ΝΕΛ: Το τελευταίο (;) colpo grosso

Πώς ο πρόεδρος και μικρομέτοχος της εταιρίας «θυσιάζει» 15,2 εκατ. ευρώ για να κλείσει συμφωνία πιστωτών, που αφήνει τη ΝΕΛ χωρίς πλοία και τους προμηθευτές στον «άσσο». Τα δάνεια και τα καυτά ερωτήματα. Όλο το σχέδιο.

  • Του Χρ. Κίτσου
ΝΕΛ: Το τελευταίο (;) colpo grosso
Αύριο στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Μυτιλήνης προβλέπεται να εκτυλιχθεί μια μάλλον πρωτότυπη σκηνή. Ο πρόεδρος της ΝΕΛ και μικρομέτοχός της, Μ. Βάγγερ, ή εκπρόσωπός του θα ζητήσει από το δικαστήριο, ως πιστωτής της εταιρείας, να επικυρώσει συμφωνία εξυγίανσης, με την οποία η ΝΕΛ θα χάσει τα περισσότερα πλοία της και ο ίδιος 15,2 εκατ. ευρώ!

Πριν από λίγες ημέρες (24/9), η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου, απαντώντας σε ερώτηση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, ανακοίνωσε ότι στις 13 Σεπτεμβρίου υπογράφηκε συμφωνία εξυγίανσης με την πλειοψηφία των πιστωτών της, σύμφωνα με τα άρθρα 106 α και 106 β του ν. 3588/2007.

Μάλιστα, όπως αναφέρει η ίδια ανακοίνωση, η συμφωνία υποβλήθηκε προς επικύρωση στο αρμόδιο δικαστήριο στις 18 Σεπτεμβρίου και ορίστηκε ημερομηνία συζήτησης στις 5 Οκτωβρίου. Ταυτόχρονα, χορηγήθηκε και προσωρινή διαταγή για τη λήψη των προληπτικών μέτρων του άρθρου 109 του ν. 3588/2007.

Το ενδιαφέρον είναι ότι πρωταγωνιστικό ρόλο στη σύναψη της συμφωνίας εξυγίανσης, με την οποία η ΝΕΛ ενδέχεται να χάσει τα περισσότερα πλοία της και ο ίδιος 15,2 εκατ. ευρώ, παίζει ο πρόεδρος της εισηγμένης -και μάλιστα με εκτελεστικές αρμοδιότητες-, κ. Μιλτιάδης Μιχαήλ Βάγγερ, κάτοχος ποσοστού 5,7%.

Η Antelope Shipping, εταιρεία συμφερόντων του κ. Βάγγερ κι η Millennium Bank αποτελούν τους δύο συμβαλλόμενους πιστωτές της συμφωνίας. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο κείμενο, «οι συμβαλλόμενοι πιστωτές Millennium και Antelope Shipping εκπροσωπούν, κατ' ελάχιστον, το 62,32% του συνόλου των πιστωτών της ΝΕΛ και το 75,17% των ειδικών προνομιούχων και εμπραγμάτως ασφαλισμένων».

Η υπαγωγή στο άρθρο 106 α, που ζητά η ΝΕΛ, προϋποθέτει τη συμφωνία της πλειοψηφίας των πιστωτών της. Δηλαδή, πρέπει να συμφωνήσει τουλάχιστον το 60% των πιστωτών και το 40% των κατεχόντων ενυπόθηκες απαιτήσεις. Αν επιτευχθεί η παραπάνω πλειοψηφία, το σύνολο των πιστωτών είναι υποχρεωμένο να ακολουθήσει.

Η συμμετοχή της Antelope Shipping είναι κομβική για να συγκεντρωθεί η συναίνεση άνω του 60% των πιστωτών καθώς η Millennium από μόνη της πλησίαζε, αλλά δεν ικανοποιούσε την παραπάνω απαίτηση.

Οι βασικοί άξονες της συμφωνίας

To Euro2day αποκαλύπτει, σήμερα, την προς δικαστική επικύρωση συμφωνία μεταξύ της ΝΕΛ και της πλειοψηφίας των πιστωτών της.

Συμφωνία που ενώ, θεωρητικά, είναι το μεγαλύτερο οικειοθελές «κούρεμα» δανείων και απαιτήσεων στην Ελλάδα, πρακτικά αφήνει χωρίς πλοία τη ΝΕΛ και στον «άσσο» τους προμηθευτές της, αλλά διασώζει τις πιστώτριες τράπεζές της. Και αυτό διότι τους παρέχει τη δυνατότητα, διαγράφοντας τα δάνεια, να πάρουν τα πλοία της ΝΕΛ στο book value και επομένως να μεταθέσουν την εγγραφή της ζημίας στο προσεχές μέλλον.

Η αίτηση συμφωνίας που απεστάλη στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Μυτιλήνης από τη γνωστή δικηγορική εταιρεία Πελέκης προβλέπει «κούρεμα» απαιτήσεων για τους πιστωτές της ΝΕΛ με τους εξής όρους:

- Όσοι διαθέτουν ενυπόθηκες απαιτήσεις μπορούν να επιλέξουν είτε την άμεση διαγραφή του 80% των απαιτήσεων, με εξόφληση του υπόλοιπου 20% σε βάθος χρόνου (ως και 20ετία) ή τη διαγραφή του 100% του δανείου, με αντάλλαγμα τη μεταβίβαση από τη ΝΕΛ ιδιόκτητων πλοίων της.

- Για τους προμηθευτές προβλέπεται «κούρεμα» του 80% των απαιτήσεων και εξόφληση του υπόλοιπου 20% σε 36 ή σε 48 δόσεις, ανάλογα με την κατηγορία του πιστωτή και το είδος της απαίτησης.

- Τέλος, οι απαιτήσεις μετόχων έναντι της ΝΕΛ διαγράφονται ολοσχερώς.

Από τη συμφωνία εξαιρούνται το Δημόσιο, το ΝΑΤ και οι εργαζόμενοι της εταιρείας.

Συνολικά, με βάση τους όρους της προς επικύρωση συμφωνίας, «κουρεύονται» δάνεια και υποχρεώσεις προς προμηθευτές και μετόχους, ύψους περίπου 133,6 εκατ. ευρώ, επί συνόλου υποχρεώσεων της ΝΕΛ 170 εκατ. ευρώ.

Αναλυτικότερα, διαγράφονται ολοσχερώς υποχρεώσεις προς μετόχους ύψους 16,37 εκατ. ευρώ, ενώ δυνατότητα ολικής διαγραφής υπάρχει και για τα δάνεια τραπεζών, ύψους 110,5 εκατ. ευρώ, εφόσον λάβουν πλοία. Οι υποχρεώσεις προς προμηθευτές ύψους 6,77 εκατ. ευρώ «κουρεύονται» κατά 80%.

Τα πλοία στις τράπεζες, ο «μουτζούρης» στην αγορά

Με δεδομένο, όμως, ότι υποθήκες επί πλοίων και λοιπών περιουσιακών στοιχείων της ΝΕΛ διαθέτουν κυρίως οι πιστώτριες τράπεζες, πρακτικά αυτές θα πάρουν τα πλοία και οι προμηθευτές θα πάρουν αναγκαστικά τον… μουτζούρη καθώς θα κληθούν να διαγράψουν το 80% των απαιτήσεών τους και να πληρωθούν το υπόλοιπο 20% σε βάθος χρόνου!

Ειδικότερα, η συμφωνία αναφέρει ότι δίνεται η δυνατότητα στις πιστώτριες τράπεζες, που έχουν υποθήκες επί πλοίων, να ζητήσουν τη μεταβίβαση πλοίων, είτε στις ίδιες, είτε σε τρίτα πρόσωπα που θα υποδείξουν. Όπως αναφέρεται στο κείμενο, «οι τράπεζες θα λάβουν πλοία είτε έναντι συγκεκριμένου ποσού, το οποίο θα μειώσει τα δάνεια προς τις ίδιες, είτε με τη μορφή μεταφοράς ενεργητικού και παθητικού προς εταιρεία την οποία θα υποδείξουν».

Στελέχη που διαχειρίστηκαν τη σύνταξη της συμφωνίας υποστηρίζουν ότι βάσει των όρων της η Millennium μπορεί να αποκτήσει περίπου πέντε ή έξι πλοία της ΝΕΛ, διαγράφοντας το 100% δανείων, ύψους περίπου 101,8 εκατ. ευρώ, και η FBB, ιδιοκτησίας Ρέστη, δύο πλοία, διαγράφοντας αντίστοιχα το 100% δανείων ύψους περίπου 19,18 εκατ. ευρώ. Δηλαδή η ΝΕΛ κινδυνεύει να μείνει χωρίς ιδιόκτητο στόλο και να μετεξελιχθεί σε διαχειρίστρια πλοίων των τραπεζών!

«Θυσιάζει» 15,2 εκατ. ευρώ ο κ. Βάγγερ!

Ο κ. Βάγγερ όχι μόνο πρωταγωνιστεί στην επίτευξη της συμφωνίας, αλλά κι αποδέχεται να διαγραφεί ολοσχερώς το δάνειο, ύψους 15,2 εκατ. ευρώ, που χορήγησε η Antelope στη ΝΕΛ τους προηγούμενους 12 -15 μήνες.

Δηλαδή, «θυσιάζει», σε τέτοιους χαλεπούς καιρούς, 15,2 εκατ. ευρώ ΔΙΚΑ ΤΟΥ ΛΕΦΤΑ για να εξυγιανθεί η ΝΕΛ, στην οποία ο ίδιος, μέσω της Antelope Shipping, κατέχει μόλις το 5,73% του μετοχικού της κεφαλαίου!

Και όλα αυτά ενώ γράφει ήδη μεγάλες ζημίες από την επένδυσή του στη ΝΕΛ.

Η Antelope Shipping απέκτησε το 19,98% του μετοχικού κεφαλαίου της ΝΕΛ στις 18 Σεπτεμβρίου 2009 από τον κ. Α. Βεντούρη, έναντι τιμήματος 14,96 εκατ. ευρώ. Την ίδια ημερομηνία ο ιδιοκτήτης της, Μ. Βάγγερ, εκλέγεται στο Δ.Σ. της ΝΕΛ και αναλαμβάνει καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου και αντιπροέδρου. Οι μετοχές της ΝΕΛ αγοράστηκαν επ' ενεχύρω στη Millennium Bank, η οποία ήταν ο βασικός αιμοδότης της ΝΕΛ.

Αγοράζοντας περίπου το 20% της ΝΕΛ με 15 εκατ. ευρώ ο κ. Βάγγερ αποτίμησε την εταιρεία στα 75 εκατ. ευρώ, παρότι οι μετοχές της βρίσκονταν εκτός διαπραγμάτευσης. Σήμερα το 100% της ΝΕΛ αποτιμάται στο ταμπλό περίπου στα 32,6 εκατ. ευρώ!

Και ο κ. Βάγγερ κατέχει πλέον μόλις το 5,73% της ΝΕΛ, καθώς η Antelope Shipping δεν άσκησε το σύνολο των δικαιωμάτων της στην ΑΜΚ των 97,9 εκατ. ευρώ, που διενήργησε η ΝΕΛ τον Δεκέμβριο του 2010, καθώς, όπως προκύπτει από τις ανακοινώσεις, ο κ. Βάγγερ είχε δεσμευθεί να βάλει στην ΑΜΚ μόλις 5 εκατ. ευρώ.

Ο συνεταιρισμός με τους Οικονόμου, Ζέρδιλα και Μαρτίνου

Είχε, όμως, προηγηθεί η υπογραφή ιδιωτικού συμφωνητικού της Antelope Shipping με τις εταιρείες Altana Navigation, συμφερόντων της κ. Ευαγγελίας Μαρτίνου (συζύγου του νυν διευθύνοντος συμβούλου της ΝΕΛ Ι. Αβραντίνη), ISFI Square Fund Limited, συμφερόντων Αναστάσιου Σ. Οικονόμου, και Ercolana Holdings Limited, συμφερόντων Γεώργιου Χ. Ζέρδιλα.

Βάσει του συμφωνητικού, οι τέσσερις εταιρείες συμφωνούν να ενεργούν από κοινού και συντονισμένα στη ΝΕΛ και να καλύψουν την ΑΜΚ, όπερ και εγένετο, με αποτέλεσμα ως σήμερα να ελέγχουν από κοινού πάνω από το 96% του μετοχικού κεφαλαίου της ΝΕΛ.

Τα δάνεια, η διαγραφή τους και τα καυτά ερωτήματα

Εννέα μόλις μήνες μετά τη διενέργεια της μεγάλης ΑΜΚ των 97,6 εκατ. ευρώ, δηλαδή τον Σεπτέμβριο του 2011, η Antelope εμφανίζεται να έχει δανείσει στη ΝΕΛ 4,84 εκατ. ευρώ.

Και δεν σταματά εκεί. Μέσα στο επόμενο τρίμηνο δανείζει σε αυτήν άλλα 9,5 εκατ. ευρώ ,με αποτέλεσμα στις 30/12/2011 η συνολική της απαίτηση να φθάσει στα 14,44 εκατ. ευρώ. Στις 30/6/2012 η απαίτηση της Antelope έναντι της ΝΕΛ είχε φθάσει στα 15,2 εκατ. ευρώ.

Σε μια περίοδο όπου το πρόγραμμα δημοσιονομικής εξυγίανσης έχει εκτροχιαστεί, η ανασφάλεια για την παραμονή της χώρας στο ευρώ κυριαρχεί, μετά τη φυγή της τρόικας, την απόπειρα δημοψηφίσματος και την πτώση της κυβέρνησης Παπανδρέου, και οι καταθέσεις φεύγουν στο εξωτερικό, η «γαλαντομία» με την οποία ο κ. Βάγγερ δανειοδοτεί τη ΝΕΛ είναι αξιοσημείωτη.

Αναρωτιέται κανείς πόση οικονομική ευρωστία έχει η Antelope Shipping και ο ίδιος ο κ. Βάγγερ για να δανείζει άνετα τη ΝΕΛ με 15,2 εκατ. ευρώ.

Ακόμη περισσότερο, όμως, αναρωτιέται κανείς για την… προθυμία να χάσει ΟΛΟΣΧΕΡΩΣ 15,2 εκατ. ευρώ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι κάτι λαμβάνουν ως αντάλλαγμα.

Δικαιολογείται ο δανεισμός της ΝΕΛ από την οικονομική θέση της Antelope Shipping ή με τη σειρά της η Antelope δανείστηκε από τράπεζες; Και αν ναι, από ποιες και με τι εξασφαλίσεις;

Δικαιολογείται ο δανεισμός 15,2 εκατ. ευρώ από την οικονομική επιφάνεια του κ. Βάγγερ, ο οποίος, αν και επιχειρηματίας με επενδύσεις, όπως δηλώνει, στους τομείς της κλωστοϋφαντουργίας, των υπηρεσιών τουρισμού, του real estate και της ενέργειας, βρήκε τον χρόνο την τριετία 2004-07 να διατελέσει διευθυντής στο γραφείο του περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης;

Υπάρχει εμπλοκή στην υπόθεση της Millennium, που είναι και η βασική πιστώτρια τράπεζα της ΝΕΛ;

Πρόκειται για καυτά ερωτήματα που αφορούν άμεσα τους μετόχους μειοψηφίας της ΝΕΛ και τις τοπικές κοινωνίες του ΒΑ. Αιγαίου, καθώς αν επικυρωθεί η συμφωνία εξυγίανσης η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου κινδυνεύει να απολέσει το συντριπτικό μέρος του ιδιόκτητου στόλου της και να μετατραπεί σε απλή διαχειρίστρια πλοίων.


***To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v