρδους.
Οι μεγάλες ζημιές της Αθηνά στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα στοίχισαν ακριβά στον κατασκευαστικό όμιλο. Τώρα η διοίκηση υποστηρίζει πως έχει ξεκινήσει νέα προσπάθεια για ανάληψη έργων στο εξωτερικό, περισσότερο εξειδικευμένων, όπως η πρόσφατη σύμβαση για κατασκευή τερματικού σταθμού LNG στη Μάλτα.
Σε ερώτηση για τον υψηλό δανεισμό και τους τόκους που επιβαρύνουν την εταιρεία, η διοίκηση υποστήριξε πως μέχρι το 2025 θα εισπράξει περί το μισό δισ. ευρώ μερίσματα από τις συμβάσεις παραχώρησης που συμμετέχει και κυρίως της Αττικής Οδού. Όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης Κων/νος Μιτζάλης, περίπου 350 – 400.000.000 θα προέρχονται από την Αττική Οδό. Μέχρι το 2040, οπότε και λήγουν οι άλλες συμβάσεις παραχώρησης στους οδικούς άξονες, τα έσοδα από μερίσματα θα φτάσουν το ένα δισ. ευρώ είπε ο ίδιος. Η J&P ΑΒΑΞ συμμετέχει στην Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα), στον άξονα Μαλιακός – Κλειδί και στο τμήμα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα.
Η κυβέρνηση έχει, ανακοινώσει πως θα καλέσει σε διαπραγματεύσεις τους εργολάβους προκειμένου να αναθεωρήσει τις συμβάσεις παραχώρησης όχι μόνο στους υπό κατασκευή οδικούς άξονες, αλλά και στην Αττική Οδό και τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου. Από τις χθεσινές ανακοινώσεις της J&P ΑΒΑΞ προκύπτει πως κάποιες εταιρείες έχουν χρησιμοποιήσει ως ενέχυρο για το δανεισμό τα μελλοντικά έσοδα από τα μερίσματα. Ετσι, αν μειωθούν τα μερίσματα τότε τα δάνεια θα βρεθούν στον αέρα.
Η διοίκηση της εισηγμένης εμφανίστηκε χθες αισιόδοξη με τον Κ. Κουβαρά να υποστηρίζει πως το ισχυρό ανεκτέλεστο υπόλοιπο (1,8 δισ. ευρώ), το γεγονός πως ωριμάζει το χαρτοφυλάκιο συμβάσεων παραχώρησης και θα αρχίσει η απόδοση μερισμάτων και η διεκδίκηση νέων έργων στο εξωτερικό δημιουργούν τις προϋποθέσεις για σταθεροποίηση του ομίλου το 2015 και επιστροφή σε αναπτυξιακή πορεία από το 2016.