ΟΣΕ: Σε ιδιώτες η συντήρηση του δικτύου

Παράθυρο για εκχώρηση της συντήρησης του δικτύου του ΟΣΕ σε ιδιώτες άνοιξε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Π. Θεοφανόπουλος. Η αρχή θα γίνει από το δίκτυο του προαστιακού. Αύξηση της σιδηροδρομικής κίνησης.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΟΣΕ: Σε ιδιώτες η συντήρηση του δικτύου

Διάπλατα άνοιξε την πόρτα για την εκχώρηση της συντήρησης του δικτύου του ΟΣΕ σε ιδιώτες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Παναγιώτης Θεοφανόπουλος.

Από το βήμα της διημερίδας «Έργα Μεταφορικών Υποδομών ως Μοχλός Ανάκαμψης και Ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας», που διοργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο, ο κ. Θεοφανόπουλος  εκτίμησε ότι  εν όψει της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της πιθανής έλευσης και άλλων χρηστών στο σιδηροδρομικό δίκτυο προκύπτει η ανάγκη για σχολαστικό προγραμματισμό και σωστή τήρησή του, ώστε η υποδομή να διατηρείται σε άριστη κατάσταση.

Ο ίδιος υποστήριξε ότι το θέμα της συντήρησης του δικτύου μπορεί να αντιμετωπιστεί ιδανικά «μέσα από μια ενιαία σύμβαση συντήρησης, που θα περιλαμβάνει πολυετή συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής και των συστημάτων που είναι εγκατεστημένα σε αυτήν και θα έχει εξασφαλισμένη χρηματοροή».

Η αρχή θα γίνει από το δίκτυο του προαστιακού

Το εγχείρημα της εκχώρησης της συντήρησης του δικτύου σε ιδιώτες θα ξεκινήσει, όπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, κατ' αρχάς από τη συντήρηση συγκεκριμένων τμημάτων του δικτύου, όπως αυτό του προαστιακού της Αθήνας (αεροδρόμιο, ΣΚΑ, Κιάτο κ.λπ.). «Σαν πρώτη επιλογή θα εφαρμοστεί στη συντήρηση της γραμμής του προαστιακού Αθηνών μετά τη διευθέτηση ορισμένων προβλημάτων που σχετίζονται με δικαστικές εμπλοκές των αναδόχων με την ΕΡΓΟΣΕ», σημείωσε.

Σύμφωνα με τον κ. Θεοφανόπουλο, το ζήτημα της συντήρησης θα αντιμετωπιστεί:

-Με ενιαίες εργολαβίες, που περιλαμβάνουν συντήρηση γραμμής και συστημάτων.

-Με συντήρηση στο πλαίσιο συμβάσεων (εν εξελίξει ή μελλοντικών της ΕΡΓΟΣΕ).

-Με μικρές εργολαβίες του ΟΣΕ και με τη συνδρομή δικών του συνεργείων και προμήθεια των απαιτούμενων ανταλλακτικών από τον ΟΣΕ.

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ απέφυγε να μπει σε λεπτομέρειες για το πώς ακριβώς θα γίνει η διαδικασία, ωστόσο μελετώνται ταυτόχρονα δύο μοντέλα: η συντήρηση είτε να γίνεται με σύμπραξη του ΟΣΕ και ιδιωτών (ΣΔΙΤ), είτε να εκχωρηθεί εξ ολοκλήρου σε ιδιώτες.

Το κόστος συντήρησης του δικτύου με σημερινά δεδομένα υπολογίζεται σε περίπου 20 εκατ. ευρώ, ενώ το έσοδο του ΟΣΕ από τα τέλη χρήσης υποδομής για το 2013 υπολογίζονται σε περίπου 25 εκατομμύρια. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ καταβάλλει περίπου 19 εκατ. ευρώ.

Ο ΟΣΕ φέτος πρόκειται να λάβει κρατική επιδότηση ύψους περίπου 80 εκατ. ευρώ, ενώ το κόστος μισθοδοσίας και παγίων υπολογίζεται περίπου στα 60 εκατ.

Να αποφύγει τις ρήτρες

Τελικός στόχος  των κινήσεων που αφορούν τη συντήρηση του δικτύου, όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, είναι η ελαχιστοποίηση των οχλήσεων στην κυκλοφορία της γραμμής κατά τη συντήρηση, ώστε να αποτραπεί η επιβολή ρητρών αποζημίωσης του χρήστη (της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ή άλλου) σε βάρος του ΟΣΕ.

Ο κ. Θεοφανόπουλος εκτίμησε ότι οι υποχρεώσεις του ΟΣΕ για τη διατήρηση της υποδομής σε άριστη κατάσταση θα αυξηθούν γεωμετρικά τα επόμενα χρόνια καθώς αναμένεται κατακόρυφη αύξηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Η αύξηση αυτή προέρχεται από την αποκατάσταση των συνδέσεων του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με τα γειτονικά  δίκτυα (διευρωπαϊκός άξονας 10 μέσω Σκοπίων και Σερβίας, διευρωπαϊκός άξονας 22 μέσω Βουλγαρίας) και από την ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού του άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης που θα αυξήσει κατακόρυφα τη χωρητικότητα της γραμμής.

Αύξηση της σιδηροδρομικής κίνησης

Οι εξελίξεις αυτές αναμένεται ότι θα οδηγήσουν σε:

-Μεγάλο φόρτο βαρέων συρμών.

-Αύξηση της ταχύτητας επιβατικών συρμών.

-Πύκνωση των δρομολογίων υπεραστικών και προαστιακών συρμών.

Το ενδεχόμενο εκχώρησης της συντήρησης της υποδομής του ΟΣΕ σε ιδιώτες δεν είχε τεθεί στο παρελθόν, παρότι ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης, Υποδομών και Μεταφορών Κ. Χατζηδάκης ερωτηθείς για την πιθανότητα ενεργότερης συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στη συντήρηση της υποδομής δεν το είχε αποκλείσει. «Θα λάβουμε υπόψη μας παραδείγματα άλλων χωρών και θα προσπαθήσουμε με βάση τη διεθνή πείρα να οδηγηθούμε σε βιώσιμη λύση. Οι πολλές διακηρύξεις δεν έχουν νόημα», είχε τονίσει χαρακτηριστικά τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Από την πλευρά των εργαζομένων του ΟΣΕ σημειώνεται ότι εκχώρηση της συντήρησης της υποδομής σε ιδιώτες θα έχει ως αποτέλεσμα περαιτέρω συρρίκνωση του προσωπικού του Οργανισμού που ήδη, μετά τις αλλεπάλληλες μειώσεις, αρκεί οριακά για την κάλυψη των αναγκών. Να σημειώσουμε, πάντως, ότι την τελευταία 10ετία ιδιώτες συνεργάζονταν με τον ΟΣΕ για τη συντήρηση της υποδομής μέσω εργολαβιών. Εφόσον το σχέδιο αυτό υλοποιηθεί στην αρμοδιότητα του ΟΣΕ θα παραμείνει μόνο η διαχείριση της κυκλοφορίας στο δίκτυο.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v