Συντηρητικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα χρήση 2014-2015, παρά τα θετικά σημάδια του α' τριμήνου, διατύπωσε, ο CEO του ομίλου Jumbo, Απ. Βακάκης, κατά τη διάρκεια της καθιερωμένης παρουσίασης της εταιρίας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών.
Στο α' τρίμηνο, η αύξηση πωλήσεων του ομίλου κινείται στο 10%, επίδοση ωστόσο η οποία δεν είναι βεβαιωμένα διατηρήσιμη, όπως υποστήριξε ο κ. Βακάκης. «Θεωρούμε ότι διανύουμε μεταβατική χρονιά, κατά την οποία δεν μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι, γι' αυτό ο προϋπολογισμός μας κάνει λόγο για ουδέτερη ανάπτυξη στην Ελλάδα» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Υπενθυμίζεται ότι η πρόβλεψη του ομίλου κάνει λόγο για αύξηση εσόδων 4%-6% (συμπεριλαμβανομένων των υπολοίπων αγορών και των προγραμματισμένων επεκτάσεων) και κέρδη της τάξης των 90-95 εκατ. ευρώ.
Παρ' όλα αυτά, στους πρώτους μήνες της τρέχουσας χρήσης οι like for like πωλήσεις (πωλήσεις σε ισόποσο δίκτυο) στην Ελλάδα αναπτύσσονται με 3%-4%, ενώ ποσοστό 1%-1,5% προέρχεται από την προσθήκη των νέων καταστημάτων στη χώρα. Η Κύπρος προσέφερε επίσης άλλο 1%-1,5%, ενώ οι πωλήσεις στις αγορές της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας κινούνται με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης.
Σε ό,τι αφορά το μικτό περιθώριο κέρδους του ομίλου, ο κ. Βακάκης είπε ότι υπάρχει μικρή πίεση (της τάξης του 1%), εξαιτίας της διολίσθησης του ευρώ έναντι του δολαρίου, η οποία ωστόσο είναι διαχειρίσιμη όσο οι πωλήσεις συνεχίζουν να αυξάνουν. Επίσης συμπλήρωσε πως το μικτό περιθώριο σε Ρουμανία και Βουλγαρία (αγορές μικρής αγοραστικής δύναμης) είναι εφάμιλλο της ελληνικής επίδοσης, λόγω του προϊοντικού μείγματος, που γέρνει υπέρ των ανώνυμων προϊόντων.
Επενδύσεις
Ο όμιλος συνεχίζει να επενδύει εντατικά ποσό 35-40 εκατ. ευρώ ανά χρήση προκειμένου να επεκτείνει το δίκτυό του (3 στη Ρουμανία, 1 στην Κύπρο και 2 στην Ελλάδα για φέτος) λόγω... ανασφάλειας, όπως ισχυρίστηκε ο κ. Βακάκης. «Έχουμε τους οικονομικούς πόρους να τρέξουμε τις επενδύσεις, ώστε να αποφύγουμε τον... κροκόδειλο (σ.σ. τον κίνδυνο του ανταγωνισμού και της ύφεσης)».
Σε ό,τι αφορά τη διείσδυση σε νέες αγορές, η διοίκηση του ομίλου αναφέρθηκε στην εκχώρηση franchise στο Κόσσοβο, τακτική που νωρίτερα είχε ακολουθήσει και στην Αλβανία, καθώς σύμφωνα με τον κ. Βακάκη, προτιμάται αυτή η λύση για αγορές εκτός της επιρροής του ευρώ. Παρ' όλα αυτά, αναφέρθηκε στην πιθανή επέκταση του ομίλου προς Ανατολάς και συγκεκριμένα προς τις αραβικές χώρες, τοποθετώντας ωστόσο μια τέτοια πιθανότητα μετά το 2017.
Επίσης, ο κ. Βακάκης ερωτηθείς σχετικά με τη μερισματική πολιτική του ομίλου, είπε ότι παραμένει ανοιχτό το θέμα διανομής «διπλού» μερίσματος, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν.
Η άποψη για την Κυριακή
Ερωτηθείς για τη λειτουργία της εγχώριας αγοράς και ειδικότερα για το θέμα των Κυριακών, απάντησε χαρακτηριστικά ότι το μέτρο είναι εκσυγχρονιστικό «κυρίως για τον εργαζόμενο και τον καταναλωτή. Δεν αφορά τις επιχειρήσεις, που ούτως ή άλλως δεν έχουν λόγο να αναπτύξουν περαιτέρω τον ανταγωνισμό».
Προσέθεσε ωστόσο ότι το μέτρο θα είχε μια πραγματική αξία, αν εφαρμοζόταν σε συνδυασμό με άλλα μέτρα, όπως για παράδειγμα η ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος. «Για παράδειγμα, στην Κύπρο, όπου υφίσταται μια διαφορετική αντίληψη διαχείρισης του τουριστικού προϊόντος, η λιανική αγορά άνοιξε τις Κυριακές και πέτυχε αύξηση πωλήσεων 25%». Επίσης, είπε πως το ωράριο λειτουργίας σε Ρουμανία και Βουλγαρία είναι εντελώς ελεύθερο 364 μέρες τον χρόνο, όμως «το ωράριο εργασίας είναι αυστηρά καθορισμένο στις 40 ώρες την εβδομάδα».