Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Διαβούλευση για απελευθέρωση ηλεκτρικής ενέργειας

Τίθεται, σήμερα, σε δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Ανάπτυξης προσχέδιο νόμου της ΡΑΕ για την πλήρη εναρμόνιση της εθνικής μας νομοθεσίας προς την Οδηγία 54/2003, σχετικά με την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Διαβούλευση για απελευθέρωση ηλεκτρικής ενέργειας
Τίθεται, σήμερα, σε δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Ανάπτυξης προσχέδιο νόμου της ΡΑΕ για την πλήρη εναρμόνιση της εθνικής μας νομοθεσίας προς την Οδηγία 54/2003, σχετικά με την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Η διαβούλευση, στην οποία καλούνται να συμμετάσχουν όλοι οι φορείς που δραστηριοποιούνται στην αγορά ηλεκτρισμού της χώρας, θα διαρκέσει έως και την Παρασκευή 22 Ιουλίου 2005, ενώ στη συνέχεια, το σχετικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή για ψήφιση.

Επισημαίνεται ότι με την ψήφιση του παραπάνω νομοσχεδίου, σε συνδυασμό με την πρόσφατη έκδοση του νέου Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος και Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας, αντιμετωπίζεται εκκρεμότητα έξι ετών όσον αφορά την υποχρέωση της χώρας μας προς την Ε.Ε. και ολοκληρώνεται, στην ουσία, το θεσμικό πλαίσιο απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρισμού που αποτελούσε προγραμματική δέσμευση της κυβέρνησης.

Οι τροποποιήσεις της βασικής νομοθεσίας για τον ηλεκτρισμό (Ν.2773/1999 και Ν. 3175/2003) που προτείνει η ΡΑΕ έχουν ως στόχο την πλήρη ενσωμάτωση της κοινοτικής Οδηγίας 54/2003 στο εθνικό δίκαιο της χώρας. Τα βασικότερα σημεία-προτάσεις της ΡΑΕ για τροποποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας περιλαμβάνουν:

Πρώτον: Την ενίσχυση του ρόλου της ΡΑΕ, με τη συμπλήρωση των αρμοδιοτήτων της και την ενσωμάτωση του άρθρου 23 της Οδηγίας στο εθνικό δίκαιο. Σύμφωνα με το συγκεκριμένο άρθρο, οι Ρυθμιστικές Αρχές των χωρών-μελών της Ε.Ε. οφείλουν να ασκούν εποπτεία της αγοράς και συγκεκριμένα όσον αφορά α) τις αρμοδιότητες των Διαχειριστών του Συστήματος Μεταφοράς και του Δικτύου Διανομής, β) τον λογιστικό διαχωρισμό των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε παραπάνω από έναν κλάδο της ηλεκτρικής ενέργειας και γ) την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας. Παράλληλα, στο προτεινόμενο σχέδιο προβλέπεται η έγκριση από τη ΡΑΕ της μεθοδολογίας για τον προσδιορισμό των τιμολογίων για τη σύνδεση και πρόσβαση στο Σύστημα και στο Δίκτυο.

Δεύτερον: Τη χορήγηση αδειών παραγωγής στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, όπως προβλέπεται στα άρθρα 6 και 7 της Οδηγίας. Στο προτεινόμενο σχέδιο προβλέπεται διαδικασία για τη χορήγηση αδειών, κατόπιν αιτήσεως, στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, με εξαίρεση τα απομονωμένα μικροδίκτυα (δίκτυα με κατανάλωση μικρότερη των 500GWh/έτος), για τα οποία έχει ζητηθεί παρέκκλιση από τις σχετικές διατάξεις της Οδηγίας και στα οποία άδεια παραγωγής χορηγείται αποκλειστικά στη ΔΕΗ. Επιπλέον, καλύπτεται η περίπτωση μη επαρκούς ισχύος, με διαδικασία διαγωνισμού για τη χορήγηση σχετικής άδειας παραγωγής, όπως, άλλωστε, ορίζεται στο άρθρο 7 της Οδηγίας.

Τρίτον: Τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις του Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς. Με την προτεινόμενη τροποποίηση της νομοθεσίας και βάσει των άρθρων 9 και 10 της Οδηγίας, ο Διαχειριστής του Συστήματος καθίσταται αποκλειστικά υπεύθυνος για την ανάπτυξη και τη συντήρηση του Συστήματος Μεταφοράς. Επιπλέον, διευθετείται το ζήτημα του λειτουργικού διαχωρισμού του Διαχειριστή και διασφαλίζεται η ανεξαρτησία του σε σχέση με την κάθετα ολοκληρωμένη επιχείρηση ηλεκτρισμού (ΔΕΗ Α.Ε.) και στη λήψη αποφάσεων όσον αφορά τους αναγκαίους πόρους για τη λειτουργία, τη συντήρηση και την ανάπτυξη του Συστήματος.

Τέταρτον: Τον νομικό και τον λογιστικό διαχωρισμό του Διαχειριστή του Δικτύου Διανομής από την κάθετα ολοκληρωμένη επιχείρηση (ΔΕΗ Α.Ε.). Συγκεκριμένα, βάσει της Οδηγίας, προτείνεται, η ίδρυση, μέχρι την 1.7.2007, ξεχωριστής εταιρείας, υπεύθυνης για τη Διαχείριση του Δικτύου.

Πέμπτον: Το πλήρες άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Ειδικότερα, στα μη διασυνδεδεμένα νησιά (εξαιρουμένων εκείνων για τα οποία έχει ζητηθεί εξαίρεση από την Ε.Ε.), όπως και στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα, ορίζονται ως επιλέγοντες πελάτες μέχρι την 1.7.2007 όλοι οι καταναλωτές, πλην των οικιακών, και όλοι οι καταναλωτές, από την 1.7.2007.

Έκτον: Τη συμπλήρωση του Κώδικα Προμήθειας σε Πελάτες, με την ενσωμάτωση σε αυτόν της υποχρέωσης από τους Προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, για παροχή υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και προστασία των καταναλωτών, σύμφωνα με το άρθρο 3 της Οδηγίας.

Έβδομον: Τη χορήγηση αδειών για την κατασκευή απευθείας γραμμών ηλεκτρισμού, βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, σε εναρμόνιση προς τις διατάξεις του άρθρου 22 της Οδηγίας.

Όγδοο: Την ενσωμάτωση του άρθρου 19 της Οδηγίας σχετικά με το διαχωρισμό των λογαριασμών των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Συγκεκριμένα, βάσει της Οδηγίας προτείνεται η υποχρέωση του λογιστικού διαχωρισμού στις επιμέρους δραστηριότητες μεταφοράς, διανομής και προμήθειας σε επιλέγοντες και μη επιλέγοντες πελάτες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v