Συνεργασία με δυτικές εταιρείες, προκειμένου να αποφύγουν το ενδεχόμενο ευρωπαϊκού μπλόκου σε πιθανή συμφωνία για την απόκτηση των ελληνικών εταιρειών που διεκδικούν, επιδιώκουν οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι.
Ο πρόεδρος της εταιρείας Βλαντιμίρ Γιακούνιν απηύθυνε χθες ουσιαστικά ανοικτή πρόσκληση σε ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις να συμπράξουν με τη ρωσική και τους Έλληνες συνεργάτες της.
Η RZD "έχει έναν μεγάλο αριθμό ανταγωνιστών", συμπεριλαμβανομένων κινεζικών, αραβικών και ευρωπαϊκών εταιρειών, ανέφερε ο κ. Γιακούνιν σημειώνοντας παράλληλα ότι "οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι μετέχουν στον διαγωνισμό μαζί με Έλληνα εταίρο και πιθανόν να εμφανιστούν και άλλοι μετέχοντες".
Η ρωσική εταιρεία έχει συστήσει κοινοπραξία με την κατασκευαστική ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, διεκδικώντας ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΣΤΥ και ΟΛΘ, ωστόσο φαίνεται, πλέον, ότι ο επικεφαλής της RZD επιδιώκει να διευρυνθεί η σύνθεση της κοινοπραξίας, θεωρώντας ότι με τον τρόπο αυτόν το σχέδιο για την απόκτηση των ελληνικών επιχειρήσεων μπορεί να έχει περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας.
Το τελευταίο διάστημα ο κ. Γιακούνιν έχει πυκνώσει τις αναφορές του στις ελληνικές εταιρείες και ιδίως στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, γεγονός ενδεικτικό της σημασίας που έχει για τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους η απόκτηση της τελευταίας.
Βέβαια, από τα λεγόμενά του, σε κάποιες περιπτώσεις, δεν απουσιάζουν και οι απαξιωτικές αναφορές που κατά κύριο λόγο σχετίζονται με τα οικονομικά της.
Πρόσφατα ο επικεφαλής της ρωσικής εταιρείας είχε αναφερθεί στα σχέδια των Ρωσικών Σιδηροδρόμων να αποτελέσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέλος του δικτύου της πολυεθνικής εφοδιαστικής GEFCO S.A. Πρόκειται για τον αποκλειστικό μεταφορέα και logistics σε όλο τον κόσμο της PSA Peugeot-Citroen, η οποία είναι θυγατρική της RZD από το 2012.
Πίεση να κλείσουν τα ανοικτά θέματα
Πάντως ο κ. Γιακούνιν με τον τρόπο του εξακολουθεί να πιέζει για την επίλυση ανοικτών θεμάτων στους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης όπου συμμετέχουν οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι. Πρόκειται αφενός για την οριστική διευθέτηση του ζητήματος των κρατικών ενισχύσεων προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφετέρου για τον επεμβατικό ρόλο που εξακολουθεί να διατηρεί η Ε.Ε. στις αποκρατικοποιήσεις των ελληνικών εταιρειών.
Χαρακτηριστικά ο Ρώσος αξιωματούχος μιλώντας στο πρακτορείο Interfax σημείωσε πως "το τρέχον επίπεδο εσόδων της ελληνικής εταιρείας ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν θα επιτρέψει την εξάλειψη των χρεών ύψους 800 εκατ. ευρώ ούτε σε είκοσι χρόνια, αλλά οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι διατηρούν τα σχέδια για την αγορά της".
Είναι ένα ζήτημα που εξακολουθεί να παραμένει ανοικτό εδώ και πολύ καιρό και το μόνο που έχουν στα χέρια τους οι ελληνικές αρχές είναι μια επιστολή του επιτρόπου Χ. Αλμούνια, ο οποίος, κατά την έναρξη της διαδικασίας αποκρατικοποίησης δεσμεύτηκε ότι εφόσον αυτή αποβεί επιτυχής το θέμα των ενισχύσεων θα κλείσει θετικά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ολοκλήρωση έργων
Παρά την γκρίνια που εκδηλώνεται συχνά-πυκνά, είναι πλέον κάτι παραπάνω από προφανές ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ περιλαμβάνεται στο σχέδιο της RZD να χρησιμοποιήσει τη χώρα μας ως βάση συνδυασμένων θαλάσσιων, σιδηροδρομικών και οδικών μεταφορών.
Το ρωσικό σχέδιο προβλέπει πλήρη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων και των προοπτικών του διαδρόμου Χ, που ενώνει τη χώρα μας με την κεντρική Ευρώπη. Βέβαια, βασική προϋπόθεση για την εκμετάλλευση των δυνατοτήτων αυτών παραμένει η ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου που προχωρά, αλλά χρειάζεται τουλάχιστον μία διετία ακόμη πριν καταστεί πλήρως έτοιμο.