Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΛΤΑ: Αναδιάρθρωση σε λειτουργία & νέες υπηρεσίες

Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία αλλάζουν, περνώντας σε μια νέα εποχή εξυπηρέτησης, με νέες υπηρεσίες που καλύπτουν τις ανάγκες των πελατών τους. Έμφαση της Διοίκησης στις προσπάθειες για μείωση του κόστους αλλά και υλοποίηση επενδύσεων.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΕΛΤΑ: Αναδιάρθρωση σε λειτουργία & νέες υπηρεσίες

Ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον «πείραμα», πρωτοφανές για το ελληνικό δημόσιο, επιχειρεί αυτή την εποχή η Διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων η οποία προχωρά στην αναδιάρθρωση, εν λειτουργία, της εταιρείας. Ακόμη πιο σημαντικό κάνει το συγκεκριμένο εγχείρημα το γεγονός ότι υπάρχει πλήρης αποδοχή και στήριξη από το προσωπικό των ΕΛΤΑ που συμμετέχει με οικιοθελή περικοπή αποδοχών.

Η αναδιάρθρωση μεταξύ άλλων περιλαμβάνει: διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας μεγάλου αριθμού καταστημάτων, μείωση των δαπανών λειτουργίας, τόσο με την μορφή περικοπών στους μισθούς του προσωπικού όσο και με κλείσιμο εξαιρετικά ζημιογόνων καταστημάτων, επιχείρηση επέκτασης της δραστηριότητας στο χώρο του δέματος αλλά και εκσυγχρονισμό των παρεχόμενων υπηρεσιών με πέρασμα στην νέα, ψηφιακή εποχή.

Διεύρυνση ωραρίου λειτουργίας

Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΤΑ κ. Κωστή Μελαχροινό από την ερχόμενη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου διευρύνεται το ωράριο λειτουργίας 50 συνολικά καταστημάτων τα οποία θα παραμένουν ανοικτά για 13 ώρες την μέρα, δηλαδή από τις 7 και 30 το πρωί έως τις 8 και 30 το απόγευμα.

Με στόχο να καταστήσει τα Ελληνικά Ταχυδρομεία περισσότερο ευέλικτα και ανταγωνιστικά η διοίκηση της εταιρείας αυξάνει το ωράριο λειτουργίας, κίνηση που θεωρείται απαραίτητη προκειμένου τα ΕΛΤΑ να αυξήσουν το μερίδιο τους στον κλάδο της διακίνησης δεμάτων.

Πρόκειται για μια δραστηριότητα που είναι πλέον ο πιο προσοδοφόρος τομέας για τις ταχυδρομικές εταιρείες με δεδομένο ότι για τα παραδοσιακά προϊόντα επιστολικού ταχυδρομείου η ζήτηση φθίνει συνεχώς.

Ο κλάδος της διακίνησης δεμάτων προς τον οποίο στοχεύουν οι κινήσεις της διοίκησης των ΕΛΤΑ είναι ο μοναδικός που τα τελευταία χρόνια καταγράφει σημαντική αύξηση στη χώρα μας ως συνέπεια της πολύ μεγάλης αύξησης των πωλήσεων από απόσταση. Μάλιστα, με δεδομένο ότι η Ελλάδα υπολείπεται σημαντικά στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, εκτιμάται ότι η συγκεκριμένη αγορά θα συνεχίσει να κινείται έντονα ανοδικά τα επόμενα χρόνια.

Η επιχείρηση αναδιάρθρωσης που υλοποιούν τα ΕΛΤΑ περιλαμβάνει και την αντικατάσταση 80 ταχυδρομικών καταστημάτων σε όλη τη χώρα με πρακτορεία. Η διαδικασία αυτή έχει ξεκινήσει μέσα στο καλοκαίρι. Συνολικά 40 καταστήματα έχουν ήδη αντικατασταθεί με πρακτορεία, για ακόμη 30 η διαδικασία βρίσκεται σε τελικό στάδιο αφού αναμένεται η επιλογή των πρακτόρων ενώ πιο πίσω βρίσκονται οι διαδικασίες για τα τελευταία 10 καταστήματα. Τα ταχυδρομεία αυτά βρίσκονται σε αγροτικές και ημιαστικές περιοχές ενώ η επιχείρηση αναδιάρθρωσης θα συνεχίσει την πορεία της και σε αστικά κέντρα.

Η αλλαγή στον τρόπο που εξυπηρετείται μια περιοχή αποτελεί μια πάγια πρακτική των ΕΛΤΑ εδώ και χρόνια ανάλογα με τις ανάγκες. Σύμφωνα με τον κ. Μελαχροινό τα καταστήματα τα οποία διακόπτουν την λειτουργία τους και μετατρέπονται σε πρακτορεία είχαν ιδιαίτερα ζημιογόνα λειτουργία.

Μείωση κόστους προσωπικού

Με την ολοκλήρωση του σχεδίου αναδιάρθρωσης του δικτύου καταστημάτων τα ΕΛΤΑ υπολογίζεται ότι θα εξοικονομήσουν περίπου 2,5 εκατομμύρια ευρώ ενώ σημαντική εξοικονόμηση επιτεύχθηκε και με περικοπές στους μισθούς των εργαζομένων που έγιναν μετά την συμφωνία εργαζομένων και διοίκησης με ορίζοντα ολοκλήρωσης 18 μηνών. Η εξοικονόμηση που θα επιτευχθεί στο διάστημα αυτό συνολικά υπολογίζεται σε 45 εκατομμύρια, εκ των οποίων τα 20 θα προέλθουν από τις μειώσεις στους μισθούς και τα υπόλοιπα 25 εκατομμύρια θα προέλθουν από τις άλλες δράσεις αναδιοργάνωσης που υλοποιεί η Διοίκηση.

Το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης έχει 5ετή ορίζοντα (2013 – 2018) και η διοίκηση στοχεύει στο τέλος του το κόστος προσωπικού, που σήμερα βρίσκεται στο 70% του τζίρου, να έχει προσεγγίσει το μέσο όρο των ομοειδών ευρωπαϊκών επιχειρήσεων που είναι περίπου 55%.

Σήμερα τα Ελληνικά Ταχυδρομεία απασχολούν 7.350 άτομα μόνιμο προσωπικό καθώς και 806 εργαζόμενους ορισμένου χρόνου. Μειονέκτημα για την εταιρεία αποτελεί το γεγονός ότι ο μέσος όρος ηλικίας του προσωπικού της ξεπερνά τα 50 έτη, κάτι που συνεπάγεται πολύ υψηλότερο εργασιακό κόστος σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Μάλιστα το προσωπικό βαίνει συνεχώς μειούμενο, αφού κάθε χρόνο υπολογίζεται ότι περίπου 500 άτομα αποχωρούν λόγω συνταξιοδότησης, ενώ η εταιρεία δεν μπορεί να προχωρήσει σε προσλήψεις.

Σε κάθε περίπτωση πάντως η περιστολή του κόστους λειτουργίας είναι μονόδρομη επιλογή καθώς τα τελευταία χρόνια, συνέπεια της κρίσης αλλά και ευρύτερων αλλαγών ο τζίρος των Ελληνικών Ταχυδρομείων αλλά και ολόκληρης της ταχυδρομικής αγοράς μειώνεται. Για φέτος η διοίκηση των ΕΛΤΑ αναμένεται ότι το έσοδα θα είναι μειωμένα κατά περίπου 3% σε σχέση με πέρυσι. Να σημειώσουμε ότι σημαντική επίδραση στα οικονομικά των ΕΛΤΑ αλλά και ολόκληρου του κλάδου έχει η μείωση του έργου από τον χρηματοπιστωτικό τομέα, λόγω των εκτεταμένων συγχωνεύσεων αλλά και η εξυπηρέτηση μέσω του ίντερνετ μιας σειράς συναλλαγών με το δημόσιο που παραδοσιακά γίνονταν μέσω του ταχυδρομείου όπως φορολογικές δηλώσεις, τέλη κυκλοφορίας κλπ.

Έμφαση στις νέες υπηρεσίες

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΤΑ η εταιρεία πρόκειται να υλοποιήσει και πρόγραμμα επενδύσεων 36 εκατομμυρίων ευρώ, μέσω του προγράμματος Ψηφιακή Σύγκλιση, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον της σε νέες υπηρεσίες όπως track trace, register mail κλπ. Οι σχετικοί διαγωνισμοί αναμένεται ότι θα είναι στον αέρα μέσα στο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς. Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο των νέων υπηρεσιών το επόμενο διάστημα τα Ελληνικά Ταχυδρομεία μετατρέπονται σε... φαρμακείο αφού θα αναλαμβάνουν την εκτέλεση συνταγών και την παράδοση τους στο χώρο επιλογής του πελάτη.

Ο κ. Κωστής Μελαχροινός σημειώνει ακόμη ότι στόχος της διοίκησης είναι τα Ελληνικά Ταχυδρομεία να προσαρμόζονται στις ανάγκες των πελατών επιτυγχάνοντας παράλληλα το δίπτυχο: μείωση κόστους και αύξηση του κύκλου εργασιών.

Βεβαίως να σημειώσουμε ότι οι κινήσεις αυτές δεν είναι ασύνδετες και με τον στόχο της κυβέρνησης για αποκρατικοποίηση των ΕΛΤΑ, η οποία, σύμφωνα με το πρόγραμμα, θα γίνει μέσα στην επόμενη χρονιά. Το Δημόσιο έχει αναθέσει ρόλο συμβούλου στις εταιρείες Lazard Freres και Pricewaterhouse Coopers Business solutions.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v