Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Frigoglass: Μείωση 84,4% στα καθαρά κέρδη το 2009

Μείωση 84,4% στα καθαρά κέρδη και 30,8% στις πωλήσεις παρουσίασαν τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρίας Frigoglass στη χρήση του 2009, σε σχέση με τη χρήση του 2008.

Frigoglass: Μείωση 84,4% στα καθαρά κέρδη το 2009
Μείωση 84,4% στα καθαρά κέρδη και 30,8% στις πωλήσεις παρουσίασαν τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρίας Frigoglass στη χρήση του 2009, σε σχέση με τη χρήση του 2008.

Εξαιρουμένης της έκτακτης φορολογίας, τα καθαρά κέρδη παρουσίασαν μείωση 56,1% και διαμορφώθηκαν στα 8,537 εκατ. ευρώ.

Ο κύριος Πέτρος Διαμαντίδης, διευθύνων σύμβουλος της Frigoglass, σχολίασε: "Το 2009 ήταν μια ιδιαίτερη χρονιά για τη Frigoglass, μια χρονιά δοκιμασίας του επιχειρηματικού μας μοντέλου, της στρατηγικής και της αποφασιστικότητας των ανθρώπων μας. Στο αντίξοο αυτό οικονομικό περιβάλλον καταφέραμε να πετύχουμε τους στόχους μας, προσαρμόζοντας έγκαιρα και ουσιαστικά την κοστολογική μας βάση, με αποτέλεσμα να εμφανίσουμε θετικές ταμειακές ροές και υγιή ισολογισμό. Οι δραστηριότητες της υαλουργίας στη Νιγηρία αποτέλεσαν σημαντικό αντισταθμιστικό παράγοντα στις αρνητικές οικονομικές συνθήκες.
Επιπλέον, συνεχίσαμε να επενδύουμε στην έρευνα και ανάπτυξη, σχεδιάζοντας πάνω από 70 νέα μοντέλα επαγγελματικής ψύξης.

Βασικός παράγοντας εξέλιξης ήταν η δημιουργία της σειράς Εcocool, της πρώτης παγκοσμίως ολοκληρωμένης σειράς ψυγείων φιλικών προς το περιβάλλον, που συντελεί στη μείωση της εκπομπής άνθρακα των πελατών μας. Η ευρεία γκάμα καινοτόμων προϊόντων, η παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών, παράλληλα με τη γεωγραφική μας διασπορά, βοήθησε στο να επωφεληθούμε από την ανάπτυξη των αναδυόμενων αγορών και να διατηρήσουμε την ηγετική μας θέση στην αγορά επαγγελματικής ψύξης.

Ταυτόχρονα, συνεχίσαμε να επενδύουμε στη μελλοντική μας ανάπτυξη, εξασφαλίζοντας την είσοδό μας στην αγορά της Αμερικής. Το 2010 είναι σαφές ότι η καταναλωτική εμπιστοσύνη παραμένει ιδιαίτερα εύθραυστη σε πολλές αγορές παγκοσμίως. Παρ’ όλα αυτά, παρατηρούμε ήδη σημεία ανάκαμψης, τα οποία σε συνδυασμό με την παγκόσμια παρουσία μας
και την προσφορά ολοκληρωμένων λύσεων επαγγελματικής ψύξης θέτουν τις βάσεις για μακροπρόθεσμη δυναμική ανάπτυξη".

Ειδικότερα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, οι ενοποιημένες πωλήσεις μειώθηκαν κατά 30,8% ανερχόμενες σε 337,6 εκατ. ευρώ για το σύνολο του 2009. Το τέταρτο τρίμηνο οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 42,4% ανερχόμενες σε 91,4 εκατ., αντικατοπτρίζοντας μια διαδοχική βελτίωση σε σχέση με το τρίτο τρίμηνο του έτους.

Η πορεία του έτους ενισχύθηκε από την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της Νιγηρίας, που σημείωσαν αύξηση πωλήσεων κατά 2,4% σε ευρώ. Αυτό αντισταθμίστηκε από τη μείωση των πωλήσεων του κλάδου ψύξης κατά 36,1%, οι οποίες ανήλθαν σε 263,4 εκατ., αποτελώντας πλέον το 78% των συνολικών πωλήσεων σε σχέση με το 84% τον προηγούμενο χρόνο.

Σημειώνεται ότι το τέταρτο τρίμηνο οι πωλήσεις το κλάδου ψύξης σημείωσαν σημαντική βελτίωση και αυξήθηκαν κατά 68,1%, ανερχόμενες σε 71.2 εκατ. Οι πωλήσεις στην ανατολική Ευρώπη μειώθηκαν κατά 63,9% για το σύνολο του έτους, ενώ αυξήθηκαν στο τέταρτο τρίμηνο με σημαντικές συνεισφορές από τη Ρωσία και την Πολωνία.

Οι πωλήσεις στη δυτική Ευρώπη σημείωσαν μείωση της τάξης του 44,3% για το σύνολο του έτους, κυρίως εξαιτίας σημαντικών μειώσεων στη Γερμανία και στην Ιταλία. Οι πωλήσεις στη γεωγραφική περιοχή της Ασίας - Ωκεανίας συνέχισαν να παρουσιάζουν σημαντική άνοδο της τάξης του 73,9% για το σύνολο του έτους (συγκρινόμενες με αύξηση 89,6% το προηγούμενο έτος), κυρίως ωθούμενες από την Ινδία, την Ινδονησία και την Κίνα.

Οι πωλήσεις στην Αφρική - Μέση Ανατολή μειώθηκαν κατά 16,5% για το έτος, σημειώνοντας βελτίωση στο τέταρτο τρίμηνο, ωθούμενες από τη Νότιο Αφρική και την Κένυα.

Η ενοποίηση της εξαγοράς της Universal Nolin LLC στη βόρεια Αμερική, μία σημαντική και μεγάλη αγορά, προχωρά σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό.

Όσον αφορά στους βασικούς πελάτες, σημαντική αύξηση πωλήσεων σημειώθηκε από τους άλλους εμφιαλωτές της Coca Cola κατά 21,3% για το σύνολο του έτους, ενώ επιταχύνθηκε διαδοχικά στο τελευταίο τρίμηνο του 2009 (αντιπροσωπεύοντας τη σημαντικότερη κατηγορία πελατών, που αποτελεί πλέον το 45,5% των πωλήσεων του κλάδου ψύξης).
 
Οι πωλήσεις προς τις ζυθοποιίες μειώθηκαν κατά 44,7% για το σύνολο του έτους (αντιστοιχώντας στο 25% των πωλήσεων του κλάδου επαγγελματικής ψύξης), αλλά επίσης σημείωσαν αύξηση το τελευταίο τρίμηνο του έτους.

Όπως επισημαίνεται, οι πωλήσεις προς την Coca Cola 3E αποτελούν το 14,7% του κλάδου ψύξης για το σύνολο του έτους, ενώ βελτίωση σημειώθηκε το τέταρτο τρίμηνο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Η Frigoglass συνέχισε να επενδύει σε καινοτόμα προϊόντα, αναπτύσσοντας πάνω από 70 νέα είδη για τους πελάτες της κατά τη διάρκεια του έτους.

Κύριοι στόχοι ήταν η κάλυψη των αναγκών των πελατών και ο σχεδιασμός προϊόντων φιλικών προς το περιβάλλον. Επίσης, εγκαινιάστηκε η σειρά Ecocool, η πρώτη παγκοσμίως πλήρης σειρά προϊόντων επαγγελματικής ψύξης φιλικών προς το περιβάλλον, που μειώνουν σημαντικά τόσο την εκπομπή άνθρακα όσο και την κατανάλωση ενέργειας.

Οι πωλήσεις του κλάδου της Νιγηρίας σημείωσαν άνοδο της τάξης του 2,4% σε ευρώ για το σύνολο του έτους ανερχόμενες σε 72,7 εκατ. ευρώ, σε σύγκριση με σημαντική αύξηση την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Οι πωλήσεις του κλάδου της Νιγηρίας αντιστοιχούν στο 22% των συνολικών πωλήσεων, σε σύγκριση με το ποσοστό του
προηγούμενου έτους που ανερχόταν σε 15%.

Οι πωλήσεις σε τοπικό νόμισμα αυξήθηκαν κατά 20,4% για το σύνολο του έτους, αντικατοπτρίζοντας την υποτίμηση του νάιρα σε σχέση με το ευρώ. Οι πωλήσεις του τομέα υαλουργίας μειώθηκαν 1% σε ευρώ ανερχόμενες σε 51,9 εκατ. (αλλά αυξήθηκαν κατά 16,4% σε τοπικό νόμισμα, επίσης αντικατοπτρίζοντας την υποτίμηση του νάιρα). Οι πωλήσεις των υπόλοιπων δραστηριοτήτων στη Νιγηρία (μεταλλικά πώματα και πλαστικά) επίσης αυξήθηκαν κατά 12,1% σε ευρώ (31,7% σε νάιρα), στα 20,9 εκατ. ευρώ. Το καθαρό κέρδος του κλάδου της Νιγηρίας ανήλθε σε 5,9 εκατ. ευρώ. 

Σε ενοποιημένο επίπεδο, το λειτουργικό κέρδος (ΕΒΙΤ) μειώθηκε κατά 38,8% ετησίως κατά τη διάρκεια του 2009 ανερχόμενο σε 28,9 εκατ. ευρώ, αντικατοπτρίζοντας τη μείωση των πωλήσεων και την αντίστροφη λειτουργική μόχλευση. Ωστόσο, σημειώνεται σημαντική βελτίωση σε σύγκριση με το εννεάμηνο του έτους καθώς γίνονται εμφανείς οι πρωτοβουλίες που πήρε η εταιρία για μείωση του κόστους.

Το ενοποιημένο καθαρό κέρδος του 2009 μειώθηκε κατά 84,4% ανερχόμενο σε 3 εκατ. ευρώ, επιβαρημένο από τον υψηλότερο φορολογικό συντελεστή και από τα αυξημένα δικαιώματα μειοψηφίας. Το καθαρό κέρδος επηρεάστηκε κατά το τέταρτο τρίμηνο από μια αναδρομική έκτακτη εισφορά που επιβλήθηκε στις ελληνικές επιχειρήσεις και ανήλθε σε 5,5 εκατ. ευρώ για τη Frigoglass. Εξαιρουμένης της έκτακτης εισφοράς, το καθαρό κέρδος για το σύνολο του έτους ανήλθε σε 8,5 εκατ., σημειώνοντας μείωση της τάξης του 56,1% έναντι του 2008. Το καθαρό κέρδος του 2008 επιβαρύνθηκε κατά 17,5 εκατ. ευρώ συνολικά από τα έξοδα κλεισίματος των εργοστασίων στη Νορβηγία και στην Πολωνία, από την αναδιάρθρωση του εργοστασίου της
Ελλάδας και της SFA στην Τουρκία, από τον φόρο σχετικά με τη διανομή προμερίσματος και από το κεφαλαιακό κέρδος λόγω της πώλησης του τομέα ΡΕΤ της Νιγηρίας. 

Οι καθαρές εισροές μετά από λειτουργικές και επενδυτικές δραστηριότητες βελτιώθηκαν σημαντικά από εκροή ύψους 6,5 εκατ. ευρώ το 2008, σε εισροή 35,3 εκατ., παρά τις δυσχερείς οικονομικές συνθήκες. Αυτό ήταν αποτέλεσμα της αυστηρής διαχείρισης του κεφαλαίου κίνησης και της μείωσης των κεφαλαιακών δαπανών.


--- Επιχειρηματικές προοπτικές

Από την εταιρία, τέλος, σημειώνεται: "Η σημαντική μείωση των πωλήσεων το 2009 σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη προήλθε από την άμεση προσπάθεια για διατήρηση της ρευστότητας και για μείωση των δαπανών των κύριων πελατών μας. Παρά τις αντίξοες αυτές οικονομικές συνθήκες, κατορθώσαμε να επιτύχουμε τους στόχους μας, λαμβάνοντας έγκαιρα μέτρα προκειμένου να προσαρμόσουμε την κοστολογική μας δομή στο νέο οικονομικό περιβάλλον και να πετύχουμε θετικές ταμειακές ροές.

Επιπλέον, η ευρεία γεωγραφική μας διασπορά βοήθησε στην αντιστάθμιση της πτώσης που παρατηρήθηκε στις ανεπτυγμένες αγορές σε σύγκριση με τις αναδυόμενες, ενώ η συνεχώς αυξανόμενη πλήρης γκάμα προϊόντων και η προσφορά ολοκληρωμένων λύσεων εξασφάλισαν την ηγετική μας θέση στην αγορά επαγγελματικής ψύξης.

Η οικονομική πορεία της εταιρίας κατά τη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου κυμάνθηκε σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο, με τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης να εμφανίζονται στη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου. Αυτό μερικώς αντικατοπτρίζει και τη σύγκριση με ένα πολύ αδύναμο αντίστοιχο περυσινό τέταρτο τρίμηνο. Ωστόσο, είμαστε ευχαριστημένοι από τη θετική εξέλιξη που παρατηρείται.

Αναμένουμε συνεχιζόμενη ανάπτυξη και στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2010, ωστόσο η προοπτική αυτή συγκρίνεται με τη σημαντική πτώση των αγορών που παρατηρήθηκε την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Επίσης, η καταναλωτική εμπιστοσύνη παραμένει αδύναμη, κυρίως στις ώριμες αγορές, όπως σημειώθηκε και στις πρόσφατες ανακοινώσεις των σημαντικότερων πελατών μας.

Αναμένουμε βελτίωση της κεφαλαιακή μας δομής, ως αποτέλεσμα της συνεχούς προσπάθειας βελτιστοποίησης της αποδοτικότητας και του κεφαλαίου κίνησης. Επιπλέον, το κόστος των πρώτων υλών αναμένεται περισσότερο ευνοϊκό σε σύγκριση με το 2009, ενώ παραμένουμε προσηλωμένοι στη δημιουργία νέων καινοτόμων προϊόντων, στοχεύοντας στη διατήρηση της
ηγετικής μας θέσης στην αγορά ψύξης.

Παράλληλα, η αυστηρή διαχείριση των στοιχείων κόστους είναι πλέον συνυφασμένη με τη φιλοσοφία της εταιρίας, και ενώ συνεχίζουμε την αποδοτική διαχείριση των ταμειακών ροών και επικεντρωνόμαστε στην περαιτέρω μείωση του καθαρού δανεισμού μας, οι κεφαλαιακές μας δαπάνες αναμένεται να ανέλθουν σε 25 εκατ. ευρώ αυτόν τον χρόνο, κυρίως λόγω αυξημένων δαπανών στον κλάδο υαλουργίας στη Νιγηρία.

Επομένως, ενώ αναμένουμε έναν ακόμα χρόνο προκλήσεων, πιστεύουμε ότι το ισχυρό επιχειρηματικό μοντέλο της Frigoglass, το εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό και οι ισχυρές σχέσεις με τους πελάτες την τοποθετούν στην καλύτερη θέση από ποτέ για μακροπρόθεσμη δυναμική ανάπτυξη".

---Οι πρώτες αντιδράσεις των αναλυτών

Τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε η Frigoglass για το δ’ τρίμηνο και την χρήση του 2009 ευθυγραμμίστηκαν με τις εκτιμήσεις της HSBC, σχολιάζει η χρηματιστηριακή.

Παράλληλα, σημειώνει πως αναμένεται μια ακόμα δύσκολη χρήση για την εταιρεία, αν και υπάρχουν κάποιες πρώιμες ενδείξεις ανάκαμψης στις παραγγελίες.

Η HSBC σημειώνει πως το θετικό momentum στον τομέα ψύξης (coolers) βελτίωσε το περιθώριο EBITDA του τομέα αυτού εν μέσω μιας ταχείας αναδιάρθρωσης και μιας ενισχυμένης παραγωγής ρευστότητας.

Ωστόσο, το δ’ τρίμηνο έκλεισε μια πολύ δύσκολη χρονιά για την Frigoglass, με τα κέρδη να παραμένουν υπό πίεση, εν μέσω της κάθετης πτώσης που εμφάνισε η ζήτηση για coolers και της αρνητικής λειτουργικής μόχλευσης.

Η HSBC εκτιμά πως η μελλοντική ανάκαμψη πιθανότατα θα είναι μια αργή διαδικασία, γεμάτη ρίσκα.

Η χρηματιστηριακή διατηρεί την σύσταση “underweight” για την Frigoglass.


* Τα οικονομικά αποτελέσματα της Frigoglass δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v