ΔΑΑ: Κυβερνητικές πιέσεις προς τη Hochtief

Σε πώληση-πακέτο του ποσοστού της Hochtief και του ελληνικού δημοσίου στον Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας (ΔΑΑ) επιμένει η κυβέρνηση. Επισπεύδονται οι εξελίξεις. Οι Κινέζοι θέλουν να έχουν λόγο στη διοίκηση.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΔΑΑ: Κυβερνητικές πιέσεις προς τη Hochtief
Σε πώληση-πακέτο του ποσοστού της Hochtief και του ελληνικού δημοσίου στον Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας (ΔΑΑ) επιμένει η κυβέρνηση, η οποία, όπως φαίνεται, αφήνει ανοικτό ακόμη και το ενδεχόμενο να θέσει βέτο στην ολοκλήρωση της πώλησης ποσοστού της γερμανικής εταιρείας στην καναδική PSP, θέλοντας προηγουμένως να διερευνήσει πλήρως τις προθέσεις όλων των ενδιαφερομένων για το ελληνικό αεροδρόμιο.

Κατά το πρόσφατο ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κίνα, η κυβέρνηση διαπίστωσε το έντονο ενδιαφέρον των Κινέζων για τον αερολιμένα Αθηνών και πληροφορίες αναφέρουν ότι στόχος είναι έως το τρίτο δεκαήμερο του Ιουνίου, οπότε και αναμένεται στη χώρα μας κινεζική αντιπροσωπεία, να έχει διαμορφωθεί μια πρόταση για την πώληση ποσοστού του αεροδρομίου που θα ενδιαφέρει τους επενδυτές από την Άπω Ανατολή.


Επισπεύδονται οι εξελίξεις

Το κυβερνητικό ταξίδι αλλά και η σπουδή της Hochtief, η οποία, παρότι φέρεται να είχε συμφωνήσει ατύπως η διαδικασία πώλησης του ποσοστού της να ξεκινήσει ταυτόχρονα με τις κινήσεις του Δημοσίου, προχώρησε σε σύναψη συμφωνίας με τους Καναδούς, επισπεύδουν τις εξελίξεις σε ό,τι αφορά την αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ. Ο αρχικός σχεδιασμός ανέφερε ότι η διαδικασία αυτή θα ξεκινούσε στο τρίτο τρίμηνο του έτους, ωστόσο εκ των πραγμάτων οι εξελίξεις επιταχύνονται.


Οι Κινέζοι θέλουν λόγο στη διοίκηση

Κατά το ταξίδι του κ. Σαμαρά στην Κίνα έπαιξε πολύ δυνατά το σενάριο της αγοράς πλειοψηφικού πακέτου του ΔΑΑ από τη Senjen Airport σε συνεργασία με τη Freedman Pacific, τα δύο επενδυτικά σχήματα που είχαν ήδη επαφές με το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών και αντικείμενο τον ΔΑΑ.

Βεβαίως, οι Κινέζοι δεν ενδιαφέρονται απλώς να προχωρήσουν στην αγορά της πλειοψηφίας των μετοχών του αεροδρομίου μόνο για να επενδύσουν, αλλά θέλουν με την επένδυση αυτή να αποκτήσουν λόγο και στη διοίκηση του αεροδρομίου, και μάλιστα για πολλά χρόνια καθώς, ταυτόχρονα με την πώληση ποσοστού, θα γίνει και η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης.

Ωστόσο, κάτι τέτοιο, δηλαδή απευθείας πρόσβαση στη διοίκηση, θα είναι μάλλον αρκετά δυσκολότερο αν ολοκληρωθεί η μεταβίβαση του ποσοστού της Hochtief στους Καναδούς επενδυτές, οι οποίοι θα έχουν την ευθύνη της διοίκησης ακόμη και αν άλλος είναι ο πλειοψηφών μέτοχος.

Οι Κινέζοι θέλουν το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» ως βασικό συστατικό του κόμβου συνδυασμένων μεταφορών που επιθυμούν να δημιουργήσουν στη χώρα μας αποκτώντας μια πύλη προς την Ευρώπη. Μάλιστα, στο πλαίσιο αυτό, πέραν του κεντρικού αερολιμένα, ενδιαφέρονται και για το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι.


Διοικεί όποιος κατέχει το 26,6% που πουλά η Hochtief

Σε περίπτωση όμως που ολοκληρωθεί η συναλλαγή που έχει ανακοινωθεί από τη Hochtief και το ποσοστό της περάσει στην PSP Investments, τότε η κινεζική πλευρά, εφόσον μπει στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΑΑ, θα πρέπει να συνεργαστεί με τους Καναδούς επενδυτές που θα έχουν τον πρώτο λόγο στη λήψη των αποφάσεων.

Όπως ορίζει σαφώς η σύμβαση του αεροδρομίου, οι Καναδοί επενδυτές εξαγοράζοντας από τη Hochtief το 26,6% του μετοχικού κεφαλαίου του αερολιμένα εξαγοράζουν ταυτόχρονα το δικαίωμα να προτείνουν πρόσωπο της επιλογής τους για τη θέση του εκτελεστικού διευθυντή του αεροδρομίου, που ασκεί τη διοίκηση.

Μάλιστα, το δικαίωμα αυτό θα το διατηρήσουν ακόμη και αν στην πορεία αλλάξει ο μετοχικός συσχετισμός και υπάρξει άλλος πλειοψηφών μέτοχος, ο οποίος αγοράζοντας ποσοστό του Δημοσίου, που ανέρχεται στο 55%, καταστεί ο μεγαλύτερος μέτοχος του ΔΑΑ.

Σύμφωνα με τη σύμβαση, ο κάτοχος του 26,6% των μετοχών που περνούν από το χαρτοφυλάκιο της Hochtief στα χέρια των Καναδών επενδυτών έχει το δικαίωμα να προτείνει το πρόσωπο του εκτελεστικού γενικού διευθυντή του αερολιμένα, ο οποίος ασκεί ουσιαστικά το μάνατζμεντ της εταιρείας. Προϋπόθεση είναι το προτεινόμενο πρόσωπο να είναι της αποδοχής του μετόχου που έχει την πλειοψηφία.


Μακροπρόθεσμη επένδυση, λένε οι Καναδοί

Στο σημείο αυτό, αξίζει να αναφέρουμε ότι η συναλλαγή της Hochtief με την PSP Investments θα πάρει αρκετό χρονικό διάστημα για να ολοκληρωθεί. Αυτό αναμένεται να γίνει στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, καθώς θα πρέπει προηγουμένως να δοθούν οι εγκρίσεις από τις αρμόδιες αρχές.

Πάντως, οι Καναδοί, που είναι από τους μεγαλύτερους διαχειριστές συνταξιοδοτικών προγραμμάτων της χώρας, έχουν δηλώσει ότι η επένδυσή τους, που αφορά έξι συνολικά αεροδρόμια, μεταξύ αυτών και τον αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος», έχει μακροπρόθεσμο χαρακτήρα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v