Σε ποιον ανήκει πραγματικά η ΝΕΛ;

Πώς η Millennium, κύριος δανειστής της ΝΕΛ, που ελέγχει και τους βασικούς μετόχους, «κόβει και ράβει» τη συμφωνία «διάσωσης» στα μέτρα της. Τα πρωτοφανή ενέχυρα και ο επερχόμενος μεγαλομέτοχος των… 40 χιλιάδων ευρώ.

Σε ποιον ανήκει πραγματικά η ΝΕΛ;
Το καυτό ερώτημα σε ποιον τελικά… ανήκει η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου έρχεται στην επικαιρότητα μετά τα αποκαλυπτικά στοιχεία που φέρνει στο φως η συμφωνία εξυγίανσης, το επιχειρηματικό σχέδιο και η έκθεση εμπειρογνώμονα που τη συνοδεύουν.

Όπως αποκάλυψε το Euro2day, η προς επικύρωση συμφωνία πιστωτών, που συζητείται σήμερα στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Μυτιλήνης, επιτεύχθηκε μεταξύ της ΝΕΛ και δύο εκ των πιστωτών της, της Millennium Bank και της Antelope Shipping Inc., η οποία είναι εταιρία συμφερόντων του προέδρου και μετόχου με 5,7% της εταιρίας Μιλιτάδη Βάγγερ.

Κι αν ο ρόλος της Antelope Shipping, όπως γράψαμε, είναι κομβικός γιατί αν δεν συναινούσε στη συμφωνία δεν θα συγκεντρωνόταν το εκ του νόμου απαιτούμενο ποσοστό για την υποβολή της αίτησης στο Πρωτοδικείο, ο ρόλος της Millennium είναι πρωταγωνιστικός.

Η Millennium Bank όχι μόνο αποτελεί τον κύριο δανειστή της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου, αλλά όπως αποκαλύπτει σήμερα το Euro2day έχει και ενεχυριασμένο το 96,9% του συνολικού αριθμού των μετοχών της! Το ερώτημα είναι αν κρατώντας το καρπούζι και το μαχαίρι, παρότι τυπικά δεν κατέχει την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου, κόβει τη συμφωνία εξυγίανσης στα μέτρα της, παίρνοντας η ίδια, μαζί με την FBB, τα πλοία και αφήνοντας τους προμηθευτές στο άσσο.

Η συμφωνία, όμως, ενδέχεται να πλήξει και το Δημόσιο και τους εργαζόμενους στη ΝΕΛ, καθώς αν για οποιονδήποτε λόγο η ΝΕΛ δεν τηρήσει τη συμφωνία και δεν τους εξοφλήσει στο ακέραιο δεν θα έχουν τη δυνατότητα, ως προνομιούχοι πιστωτές, να προβάλουν απαιτήσεις έναντι περιουσιακών στοιχείων όπως τα ιδιόκτητα σήμερα πλοία.

Μια απλή παράθεση στοιχείων είναι αρκετή για να καταδείξει τον δεσπόζοντα ρόλο της Millennium στη ΝΕΛ:

Στις 30/6/2010 επί συνολικού δανεισμού 121,5 εκατ. ευρώ της ΝΕΛ, τα 97,3 εκατ. ευρώ ήταν δάνεια της Millennium. Επιπρόσθετα, είχε χορηγήσει 33,47 εκατ. ευρώ στις θυγατρικές της ΝΕΛ, Silver Fin (13,47 εκατ. ευρώ) και Waves Shipping (20 εκατ. ευρώ), και 7,69 εκατ. ευρώ στη ΣΙΛΙΝΚ. Σήμερα η Millennium έχει απαιτήσεις 101,8 εκατ. ευρώ από τη ΝΕΛ επί συνολικών τραπεζικών δανείων 110 εκατ.

Επιπρόσθετα, η Millennium Bank, σύμφωνα με τα στοιχεία των οικονομικών καταστάσεων χρήσεως 2012, έχει ενεχυριασμένο περίπου το… 96,9% των μετοχών της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου.

Όπως αναφέρεται στην εξαμηνιαία οικονομική έκθεση «από τον συνολικό αριθμό μετοχών 340.612.800 κατά την 30ή/6/2012, 330.329.461 μετοχές είναι ενεχυριασμένες στη Millennium Bank. Από αυτές για 329.280.434 μετοχές τα δικαιώματα ψήφου ασκούνται από τους μετόχους ενώ για 1.049.027 μετοχές τα δικαιώματα ψήφου ασκούνται από τη Millennium Bank». Οι παραπάνω αριθμοί έχουν αλλάξει, αναλογικά, μετά την πρόσφατη μείωση του μετοχικού κεφαλαίου της ΝΕΛ.

Σε ποιον λοιπόν «ανήκει» η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου;

Η Millennium αποτελεί τον κύριο δανειστή της ΝΕΛ και προφανώς και των μεγαλομετόχων της για να έχει ενεχυριασμένες μετοχές που αντιστοιχούν στο 96,9% του μετοχικού της κεφαλαίου;

To δεύτερο ερώτημα σχετίζεται με το πότε και με ποια αφορμή δανειοδότησε η Millennium τους μεγαλομετόχους της ΝΕΛ.

Τα παραπάνω ενέχυρα σχετίζονται με την αύξηση κεφαλαίου που διενεργήθηκε τον Δεκέμβριο του 2010, μέσω της οποίας αποπληρώθηκαν και δάνεια της ΝΕΛ προς την τράπεζα;

Χρηματοδότησε, δηλαδή, η Millennium τους νυν βασικούς μετόχους της ΝΕΛ για να μπουν στην αύξηση κεφαλαίου της τελευταίας κατά 97,9 εκατ. ευρώ, ώστε να «επιμεριστεί» το τεράστιο -σχεδόν 140 εκατ. ευρώ τότε- βάρος των υποχρεώσεων της εταιρίας προς την τράπεζα σε τρίτα πρόσωπα;

Θυμίζουμε ότι η Altana Navigation Ltd. (συμφερόντων Ευαγγελίας Μαρτίνου, συζύγου Ιωάννη Αβραντίνη), η Antelope Shipping Inc. (συμφερόντων Μιλτιάδη - Μιχαήλ Βάγγερ), η Ercolana Holdings Ltd. (συμφερόντων Γεωργίου Ζέρδιλα) και η I.S.F.I.-Square Fund (συμφερόντων Αναστάσιου Οικονόμου) κάλυψαν σχεδόν εξ ολοκλήρου την αύξηση των 97,9 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα το συνολικό ποσοστό συμμετοχής τους στην εταιρία να ανέρχεται σε 96% περίπου.

Θυμίζουμε επίσης ότι οι εν λόγω 4 μέτοχοι, βάσει ιδιωτικού συμφωνητικού, συμφώνησαν να ασκούν συντονισμένα τα δικαιώματα ψήφου που κατέχουν στην εταιρία.

Το επόμενο καυτό ερώτημα για τη Millennium είναι τι εξασφαλίσεις έλαβε για τα παραπάνω δάνεια, πέραν της ενεχυρίασης των μετοχών, αφού από τότε το βασικό περιουσιακό στοιχείο της ΝΕΛ (άρα και το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος της αξίας των μετοχών της) ήταν υποθηκευμένο σε αυτήν.

Αυτό το ερώτημα καθίσταται ακόμη πιο επιτακτικό αν συνυπολογιστεί ότι εφόσον σύντομα επικυρωθεί η συμφωνία εξυγίανσης η ΝΕΛ χάνει το μεγαλύτερο μέρος του ιδιόκτητου στόλου της και καθίσταται διαχειρίστρια ναυλωμένων πλοίων. Επομένως η αξία της επιχείρησης, άρα και των «ενεχυριασμένων» στη Millennium μετοχών της, μειώνεται δραματικά...

Μεταβίβαση του 59,5% του μετοχικού κεφαλαίου για μερικά χιλιάρικα…

Τα πράγματα γίνονται ακόμη χειρότερα για τη Millennium αν συνυπολογιστεί ότι μέτοχοι της ΝΕΛ, που τους έχει πιθανότατα δανειοδοτήσει, λαμβάνοντας ως ενέχυρο τις μετοχές τους, συμφώνησαν να μεταβιβάσουν το 59,5% του μετοχικού της κεφαλαίου της ναυτιλιακής με τίμημα μόλις… 40,5 χιλιάδες ευρώ!

Με βάση τη συμφωνία εξυγίανσης, η Altana Navigation Ltd. προτίθεται να συμμετάσχει με ποσό έως 1 εκατ. ευρώ σε ΑΜΚ της ΝΕΛ, είτε με μετρητά είτε με εισφορά σε είδος.

Το ενδιαφέρον είναι ότι οι άλλοι μέτοχοι (Antelope Shipping Inc., Ercolana Holdings Ltd. και I.S.F.I.-Square Fund) δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν στην ΑΜΚ και έχει συμφωνηθεί, όπως αναφέρεται στη συμφωνία, η μεταβίβαση των μετοχών ΝΕΛ που κατέχουν στην Altana Navigation Ltd., έναντι τιμήματος 1 ευρώ ανά 5.000 μετοχές!

Δηλαδή, οι τρεις αυτοί μέτοχοι θα λάβουν συνολικά 40,5 χιλιάδες ευρώ για μετοχές που θα παραχωρήσουν και οι οποίες εμφανίζονται να τους κόστισαν 60 εκατ. ευρώ στα τέλη του 2010!

Πρόκειται για μια μεταβίβαση που αν μη τι άλλο εντυπωσιάζει. Οι κ. Βάγγερ, Ζέρδιλας και Οικονόμου δέχονται να χαρίσουν στην πραγματικότητα τις μετοχές ΝΕΛ στην Altana Navigation, λαμβάνοντας συμβολικό τίμημα.

Όλα αυτά μετά την απόφαση του κ. Βάγγερ να θυσιάσει ολοσχερώς, όπως γράψαμε, δάνεια της εταιρίας του προς τη ΝΕΛ, ύψους 15,2 εκατ. ευρώ, για να προχωρήσει η συμφωνία «εξυγίανσης».

Τα συμπεράσματα δικά σας.

* To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v