Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σφακιανάκης: Γιατί ”σπάει τα κοντέρ”

Μέχρι πού μπορεί να φτάσει το χρηματιστηριακό αυτό θαύμα; Η μετοχή της Σφακιανάκης έχει αποδώσει την τελευταία τριετία 377% και την τελευταία πενταετία 620% και αυτό πέρα από τα ενδιάμεσα μερίσματα που διένειμε στους μετόχους της. Διαβάστε τη συνταγή της επιτυχίας.

Σφακιανάκης: Γιατί ”σπάει τα κοντέρ”
του Στέφανου Κοτζαμάνη

Μέχρι πού μπορεί να φτάσει το χρηματιστηριακό αυτό θαύμα; Η μετοχή της Σφακιανάκης έχει αποδώσει την τελευταία τριετία 377% και την τελευταία πενταετία 620% και αυτό πέρα από τα ενδιάμεσα μερίσματα που διένειμε στους μετόχους της.

Για λόγους σύγκρισης, η ”ναυαρχίδα” της Σοφοκλέους, η Εθνική Τράπεζα, έχει κερδίσει μεν κατά την τελευταία πενταετία 216%, ποσοστό που όμως είναι περίπου το 1/3 της απόδοσης της Σφακιανάκης! Ποια είναι όμως η ”συνταγή της επιτυχίας”;

Το μεγαλύτερο ποσοστό των δραστηριοτήτων της Σφακιανάκης εστιάζεται στη χονδρική αγορά αυτοκινήτων (Suzuki, Candilac), στη χονδρική αγορά φορτηγών (DAF), λεωφορείων (Berkhof) όπως επίσης και αγροτικών μηχανημάτων (Landini).

Πέραν όμως αυτών, υπάρχει σημαντική παρουσία στη λιανική αγορά αυτοκινήτων διαφόρων σημάτων (OPEL, Ford, Volvo, Candilac, BMW), η αντιπροσώπευση της Suzuki στη Βουλγαρία και στα Σκόπια, αλλά και μερικές εκτός αυτοκινήτου δραστηριότητες όπως οι κατασκευές (το 49,9% της Αθωνικής Τεχνικής), οι Ταχυμεταφορές (το 49,9% της Speedex) και οι... ηλεκτρικές συσκευές στην Κύπρο (το 40% της εταιρείας Alpan Electroline, όπου μέχρι πριν από κάποια χρόνια ήταν συνεταίροι με τον όμιλο Φουρλή).

Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί και ένα σημαντικό χαρτοφυλάκιο μετοχών και αμοιβαίων κεφαλαίων, το οποίο στο τέλος του 2006 προσέγγιζε τα 10 εκατ. ευρώ: γύρω στα 3,5 εκατ. ευρώ μετοχές εισηγμένων εταιρειών (κυρίως τη Eurobank, ΣΙΔΕΝΟΡ, Μινωικές Γραμμές, Εθνική Τράπεζα), γύρω στο 1,4 εκατ. ευρώ μη εισηγμένες (Hellas Seaways και Καζίνο Λουτρακίου) και περίπου στα 5 εκατ. ευρώ Μετοχικά Αμοιβαία Κεφάλαια (Ερμής Δυναμικό και Marfin Medium Μετοχικό).

Και το ερώτημα παραμένει: με την τρέχουσα κεφαλαιοποίηση λίγο κάτω από τα 200 εκατ. ευρώ, κατά πόσο θα μπορούσε η μετοχή να συνεχίσει να ανεβαίνει; Γιατί μπορεί μεν η τιμή της να ”σκαρφάλωσε στα ύψη”, ωστόσο οι χρηματιστηριακοί δείκτες της κάθε άλλο παρά υπερτιμημένοι δείχνουν.

Για παράδειγμα, με βάση την περυσινή καθαρή κερδοφορία της τάξης των 25,5 εκατ. ευρώ, το P/E της μετοχής δεν προσεγγίζει παρά μόλις τις εννέα φορές.

Μήπως όμως υπάρχουν παράγοντες που θα μπορούσαν να ανακόψουν το growth του εισηγμένου ομίλου, όπως η κάμψη της ζήτησης για αυτοκίνητα στην υπερκορεσμένη Αττική, μιας ζήτησης που έχει στηριχτεί και σε υπερβολική δανειοδότηση από τις τράπεζες;

Επί του παρόντος τουλάχιστον όχι. Γενικότερα, η αγορά αυτοκινήτου φέτος παρουσιάζει ανοδικές τάσεις και ειδικότερα οι προβλέψεις της Σφακιανάκης για τη διετία 2007 - 2008 είναι έντονα ανοδικές. Μάλιστα, η εισηγμένη έχει επενδύσει στις ”παρθένες” αγορές της Βουλγαρίας και των Σκοπίων, ενώ επίσης έχει προχωρήσει και σε εκτός κλάδου επενδύσεις, όχι όλες κατ’ ανάγκη επιτυχημένες.

Όσον αφορά στην περίπτωση της Speedex, για παράδειγμα, η αλήθεια είναι ότι χάθηκαν πολλά την τελευταία πενταετία. Αντίθετα, η συμμετοχή στην κυπριακή εταιρεία ηλεκτρικών συσκευών είναι κερδοφόρος και οφείλεται στην καταγωγή και την ενασχόληση της οικογένειας Τάκη (κατέχει μετοχές και μετέχει στη διοίκηση).

Το ερώτημα που τίθεται είναι το σκεπτικό της τοποθέτησης 13 εκατ. ευρώ προκειμένου να αποκτηθεί το 49,9% της κατασκευαστικής (και real estate) Αθωνική Τεχνική, μιας εταιρείας που πέρυσι σημείωσε κέρδη 1 εκατ. ευρώ. Βέβαια, ένα μέρος από τα 13 εκατ. ευρώ (τα 8 εκατ. ευρώ) δόθηκε με τη μορφή αύξησης μετοχικού κεφαλαίου και αναμένεται να αποδώσει μελλοντικά.

Η Αθωνική Τεχνική διαθέτει υψηλό υπόλοιπο ανεκτέλεστων συμβάσεων (γύρω στα 150 εκατ. ευρώ) και για φέτος προβλέπει αύξηση του EBITDA από τα 4,4 στα 6 εκατομμύρια ευρώ.

Με το P/E της μετοχής να βρίσκεται στο 9, ο εισηγμένος όμιλος προβλέπει μια πολύ ισχυρή διετία, με τον τίτλο να είναι ”τζάμπα”, σε περίπτωση βέβαια που επαληθευτούν οι συγκεκριμένες προβλέψεις.

Για να προκύψουν όμως αυτές οι ανοδικές προβλέψεις, ο όμιλος πέρυσι προχώρησε σε πολύ μεγάλες επενδύσεις, αγοράζοντας την εταιρεία αντιπροσώπευσης της Suzuki στη Βουλγαρία, αυξάνοντας τη συμμετοχή του στην κυπριακή εταιρεία ηλεκτρικών συσκευών, επενδύοντας στην Αθωνική Τεχνική και αγοράζοντας τις μειοψηφίες από θυγατρικές εμπορικές εταιρείες στον χώρο του αυτοκινήτου, πριν τις απορροφήσει. Φέτος, απορρόφησε εταιρεία εμπορίας αυτοκινήτων - μηχανών BMW).

Παρ’ όλα αυτά, ο όμιλος Σφακιανάκη προβλέπει ότι η άνοδος της διετίας δεν θα προέλθει μόνο από τις νέες δραστηριότητες, αλλά κυρίως από την οργανική ανάπτυξη εκείνων που προϋπήρχαν. Στα αυτοκίνητα, για παράδειγμα, υπολογίζει ότι θα διευρύνει το μερίδιό του στην αγορά από σε 6,8% το 2006 σε 7,8% φέτος και σε 8,4% το 2008.

Ειδικότερα, οι πωλήσεις των Suzuki, από 13 εκατ. ευρώ πέρυσι, αναμένονται φέτος στα 15 και του χρόνου στα 16 εκατ. ευρώ. Άνοδος πωλήσεων και κερδών εκτιμάται ότι θα υπάρχει στα φορτηγά, ενώ η θυγατρική στον χώρο της μακροενοικίασης (executive lease) υπολογίζει για φέτος άνοδο του EBITDA από τα 6 εκατ. ευρώ στα 7 εκατ. ευρώ. Στα 3 εκατ. ευρώ αναμένεται το φετινό EBITDA για τη θυγατρική της Βουλγαρίας (από 2,4 εκατ. πέρυσι).

Όλα αυτά οδηγούν τις πωλήσεις του ομίλου από 407 εκατ. το 2006 στα 450 εκατ. φέτος και στα 500 εκατ. το 2008, ενώ σε επίπεδο EBITDA οι προβλέψεις μιλούν για άνοδο στα 60 εκατ. φέτος (από 53 εκατ. το 2006) και στα 67,5 εκατ. του χρόνου.

* Οι εκτιμήσεις για την εταιρία Σφακιανάκης δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη: ”Συνοδευτικό Υλικό”.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v