Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΟΣΕ: Ζητούνται κονδύλια για το διαγωνισμό συντήρησης δικτύου

Η συντήρηση του δικτύου είναι κρίσιμης σημασίας για να αποφύγει ο ΟΣΕ την επιβολή ρητρών λόγω καθυστερήσεων στην εξυπηρέτηση των συρμών. Σοβαρά τα προβλήματα που προκαλούν βανδαλισμοί αλλά και κλοπές.

ΟΣΕ: Ζητούνται κονδύλια για το διαγωνισμό συντήρησης δικτύου
Σε αγώνα δρόμου προκειμένου να βρεθούν τα κονδύλια που θα διατεθούν για την ανάθεση σε ιδιώτες της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου βρίσκονται ο ΟΣΕ και το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Ο χρόνος είναι πλέον ιδιαίτερα πιεστικός καθώς πρόκειται για κρίσιμο έργο, το οποίο συνδέεται ευθέως και με το εν εξελίξει εγχείρημα αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ο διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου της συντήρησης θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και καιρό, όμως υπήρξαν σημαντικές καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα το έργο να παραμένει ακόμη σε εκκρεμότητα. Αρκετούς μήνες τώρα ο ΟΣΕ βρίσκεται σε διαδικασία κατάρτισης των τευχών δημοπράτησης προκειμένου να προκηρύξει το διαγωνισμό. Ωστόσο το πρόβλημα εύρεσης χρηματοδότησης που θα καλύψει το κόστος παραμένει άλυτο, παρότι όλοι αναγνωρίζουν ότι πρόκειται για μια διαδικασία που πρέπει να τρέξει με γρήγορους ρυθμούς.

Τον περασμένο Φεβρουάριο το υπουργείο Υποδομών ανέθεσε στον ΟΣΕ, ως κύριο και διαχειριστή της υποδομής, να προχωρήσει στην προετοιμασία και στην προκήρυξη σχετικού διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου, ο οποίος θα αναλάβει το έργο της συντήρησης του δικτύου. Ο αρχικός στόχος ήταν έως το τέλος του έτους να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία με την ανάδειξη του αναδόχου. Ακόμη όμως ο διαγωνισμός δεν έχει προκηρυχθεί και το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα θεωρείται αδύνατο να τηρηθεί.

Όταν προκηρυχθεί ο διαγωνισμός αναμένεται ότι θα αφορά την ανάθεση του έργου της συντήρησης σε ιδιώτες για διάστημα πέντε ή περισσότερων ετών, ενώ κύριος διαχειριστής όλου του δικτύου θα παραμείνει ο ΟΣΕ. Σήμερα η συντήρηση γίνεται κατά τμήματα με πληθώρα συμβάσεων. Ενδεικτικό του μεγέθους του έργου είναι το γεγονός πως μόνο την προηγούμενη χρονιά έγιναν δαπάνες άνω των 60 εκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση της ηλεκτροκίνησης και της σηματοδότησης της σιδηροδρομικής γραμμής, που παρουσίαζε προβλήματα λόγω κλοπών και βανδαλισμών της υποδομής.

Πιέζει ο χρόνος

Η χρονική πίεση προκειμένου να προχωρήσει άμεσα το έργο είναι πολύ μεγάλη με δεδομένο ότι στο τέλος του 2014 έχει τοποθετηθεί ο χρόνος υποβολής των δεσμευτικών προσφορών για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και θα πρέπει να δοθούν δεσμεύσεις στον υποψήφιο αγοραστή για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου.

Η έναρξη του διαγωνισμού για τη συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής είναι προϋπόθεση για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών για την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Δεν πρόκειται για τυπική διαδικασία, αλλά για ζήτημα ουσίας καθώς μεγάλα κομμάτια του σιδηροδρομικού δικτύου παρουσιάζουν προβλήματα εξαιτίας της ελλιπούς συντήρησης. Το αποτέλεσμα είναι να καταγράφονται σημαντικές βραδυπορίες που επιβαρύνουν χρονικά την κίνηση των συρμών.

Η πρόσβαση σε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο άριστης κατάστασης αποτελεί προϋπόθεση εκ των ων ουκ άνευ για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών. Εκτός, όμως, από την ασφάλεια ιδιαίτερα σημαντική είναι και η οικονομική διάσταση του θέματος, αφού καθυστερήσεις στην κίνηση των συρμών, λόγω κακής κατάστασης του δικτύου, θα σημαίνουν στο μέλλον την ενεργοποίηση ρητρών σε βάρος του διαχειριστή της υποδομής.

Αύξηση των μεταφορών με τον σιδηρόδρομο τα επόμενα χρόνια

Υπολογίζεται ότι οι υποχρεώσεις του ΟΣΕ για τη διατήρηση της υποδομής σε άριστη κατάσταση θα αυξηθούν γεωμετρικά τα επόμενα χρόνια καθώς αναμένεται κατακόρυφη άνοδος των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.

Η αύξηση αυτή θα προέρχεται αφενός από την αποκατάσταση των συνδέσεων του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με τα γειτονικά δίκτυα (διευρωπαϊκός άξονας 10 μέσω Σκοπίων και Σερβίας, διευρωπαϊκός άξονας 22 μέσω Βουλγαρίας), αφετέρου από την ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού του άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης που θα αυξήσει κατακόρυφα τη χωρητικότητα της γραμμής.

Οι εξελίξεις αυτές αναμένεται να οδηγήσουν σε:

-Μεγάλο φόρτο βαρέων συρμών.
-Αύξηση της ταχύτητας επιβατικών συρμών.
-Πύκνωση των δρομολογίων υπεραστικών και προαστιακών συρμών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v