Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Δοκιμάζουν... νέα μοντέλα οι λιανέμποροι

Σε απόσυρση λιανικών concepts που δεν αποδίδουν και υποκατάστασή τους από πιο ανθεκτικά brands προχωρούν οι μεγάλοι λιανέμποροι. Αναδιαρθρώσεις, on line καταστήματα και αισθητικό φρεσκάρισμα επιστρατεύονται ενάντια στην κρίση.

Δοκιμάζουν... νέα μοντέλα οι λιανέμποροι

Σε αναδιάρθρωση της παρουσίας τους στη λιανική αγορά ωθούνται οι μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες δεν έμειναν ανέγγιχτες από την κρίση των τελευταίων ετών.

Οι μετεγκαταστάσεις και η μείωση των ενοικίων αποτέλεσαν μέρος της άμεσης στρατηγικής, προκειμένου τα κόστη των σημείων πώλησης να ανταποκριθούν στη μειωμένη ζήτηση. Ωστόσο, εφόσον εξαντλήθηκαν οι δυνατότητες περιορισμού των εξόδων, οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις επιδόθηκαν σε ενεργή διαχείριση και επανεκτίμηση των αποδόσεων ανά σημείο και ανά επωνυμία, η οποία μοιραία έφερε και την κατάργηση καταστημάτων αλλά και ολόκληρων λιανικών concepts.

Έτσι, παρά το γεγονός ότι αρκετές λιανικές επιχειρήσεις παραμένουν στην αγορά και διεκδικούν μερίδια, οργανώνουν τη δραστηριότητά τους μέσα από πιο αποδοτικές δομές, ενώ ταυτόχρονα επενδύουν σε ηλεκτρονικά καταστήματα, υποκαθιστώντας φυσικά δίκτυα.

Η τάση εμφανίστηκε κατ' αρχάς στην αγορά ηλεκτρικών, όπου μεγάλοι παίκτες ανέστειλαν τη λειτουργία ομόσταβλων αλυσίδων. Η Κωτσόβολος κατάργησε την Electroworld, την οποία διατήρησε για λίγο ζωντανή μέσω του ομώνυμου ηλεκτρονικού καταστήματος. Γρήγορα ωστόσο η ηγέτιδα αλυσίδα Κωτσόβολος απορρόφησε τη φίρμα και στράφηκε σ' ένα πολυκαναλικό μοντέλο λειτουργίας που περιλαμβάνει τα ιδιόκτητο δίκτυο, franchise καταστήματα και on line πύλη πωλήσεων. Αντιστοίχως η Media Markt έκλεισε την πολλά υποσχόμενη Saturn και μετά από ευρεία εσωτερική αναδιάρθρωση προχώρησε στην υιοθέτηση ενός αντίστοιχου πολυκαναλικού μοντέλου λειτουργίας στην Ελλάδα, διατηρώντας λελογισμένο αριθμό δικτύου, όσο η κρίση πιέζει τη ζήτηση.

Σε απόσυρση του δικτύου και της επωνυμίας Multirama προχώρησε και η Olympia Development του επιχειρηματία Πάνου Γερμανού. Έχοντας δημιουργήσει το νέο concept Public, ο όμιλος άρχισε σταδιακά να μετατρέπει καταστήματα της Multirama σε Public, διατηρώντας μεν μερίδιο στην αγορά τεχνολογίας, παντρεύοντάς την ωστόσο με προϊόντα ψυχαγωγίας και διασκέδασης. Σήμερα η Public έχει υποκαταστήσει πλήρως τη Multirama, ελέγχει 39 καταστήματα και το 60% του τζίρου της προέρχεται από την πώληση προϊόντων τεχνολογίας. Για το 2014 δε, σκοπεύει περαιτέρω επέκταση με την προσθήκη 11 νέων σημείων της αλυσίδας, τα οποία αναμένεται να λειτουργήσουν εντός του α' εξαμήνου.

Στον τομέα της ένδυσης, ο περιορισμός αριθμού καταστημάτων υιοθετήθηκε ήδη από τα πρώτα χρόνια της κρίσης, ενώ αρκετές εταιρίες έσπευσαν να μειώσουν την έκθεσή τους σε δραστηριότητες που δεν απέδιδαν. Έτσι, η εισαγωγική Shop&Trade κατάργησε το concept Shop που αποτελούσε το πολυσυλλεκτικό δείγμα του χαρτοφυλακίου επώνυμων ρούχων που εισάγει και διατήρησε μονοθεματικά καταστήματα για συγκεκριμένες φίρμες, ο όμιλος Rossi έκλεισε την μπουτίκ Manolo Blahnik και ο όμιλος Λεμονή το κατάστημα της φίρμας Fendi, που είχε ανοίξει στο Κολωνάκι.

Η πιο πρόσφατη απόσυρση αφορά την αλυσίδα Uterque, μέλος του ισπανικού πολυεθνικού ομίλου Inditex. Ο όμιλος -που ελέγχει 7 αλυσίδες και διαθέτει κατά τεκμήριο το μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων στην Ελλάδα- αποφάσισε το κλείσιμο της αλυσίδας τόσο στη χώρα μας (όπου διέθετε μόνο δύο καταστήματα) όσο και στην Τουρκία. Η απόδοση του συγκεκριμένου concept, που διαθέτει ακριβότερα δερμάτινα είδη από τον μέσο όρο τιμών της Inditex, θεωρήθηκε μη ικανοποιητική, όμως ο όμιλος σκοπεύει να υποκαταστήσει την παρουσία της Uterque μέσω ηλεκτρονικού καταστήματος.

Σημειώνεται ότι ο όμιλος στη θέση του καταστήματος Uterque στο εμπορικό κέντρο Golden Hall αναμένεται να δημιουργήσει ένα νέο κατάστημα της αλυσίδας Massimo Dutti, όπου θα φιλοξενείται η ανδρική κολεξιόν, ενώ στο The Mall Αthens σκοπεύει να ανοίξει ένα νέο Bershka. Επίσης αναμένεται να δημιουργήσει αυτόνομο Zara Home στη Γλυφάδα, ενώ σύντομα το κατάστημα της Zara στην ίδια περιοχή θα ανακαινιστεί και θα παρουσιάσει το νέο αισθητικό concept της αλυσίδας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v