Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΟΤΕ: Τι απαντά σε ΣΑΤΠΕ για την ευρυζωνικότητα

Στην πρόσφατη ανακοίνωσή του ΣΑΤΠΕ, που αφορούσε στη διείσδυση και ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας στην Ελλάδα, απαντά ο ΟΤΕ.

ΟΤΕ: Τι απαντά σε ΣΑΤΠΕ για την ευρυζωνικότητα
Στην πρόσφατη ανακοίνωσή του ΣΑΤΠΕ, που αφορούσε στη διείσδυση και ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας στην Ελλάδα, απαντά ο ΟΤΕ.

Όπως τονίζεται από τον ΟΤΕ, με ιδιαίτερα ”προσεκτική” επιλογή στοιχείων, ο ΣΑΤΠΕ προσπάθησε να συνδέσει την απελευθέρωση του τοπικού βρόχου (LLU) με την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας, δημιουργώντας παραπλανητικές εντυπώσεις.

Ενδεικτικά, ο ΣΑΤΠΕ ”παρέλειψε” να αναφέρει:

* Το Βέλγιο, όπου ενώ το ποσοστό διείσδυσης της ευρυζωνικότητας είναι 36%, το ποσοστό των LLU είναι μόλις 1% επί του συνόλου των γραμμών.

* Το Λουξεμβούργο, όπου ενώ η διείσδυση είναι 22%, τα LLU αποτελούν μόνο το 4% του συνόλου των γραμμών.

* Την Ισπανία, όπου ενώ η διείσδυση της ευρυζωνικότητας ξεπερνάει το 20%, τα LLU είναι το 8% του συνόλου των γραμμών.



Στο σύνολο των 25 κρατών-μελών της Ε.Ε., 15 κράτη έχουν ποσοστό κάτω του 6% όσον αφορά στο ποσοστό των LLU σε σχέση με το σύνολο των γραμμών. Είναι για τον ΣΑΤΠΕ και τα 15 αυτά κράτη ”παράδειγμα προς αποφυγή” για την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας, όπως η Μεγάλη Βρετανία που έχει 6.500.000 DSL προσβάσεις και ποσοστό LLU κάτω από 2%;

Η περιορισμένη ανάπτυξη του τοπικού βρόχου οφείλεται κυρίως στο μοντέλο απελευθέρωσης της τηλεπικοινωνιακής αγοράς που ευνοήθηκε στην Ελλάδα και το οποίο είναι ένα μεταπρατικό μοντέλο.

Οι εναλλακτικοί πάροχοι μεταπωλούν υπηρεσίες που αγοράζουν χονδρικά σε πολύ χαμηλές τιμές από τον ΟΤΕ, εξασφαλίζοντας ένα άνετο περιθώριο κέρδους και αποφεύγοντας τις επενδύσεις για την κατασκευή δικτύων.

Μήπως θα έπρεπε λοιπόν ο ΣΑΤΠΕ, τονίζεται στην ανακοίνωσή του ΟΤΕ, να κάνει πρώτα την αυτοκριτική του σχετικά με τις ”επενδύσεις” των μελών του για την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας στην Ελλάδα;

Ποιο μέλος του ΣΑΤΠΕ μπορεί να ισχυριστεί ότι συνολικά οι επενδύσεις του στις τηλεπικοινωνίες πλησιάζουν, έστω κατ’ αναλογία, τα 1.200 εκατομμύρια ευρώ που έχει επενδύσει η Fastweb (εναλλακτικός πάροχος) για το 2004-2005 στην Ιταλία ή τα 400 εκατομμύρια ευρώ που έχει επενδύσει η Iliad-free (εναλλακτικός πάροχος) για το 2004-2005 στη Γαλλία;

Στην Ελλάδα, σε μία περίοδο αυξανόμενου ανταγωνισμού στη σταθερή τηλεφωνία, ο μόνος που έχει επενδύσει και συνεχίζει να επενδύει σημαντικά ποσά, προσφέροντας ευρυζωνική πρόσβαση και γρήγορο Ιnternet σε ένα ολοένα και μεγαλύτερο αριθμό πολιτών, είναι ο ΟΤΕ.

Πριν λοιπόν ο ΣΑΤΠΕ κατηγορήσει τον ΟΤΕ για ”δυσκινησία και ολιγωρία”, καλό θα ήταν κατ’ αρχάς να μην του δημιουργεί ένα ακόμα πρόβλημα μέσω των αυξανόμενων ληξιπρόθεσμων οφειλών των μελών του. Σήμερα οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των μελών του ΣΑΤΠΕ προς τον ΟΤΕ ανέρχονται σε 15 εκατομμύρια ευρώ (που αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς, ενώ οι πάροχοι έχουν ήδη εισπράξει τους λογαριασμούς των πελατών τους).

Εάν στο παραπάνω ποσό προσθέσουμε και τις οφειλές εναλλακτικών παρόχων που δεν είναι μέλη του ΣΑΤΠΕ, το συνολικό ποσό οφειλών προς τον ΟΤΕ ανέρχεται στα 50 εκατομμύρια ευρώ.

Ο ΣΑΤΠΕ μιλάει για ”απογοητευτικά δεδομένα και οπισθοδρομική κατάσταση της ευρυζωνικότητας στην χώρα μας”, σε μια περίοδο που:

* Το ποσοστό διείσδυσης της ευρυζωνικότητας στα νοικοκυριά αγγίζει σήμερα το 6,3%.

* Οι συνδέσεις ADSL του ΟΤΕ έχουν αυξηθεί κατά 217% μέσα στους τελευταίους 12 μήνες, ενώ από το τέλος των Ολυμπιακών Αγώνων η αύξηση είναι 693%, παρουσιάζοντας ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά ανάπτυξης στον κόσμο.

* Οι συνδέσεις ADSL του ΟΤΕ (χονδρική – λιανική) έχουν ξεπεράσει τις 215.000.

* Οο ΟΤΕ εγκαθιστά και ενεργοποιεί 6.000 - 7.000 πόρτες ADSL την εβδομάδα.

* Κατασκευάζονται 350.000 πόρτες ADSL2+ πάνω από δίκτυο ATM και 200.000 πόρτες ADSL2+ πάνω από δίκτυο Ethernet.

* Με την τρέχουσα επέκταση του δικτύου ADSL προβλέπεται μέχρι το τέλος του χρόνου να υπάρχουν εγκατεστημένες περισσότερες από μισό εκατομμύριο πόρτες.

Οι τιμές για τους πελάτες του ΟΤΕ (χονδρικής και λιανικής) μειώνονται συνεχώς:

* Μειώσεις από 20% έως και 49% στις τιμές του ADSL ανακοινώθηκαν το Σεπτέμβριο του 2005.

* Σήμερα, οι τιμές του ΟΤΕ για ADSL ξεκινούν από 22,5 ευρώ με ΦΠΑ, περιλαμβάνοντας όλα όσα χρειάζονται για μια ευρυζωνική σύνδεση στο Ιnternet χωρίς περιορισμούς (flat rate).

* Έως και 59% μειώθηκαν πρόσφατα οι τιμές χονδρικής για μισθωμένες γραμμές υψηλών ταχυτήτων, δίνοντας την ευκαιρία στους παρόχους να συμβάλλουν και οι ίδιοι στην διάδοση της ευρυζωνικότητας.

Αν πραγματικά ο ΣΑΤΠΕ επιθυμεί να συμβάλει στην προώθηση της ευρυζωνικότητας, αντί να προχωρεί σε κινήσεις λεκτικού εντυπωσιασμού, μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά:

* Καλώντας τα μέλη του να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους προς τον ΟΤΕ, ώστε να γίνουν περισσότερες επενδύσεις για τη δημιουργία ακόμα περισσότερων πορτών ADSL.

* Σσταματώντας την καταστροφολογία και επηρεάζοντας θετικά την κοινή γνώμη για τα οφέλη του internet και τη διάχυση της χρήσης των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Ας μην ξεχνάμε ότι οι βασικοί λόγοι για τη μη διάδοση της ευρυζωνικότητας στην ελληνική κοινωνία είναι ότι, όπως έχουν δείξει διάφορες έρευνες, οι πολίτες δεν έχουν εξοικειωθεί με τη χρήση του Διαδικτύου και των Η/Υ στην καθημερινότητά τους, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Στόχος όλων μας δεν πρέπει να είναι η διαρκής αναφορά στις ελλείψεις ή καθυστερήσεις του παρελθόντος, αλλά πώς θα επιταχυνθεί η αναπτυξιακή πορεία της ευρυζωνικότητας προς όφελος όλης της τηλεπικοινωνιακής αγοράς και της χώρας.

--- Η ανακοίνωση του ΣΑΤΠΕ

Στις τελευταίες θέσεις της Ευρώπης των ”15” στο επίπεδο της αδεσμοποίητης πρόσβασης στον τοπικό βρόχο (LLU) βρίσκεται η Ελλάδα, σύμφωνα και με επίσημα στοιχεία του 11ου Implementation Report της Ε.Ε. που δημοσιοποιήθηκαν πρόσφατα.

Τα στοιχεία αυτά σκιαγραφούν με μεγάλη σαφήνεια την πραγματικότητα της ελληνικής τηλεπικοινωνιακής αγοράς, η λειτουργία και η ανάπτυξη της οποίας εξακολουθεί και είναι δέσμια της δυσκινησίας και ολιγωρίας του ΟΤΕ.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ε.Ε. που αφορούν τη χώρα μας, με μια προσεκτική ανάγνωση διαπιστώνει κανείς ότι:

* Στην Ελλάδα η διείσδυση των γραμμών DSL μέσω LLU ανέρχεται σε 4,9%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό σε χώρες όπως η Γαλλία και η Σουηδία ανέρχεται σε ~30%, στην Ολλανδία 28%, στη Γερμανία 21%, στην Αυστρία 14% και στην Ιταλία και την Τσεχία 12%. Αντίστοιχο παράδειγμα (προς αποφυγή) με την ελληνική πραγματικότητα αποτελεί η Μεγάλη Βρετανία, όπου το ποσοστό διείσδυσης ανέρχεται σε 1,72%.

* Ταυτόχρονα, ο Μ.Ο. Ευρώπης των ”15” ανέρχεται σε 17%, ενώ ο μέσος όρος της Ευρώπης των ”25” ανέρχεται σε 16,5%.

Παρατηρείται λοιπόν ότι στις χώρες όπου είναι υψηλό το ποσοστό χρήσης του τοπικού βρόχου από εναλλακτικούς παρόχους, υψηλά είναι και τα ποσοστά διείσδυσης της ευρυζωνικότητας, και βεβαίως των επενδύσεων που υλοποιούνται στον τομέα.

Επιπλέον, οι αγορές της Ευρώπης που λειτουργούν σε καθεστώς απελευθερωμένου τοπικού βρόχου, παρουσιάζουν και χαμηλότερα τιμολόγια στις ευρυζωνικές συνδέσεις και υπηρεσίες. Αντίθετα, στην Ελλάδα ο ανταγωνισμός των εναλλακτικών παρόχων είχε ως αποτέλεσμα της εντυπωσιακή μείωση τιμών σε επίπεδο υπηρεσιών, ενώ το κόστος σύνδεσης (το οποίο καθορίζει πρωτίστως ο ΟΤΕ) εξακολουθεί να παραμένει εξαιρετικά υψηλό.

Τα στοιχεία αυτά έρχονται να προστεθούν στα εξίσου απογοητευτικά δεδομένα και την οπισθοδρομική κατάσταση της ευρυζωνικότητας στη χώρα μας, η οποία έχει αποτυπωθεί πρόσφατα και σε σειρά μελετών που έχουν πραγματοποιηθεί για τη μέτρηση σχετικών δεικτών.

Ειδικότερα:

* Η διείσδυση της ευρυζωνικότητας στη χώρα μας ανέρχεται στο ~1,5%, όταν ο μέσος όρος της Ε.Ε. κυμαίνεται περίπου στο 25%.

* Η διείσδυση του Internet ανέρχεται στο ~30%, σε σύγκριση με τον μέσο όρο της τάξης του ~50% που σημειώνει η υπόλοιπη Ε.Ε.

Παράλληλα, πέραν της χαμηλής διείσδυσης, θα πρέπει να σημειωθεί και το γεγονός ότι τη στιγμή που η ζήτηση στην ελληνική αγορά σημειώνει σημαντική αύξηση χάριν στις γενναίες μειώσεις τιμών της υπηρεσίας Internet από τους παρόχους, ο ΟΤΕ αδυνατεί να ανταποκριθεί, με αποτέλεσμα, αυτή τη στιγμή περισσότεροι από 15.000 χρήστες να είναι σε αναμονή για μια ευρυζωνική σύνδεση.

Σε αυτή την κατάσταση οδηγήθηκε λοιπόν η αγορά λόγω της ολιγωρίας του ΟΤΕ, ενώ οι υπόλοιποι πάροχοι μειώνουν τις τιμές, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης του ανταγωνισμού προς όφελος του καταναλωτή.

Στο πλαίσιο αυτό, ο ΣΑΤΠΕ, για ακόμη μία φορά, καλεί όλους τους φορείς, την πολιτεία, την ΕΕΤΤ και βεβαίως τον ΟΤΕ να συνεργαστούν, προκειμένου να χαράξουν στρατηγική για την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας και την προώθηση των ΤΠΕ ευρύτερα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v