Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά ο ΟΣΕ κατέγραψε το 2013 λειτουργικά κέρδη. Σύμφωνα με την εταιρία τα EBITDA για την περσινή χρήση, ανήλθαν στα 52,6 εκατ. ευρώ, βελτιωμένα κατά 76,54%, ενώ του oμίλου σε 45,2 εκατ., ενισχυμένα κατά 119,55%.
Κατά την διοίκηση του ΟΣΕ τα θετικά οικονομικά αποτελέσματα αντανακλούν την προσπάθεια που έχει καταβληθεί για τον οικονομικό εξορθολογισμό.
Ο ΟΣΕ έχει περάσει σε καθεστώς λειτουργικής κερδοφορίας από τη χρήση του 2011, οπότε και εμφάνισε για πρώτη φορά η εταιρεία κέρδη 25,1 εκατομμύρια και ο Όμιλος 13 εκατομμύρια. Στη χρήση του 2012 η εταιρεία είχε κέρδη 29,8 εκατ., ενώ ο Όμιλος 20,6 εκατομμύρια. Η βελτίωση των οικονομικών μεγεθών που έχει καταγραφεί είναι πολύ μεγάλη καθώς έως το 2010 τόσο η εταιρεία όσο και ο Όμιλος ΟΣΕ εμφάνιζαν μεγάλες λειτουργικές ζημιές που για την εταιρεία ήταν στα 121 εκατομμύρια και για τον όμιλο στα 127,3 εκατομμύρια.
Απόσχιση
Να σημειωθεί ότι κατά την προηγούμενη χρονιά άλλαξε ριζικά η δομή του oμίλου ΟΣΕ. Στο πλαίσιο αυτό προχώρησε η απόσχιση της διεύθυνσης «Συντήρησης Τροχαίου Υλικού», που απορροφήθηκε από την νεοϊδρυθείσα «Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού» (ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ). Επίσης, μεταβιβάστηκε το σύνολο των μετοχών της ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ, που κατείχε ο ΟΣΕ, στο ελληνικό δημόσιο.
Πλέον ο ;oμιλος ΟΣΕ αποτελείται από την μητρική εταιρία ΟΣΕ και τη θυγατρική ΕΡΓΟΣΕ, έχοντας σαφή προσανατολισμό, στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, με την κατασκευή νέων έργων, την συντήρηση του υφισταμένου δικτύου, ώστε να διασφαλίζεται η αξιοπιστία και η ποιότητα των μεταφορών, καθώς και στη διαχείριση της κυκλοφορίας.
Η εταιρεία σημειώνει ότι στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται στη χώρα μας, στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών, σε συνάρτηση με την σημαντική γεωπολιτική θέση της Ελλάδας, είναι σαφές ότι πολλά εξαρτώνται από το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ο όμιλος ΟΣΕ, δίνοντας έμφαση στην κατασκευή των νέων έργων, με βάση τις προδιαγεγραμμένες απαιτήσεις, καθώς και στην συντήρηση του δικτύου με μακροχρόνιο ορίζοντα, έχει ως στόχο να καταστήσει τον σιδηρόδρομο καθοριστικό παράγοντα στη διαμόρφωση της νέας κατάστασης πραγμάτων, στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών, της εφοδιαστικής και γενικότερα ανάπτυξης της χώρας.
Ενδιαφέρον από κατασκευαστές για τη συντήρηση
Πάντως στο σημείο αυτό πρέπει να αναφέρουμε ότι εδώ και αρκετό καιρό βρίσκεται σε εκκρεμότητα από τον ΟΣΕ η προκήρυξη του διαγωνισμού για την συντήρηση του δικτύου. Το συγκεκριμένο έργο επρόκειτο, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, να ανατεθεί σε ιδιώτες με ΣΔΙΤ. Ωστόσο, μετά από απόφαση του υπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ Μιχάλη Χρυσοχοϊδη προκρίθηκε να γίνει ανάθεση του έργου από τον ΟΣΕ. Η σχετική απόφαση ελήφθη τον περασμένο Φεβρουάριο και ανέφερε ότι η προκήρυξη του διαγωνισμού να προχωρήσει άμεσα, όμως αυτό δεν έχει γίνει ακόμη.
Το έργο θα αφορά στην συντήρηση του συνόλου του εν ενεργεία δικτύου, πλην αυτού της Πελοποννήσου που θα παραμείνει στην αρμοδιότητα του ΟΣΕ, και το κόστος υπολογίζεται σε περίπου 45 – 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Μεταξύ των ενδιαφερόμενων να αναλάβουν την συντήρηση του δικτύου βρίσκονται όλες οι μεγάλες τεχνικές εταιρείες που εμπλέκονται στην κατασκευή των σιδηροδρομικών έργων: Ακτωρ, Τέρνα, J&P Αβαξ, ΜΕΤΚΑ κ.α., αλλά και ξένοι κατασκευαστές σιδηροδρομικού υλικού όπως Siemens, Alstom κ.ά.
Οι αποφάσεις για τον διαγωνισμό αναμένονται σύντομα καθώς το δίκτυο σε πολλά σημεία του χρήζει άμεσων παρεμβάσεων. Μάλιστα η κατάσταση του δικτύου είναι κρίσιμης σημασίας για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και οποιοδήποτε άλλο μεταφορέα, καθώς επιτρέπει συνδέεται άμεσα με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.