Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μυτιληναίος: Ώρα αποφάσεων για την ΕΛΒΟ

Το σημαντικό κομμάτι που αναμένει από την ”πίτα” του νέου εξοπλιστικού προγράμματος και οι διαπραγματεύσεις στις οποίες βρίσκεται με ξένες εταιρείες για την εκτέλεση προγραμμάτων, δημιουργούν νέα δεδομένα για την ΕΛΒΟ.

Μυτιληναίος: Ώρα αποφάσεων για την ΕΛΒΟ
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου

Σε ανοιχτή γραμμή συνομιλιών με όλους τους μεγάλους διεθνείς παραγωγούς οπλικών συστημάτων βρίσκεται η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) ενόψει της εφαρμογής του νέου ΕΜΠΑΕ, από το οποίο η ελληνική εταιρεία προσβλέπει στην εκτέλεση προγραμμάτων ύψους περί τα 2 δισ. ευρώ.

Σε αυτή τη φάση, οι συζητήσεις αφορούν σε τεχνικό επίπεδο, αλλά δεν αποκλείεται σε μια δεύτερη φάση να οδηγήσουν και στην προοπτική μιας στρατηγικής συνεργασίας.

Το αρμόδιο υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν έχει ξεκινήσει ακόμη τις διαδικασίες εφαρμογής του ΕΜΠΑΕ, και ούτε είναι γνωστό πότε θα γίνει αυτό.

Ωστόσο, η ΕΛΒΟ, έχοντας ως βάση το Μνημόνιο Συνεργασίας που υπεγράφη το 2005 με τα υπουργεία ΥΕΘΑ και Οικονομίας και Οικονομικών και τα συμφωνηθέντα σε αυτό, εκτιμά ότι τα προγράμματα που ανήκουν στη σφαίρα του ενδιαφέροντος της αφορούν στην κατασκευή φορτηγών για τις Ένοπλες Δυνάμεις, προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ, 84 τροχοφόρων Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης (ΤΟΜΑ), προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ, και 291 ερπυστριοφόρων ΤΟΜΑ, προϋπολογισμού 1,2-1,3 δισ. ευρώ.

Εφόσον το νέο ΕΜΠΑΕ εφαρμοσθεί γρήγορα δημιουργεί νέες προοπτικές για την ΕΛΒΟ, όπως εκτιμά η διοίκηση της εταιρείας.

Τούτο σημαίνει ότι την αναδεικνύει ως αξιόπιστο συνομιλητή με διεθνείς οίκους για τη συμπαραγωγή οπλικών συστημάτων, αλλά πρωτίστως ανοίγει το δρόμο και για στρατηγικές συνεργασίες, για τις οποίες δεν έχει αποκρύψει τις προθέσεις του το μάνατζμεντ της εταιρείας, που ανήκει στον όμιλο Μυτιληναίου.

Σε αυτή τη φάση η διοίκηση της ΕΛΒΟ διερευνά τις δυνατότητες συμβατότητας για την παραγωγή και την προσφορά οπλικών συστημάτων με όλους τους ξένους παραγωγούς με τους οποίους συνεργάζεται επίσημα η χώρα, που θα επιτρέψουν την προοπτική συμπαραγωγής σε μια δεύτερη φάση.

Μια τέτοια σύμπραξη σε ώριμο στάδιο δεν αποκλείεται μάλιστα, όπως τονίζουν εκπρόσωποι της διοίκησης της ΕΛΒΟ, να οδηγήσει και σε στρατηγική συνεργασία, πράγμα που σημαίνει την είσοδο τρίτου εταίρου στη βιομηχανία. Οι συζητήσεις που διεξάγονται βρίσκονται σε διάφορα στάδια προόδου, αλλά επί του παρόντος δεν έχουν καταλήξει σε κάποια μορφή συνεργασίας.

Κρίσιμο στοιχείο για την ΕΛΒΟ αποτελεί, εξάλλου, και το ζήτημα αποπληρωμής για την εκτέλεση προγραμμάτων του ΕΜΠΑΕ. Με δεδομένο ότι από τα 11 δισ. ευρώ της πρώτης πενταετίας τα 8 δισ. ευρώ αφορούν σε πληρωμές παλαιότερων προγραμμάτων, εκτιμάται ότι απομένουν ελάχιστα διαθέσιμα για την κάλυψη των νέων αναγκών.

Καθώς η εξασφάλιση εσόδων για την ΕΛΒΟ συνιστά μέγιστη προτεραιότητα για την περαιτέρω ανάπτυξή της, αλλά και κίνητρο για την εξασφάλιση συνεργασιών, διερευνώνται σε αυτή τη φάση διάφορες προτάσεις που θα κατατεθούν στο ΥΕΘΑ, ώστε η εταιρεία να απεγκλωβιστεί από το ασφυκτικό πλαίσιο πληρωμών του υπουργείου.

Αυτή τη στιγμή το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της ΕΛΒΟ, με βάση υπογεγραμμένες συμβάσεις, ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ και έχει προγραμματιστεί να καλυφθεί για το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους και όλο το 2007. Πριν από τέσσερις μήνες ανατέθηκε στην εταιρεία η κατασκευή 301 οχημάτων τύπου Hummer, από την ολοκλήρωση των οποίων προσδοκώνται έσοδα 70 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, συναρμολογούνται και 140 άρματα Leopard II Hel, στο πλαίσιο της σύμβασης με τη γερμανική KMW, έργο το οποίο ολοκληρώνεται το 2009. Το πρώτο από τα άρματα αυτά παρουσιάστηκε και στη ΔΕΘ.

Παρ’ όλα αυτά, το ποσοστό απασχόλησης του προσωπικού της ΕΛΒΟ παραμένει περιορισμένο και το 2006 αναμένεται να είναι έτος ύφεσης για την εταιρεία. Τα οικονομικά μεγέθη της προβλέπεται να κινηθούν στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2005, ήτοι πωλήσεις περί τα 90 εκατ. ευρώ και οριακά κέρδη.

Η διοίκηση της βιομηχανίας θεωρεί ότι φέτος θα είναι ένα έτος προετοιμασίας και συμβολαιοποίησης, προσβλέποντας σε καλύτερα μεγέθη από το 2007, καθώς την επόμενη χρονιά αναμένεται να εκτελεσθούν όλες οι συμβολαιοποιήσεις.

Στους σχεδιασμούς της διοίκησης της εταιρείας συμπεριλαμβανόταν και το ”σπάσιμό” της σε δύο business units, για την κατασκευή τροχοφόρων και τεθωρακισμένων οχημάτων, με στόχο να διευκολυνθούν πρώτιστα οι διεθνείς συνεργασίες. Ο σχεδιασμός αυτός δεν έχει εγκαταλειφθεί και εφόσον αποδειχθεί ότι πράγματι θα εξυπηρετήσει τον στόχο αυτόν, πιθανόν και να υλοποιηθεί, όπως έγινε γνωστό από τη διοίκηση της ΕΛΒΟ.

(Εκτεταμένο απόσπασμα από το φύλλο 444 της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ”, 22-26/9/2006)

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v