Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΛΤΑ: Το στοίχημα της αναδιάρθρωσης

Ο στόχος της διοίκησης είναι τα ΕΛΤΑ να μετεξελιχθούν σε εταιρεία η οποία θα μπορεί ευθέως να στέκεται απέναντι στον ανταγωνισμό, καθώς η λειτουργία τους σε πολλά σημεία χαρακτηρίζεται ακόμα από αγκυλώσεις.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΕΛΤΑ: Το στοίχημα της αναδιάρθρωσης
Ένα δύσκολο στοίχημα θα πρέπει να κερδίσει τους επόμενους μήνες η διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων, η οποία θα πρέπει να ολοκληρώσει την αναδιάρθρωση του δικτύου τους, που έχει ξεκινήσει, αλλά προχωρά με αργούς ρυθμούς, σε αγροτικές και ημιαστικές περιοχές, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει η αντίστοιχη διαδικασία να προχωρήσει και στις αστικές περιοχές.

Ο στόχος της διοίκησης είναι τα ΕΛΤΑ να μετεξελιχθούν, και μάλιστα με ταχείς ρυθμούς, σε εταιρεία η οποία θα μπορεί ευθέως να στέκεται απέναντι στον ανταγωνισμό, καθώς η λειτουργία τους σε πολλά σημεία χαρακτηρίζεται ακόμη από αγκυλώσεις που ταλαιπωρούν τα πάλαι ποτέ κρατικά μονοπώλια. Στο πλαίσιο αυτό, πρόκειται να κλείσουν καταστήματα σε αστικές περιοχές, ώστε να εξοικονομηθεί προσωπικό προκειμένου να ενισχυθεί η λειτουργία άλλων σημείων.

Με τον τρόπο αυτόν, θα καταστεί εφικτό κάποια από τα καταστήματα, τα πιο κεντρικά, να παραμένουν ανοικτά τουλάχιστον για 12 ώρες την ημέρα, προσφέροντας καλύτερες δυνατότητες εξυπηρέτησης στο κοινό, αντίστοιχες με αυτές των ιδιωτών ανταγωνιστών.

Έτσι η διοίκηση εκτιμά ότι θα αυξηθεί το μερίδιο αγοράς των ΕΛΤΑ ιδίως στον κλάδο των δεμάτων, που είναι και αυτός που αφήνει το μεγαλύτερο κέρδος στις ταχυδρομικές εταιρείες. Μάλιστα, ο κλάδος των δεμάτων τα τελευταία χρόνια καταγράφει συνεχή αύξηση μεριδίου, ως συνέπεια της αύξησης των πωλήσεων από απόσταση. Την ίδια ώρα, συνεχίζει να φθίνει το μερίδιο του επιστολικού ταχυδρομείου, που αντιμετωπίζει πολύ μεγάλες δυσκολίες στο να σταθεί απέναντι στους νέους τρόπους επικοινωνίας.

Λουκέτα και μείωση τζίρου

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης που έχει αρχίσει να υλοποιείται ήδη στηρίζεται σε εσωτερική μελέτη των Ελληνικών Ταχυδρομείων, και πέρα από τη διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των ταχυδρομικών καταστημάτων στα αστικά κέντρα προβλέπει επίσης λουκέτο σε καταστήματα οποία είναι ζημιογόνα, είσοδο σε νέες υπηρεσίες αλλά και συγχώνευση της θυγατρικής εταιρείας ταχυμεταφορών με τη μητρική.

Η προσπάθεια έχει ξεκινήσει από την περιφέρεια, όπου προχωρά το κλείσιμο 80 σημείων σε αγροτικές και ημιαστικές περιοχές. Πρόκειται για καταστήματα με ζημιογόνα λειτουργία, τα οποία μετατρέπονται σε πρακτορεία. Από το κλείσιμο των 80 αυτών σημείων θα προκύψει εξοικονόμηση 2,5 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ την ίδια ώρα σημαντική θα είναι και η εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων.

Στον περιορισμό του κόστους, αλλά και στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στοχεύει και η συγχώνευση με τη μητρική της θυγατρικής των ταχυμεταφορών των ΕΛΤΑ.

Οι αλλαγές αυτές θεωρούνται τουλάχιστον απαραίτητες από τη διοίκηση των ΕΛΤΑ καθώς και το 2013 η εταιρεία αναμένεται ότι θα κλείσει τη χρονιά με ζημίες, ενώ μείωση της τάξεως του 3% υπολογίζεται ότι θα σημειώσει ο τζίρος.

Η βελτίωση των οικονομικών της εταιρείας είναι κρίσιμης σημασίας και εν όψει της σχεδιαζόμενης αποκρατικοποίησης. Παρότι τα αρχικά σχέδια τοποθετούσαν την έναρξη της προσπάθειας αυτής εντός του 2013, οι καθυστερήσεις που καταγράφονται συνολικά σε αυτούς τους σχεδιασμούς μετέθεσαν τα εν λόγω σχέδια για το πρώτο εξάμηνο του 2014, οπότε και αναμένεται ότι η αναδιάρθρωση θα έχει ολοκληρωθεί.

«Ασθενεί» η ταχυδρομική αγορά

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ΕΛΤΑ αφορούν ολόκληρη την ταχυδρομική αγορά, η οποία έχει πληγεί σοβαρά από την κρίση την τελευταία πενταετία. Η πτώση των εσόδων αλλά και πολλών διακινούμενων αντικειμένων, που ξεκίνησε το 2009, αναμένεται ότι θα συνεχιστεί και φέτος, παρότι υπάρχουν ενδείξεις σταθεροποίησης.

Σύμφωνα με την πρόσφατη επισκόπηση της αγοράς από την ΕΕΤΤ, το 2012, τα συνολικά έσοδα παρουσίασαν πτώση 10,7% και ο διακινούμενος όγκος 12,5%. Πάντως, τα ΕΛΤΑ παρέμειναν κυρίαρχος παίκτης με μερίδιο 55,4% επί των εσόδων, ενώ, την ίδια ώρα, οι επιχειρήσεις ταχυμεταφορών αύξησαν το μερίδιό τους στο 44% και οι επιχειρήσεις με ειδική άδεια κατείχαν το 0,6%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v