Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΕ: Εύσημα αλλά και "θυσίες" για 2015-16

Εντός στόχων φέτος και το 2014 η Ελλάδα, λέει η ΕΕ. Νέα μέτρα 4% του ΑΕΠ για 2015-2016. Πώς καλύπτει η Αθήνα τις "αστοχίες" στα δημοσιονομικά, τι υποστηρίζει το ΥΠΟΙΚ. Μειώνεται στα 2 δισ. ο στόχος για ιδιωτικοποιήσεις φέτος.

ΕΕ: Εύσημα αλλά και θυσίες για 2015-16
Η Ελλάδα θα πετύχει τους δημοσιονομικούς στόχους του 2013 και 2014, αλλά θα πρέπει να πάρει επιπλέον μέτρα 1,8% του ΑΕΠ το 2015 και 2% του ΑΕΠ το 2016, τα οποία πρέπει να προσδιοριστούν το Σεπτέμβριο.

Πηγές του υπουργείου Οικονομικών, πάντως, σημείωναν ότι το μνημόνιο συνεργασίας που επικαιροποιήθηκε δεν έχει καμία αναφορά σε συγκεκριμένο ύψος νέων μέτρων για το 2015-2016 αλλά αντίθετα σαφείς αναφορές στις καλύτερες από τις εκτιμήσεις επιδόσεις της χώρας.

Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρεται και στο μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής, που πρόσφατα ψηφίστηκε και ήταν προαπαιτούμενο για να πάρουμε δόση του δανείου, το όποιο δημοσιονομικό κενό για το 2015-16 η Ελλάδα εκτιμά ότι θα καλυφθεί από τις καλύτερες επιδόσεις του 2013-14.

Όπως, πάντως, αναφέρεται στην έκθεση, οι ελληνικές αρχές προχώρησαν σε πρόσθετα αποφασιστικά βήματα για να βελτιώσουν τα οικονομικά τους το 2013 και το 2014. Ο ελληνικός προϋπολογισμός που υιοθετήθηκε στις 11 Νοεμβρίου του 2012 περιλαμβάνει ένα πακέτο μέτρων τόσο από το σκέλος των δαπανών όσο και από αυτό των εσόδων, ύψους 9,2 δισ. ευρώ ή 5% του ΑΕΠ, με στόχο την εξάλειψη του πρωτογενούς ελλείμματος το 2013.

Η εξέλιξη αυτή είναι στο πλαίσιο του προγράμματος σύγκλισης ύψους 13,5 δισ. ευρώ για το 2013 και 2014 που είχε τεθεί στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής του 2013-2016. Αυτό το πολύ μεγάλο και εμπροσθοβαρές πακέτο μέτρων για το 2013 και το 2014 (συνολικού ύψους 6,5% του ΑΕΠ) έχει ήδη εν πολλοίς υλοποιηθεί.

Με βάση τα ανωτέρω, η Κομισιόν δεν προτείνει κάποια τροποποίηση στις αποφάσεις που έλαβε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο το Δεκέμβριο του 2012. Οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα γενικής κυβέρνησης θα πρέπει να παραμείνουν τουλάχιστον στο 0% του ΑΕΠ το 2013, 1,5% του ΑΕΠ το 2014, 3% του ΑΕΠ το 2015 και 4,5% του ΑΕΠ το 2016.

Για να επιτευχθούν τα παραπάνω, η Ελλάδα θα πρέπει να υλοποιήσει νέες περικοπές για να επιτευχθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 3% το 2015 και 4,5% το 2016. Σύμφωνα με την Κομισιόν, για την επίτευξη των στόχων θα απαιτηθούν πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα ύψους 1,8% του ΑΕΠ το 2015 και 2,2% του ΑΕΠ το 2016. Σύμφωνα με το Reuters, αυτά τα ποσοστά μεταφράζονται σε μέτρα ύψους 8 δισ. ευρώ.

Αναφορικά με τα δημοσιονομικά μεγέθη της τρέχουσας διετίας υιοθετούνται εν πολλοίς οι εαρινές προβλέψεις που δημοσιοποιήθηκαν πρόσφατα. Με βάση αυτές αναμένεται για την Ελλάδα ύφεση 4,2% του ΑΕΠ φέτος και ανάκαμψη 0,6% του ΑΕΠ το 2014, έλλειμμα 4,6% φέτος και 3,3% του ΑΕΠ το 2014. Πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται φέτος αλλά και του χρόνου (1,5% του ΑΕΠ).


Οι κίνδυνοι

Όπως επισημαίνεται, παρά την πρόοδο στον τομέα του προϋπολογισμού και στις μεταρρυθμίσεις σε άλλους βασικούς κλάδους της οικονομίας, υπάρχουν σημαντικά ρίσκα που ενδέχεται να επηρεάσουν την εκτέλεση του προϋπολογισμού, τονίζεται.

Η ανάκαμψη της οικονομίας επιβαρύνεται ακόμη από τα μέτρα δημοσιονομικής σύγκλισης του 2013 και από την αδύναμη ανάπτυξη στην ευρωζώνη.

Επιπροσθέτως, οι μεταρρυθμίσεις σε βασικούς τομείς όπως η διαχείριση εσόδων και η δημόσια διοίκηση ενδέχεται να έλθουν αντιμέτωπες με αντιδράσεις από οργανωμένα συμφέροντα.

Για να επιτευχθεί η προβλεπόμενη ανάκαμψη του ΑΕΠ και επακόλουθα, των εσόδων το 2014, απαιτείται περαιτέρω πρόοδος μεταρρυθμίσεων στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών.

Από την άλλη, τονίζεται, υπάρχουν και το ενδεχόμενο βελτίωσης της οικονομίας πλέον των προβλέψεων, ιδίως εάν η συνεχιζόμενη υλοποίηση των πολιτικών μειώσει την αβεβαιότητα και ενισχύσει την εμπιστοσύνη, βοηθώντας να περιοριστούν οι συνέπειες της ύφεσης στα μέτωπα της κοινωνίας και της ανεργίας.

Οι επενδυτικές συνθήκες θα μπορούσαν επίσης να βελτιωθούν μετά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, μέσω εισροών ξένων κεφαλαίων και ενίσχυσης της απορρόφησης των ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Τα μέτρα που δεν πήραμε…

Η έκθεση αναφέρει ότι έχουν παρατηρηθεί ορισμένες αστοχίες όσον αφορά τα έσοδα, ενώ κάποια μέτρα δεν έχουν εφαρμοστεί. Οι αστοχίες στα έσοδα εντοπίζονται κυρίως στη συλλογή εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και στα χαμηλότερα από τα αναμενόμενα αποτελέσματα από το μέτρο για την εξίσωση του φόρου στο πετρέλαιο.

Την ίδια ώρα η Κομισιόν σημειώνει καθυστερήσεις και αδυναμίες στην εφαρμογή των σταδιακών περικοπών στις συντάξεις, κυρίως λόγω τεχνικών δυσκολιών.

Επιπλέον, η νέα μισθολογική κλίμακα δεν έχει εφαρμοστεί για τους υπαλλήλους της Βουλής και για κάποιες ΔΕΚΟ. Επίσης, τα έσοδα από τον φόρο στους εφοπλιστές ήταν πολύ μικρότερα από τα αναμενόμενα.

Η Κομισιόν προειδοποιεί ότι αν δεν αντιμετωπιστούν οι αστοχίες αυτές, θα οδηγήσουν σε τρύπα στον προϋπολογισμό της τάξης των 137 εκατ. ευρώ το 2013 και 166 εκατ. ευρώ το 2014. Επιπρόσθετα, η καθυστέρηση εφαρμογής μέτρων όπως η αύξηση των κοινωνικών εισφορών από τους αυτοαπασχολούμενους και η αύξηση των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς, δημιουργεί επιπρόσθετο κενό 270 εκατ. ευρώ το 2013 και 700 εκατ. ευρώ το 2014.

… και τα αντισταθμιστικά

Ωστόσο, η Κομισιόν αναφέρει ότι η Ελλάδα έχει δεσμευτεί να εφαρμόσει αντισταθμιστικά μέτρα για να αποφύγει τη δημιουργία τρύπας στον προϋπολογισμό το 2013 και το 2014. Η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε να αντισταθμίσει την μη εφαρμογή των προηγούμενων μέτρων με νέα μέτρα που θα εφαρμοστούν στους ίδιους τομείς.

Η μη εφαρμογή εισφοράς στους αυτοαπασχολούμενους το 2013 θα αντικατασταθεί από πιο αυστηρούς όρους συνταξιοδότησης για τους ανασφάλιστους.

Τα απαιτούμενα έσοδα από την αύξηση στα εισιτήρια στα μέσα μαζικής μεταφοράς θα αντικατασταθούν από τη μείωση των μεταβιβάσεων σε οντότητες εκτός γενικής κυβέρνησης και τον εξορθολογισμό των δημόσιων υπηρεσιών.

Όσον αφορά τους φόρους στα ακίνητα, η κυβέρνηση θα διασφαλίσει τα έσοδα των 1,9 δισ. ευρώ με τη συλλογή του φόρου μέσω ΔΕΗ, αντισταθμίζοντας την προβλεπόμενη μείωση του συντελεστή κατά 15% με τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης.

Για το 2014 η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να εφαρμόσει πλήρως την αυξημένη εισφορά αλληλεγγύης για τους αυτοαπασχολούμενους. Επίσης, ο νέος φόρος για τα ακίνητα, θα έχει ισότιμο αντίκτυπο στον προϋπολογισμό, διασφαλίζοντας τα ετήσια έσοδα που προβλέπονται στο πρόγραμμα.

Τέλος, διάφορα άλλα μέτρα θα συμβάλλουν στο κλείσιμο της τρύπας. Πρώτον, οι μεταβιβάσεις από την Τράπεζα της Ελλάδας στο κράτος αναμένεται να είναι υψηλότερες. Δεύτερον, οι ρυθμίσεις χρεών προς εφορίες και ταμεία θα διευκολύνουν την αποπληρωμή των υποχρεώσεων προς το κράτος. Τρίτον, έχει γίνει εξοικονόμηση στις επιδοτήσεις για το πετρέλαιο θέρμανσης.


Ποια προαπαιτούμενα δεν έγιναν

- Η αύξηση του μεριδίου αγοράς των γεννόσημων στο 35% του συνολικού όγκου φαρμάκων που πωλείται από τα φαρμακεία.
- Ο διορισμός εσωτερικών ελεγκτών σε όλα τα νοσοκομεία
- Η αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων ώστε να ευθυγραμμίζονται με τις αγοραίες τιμές. Λόγω της πολυπλοκότητας της διαδικασίας, απαιτείται επαναδιατύπωση της δράσης, αναφέρει η Κομισιόν.
- Η μεταφορά 40 νέων στοιχείων ακίνητης περιουσίας του δημοσίου στο ΤΑΙΠΕΔ (περιλαμβάνονται στο Πλάνο Ιδιωτικοποιήσεων ως lots 2 και 3).


Reuters: Μειώνεται ο στόχος για τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις

Στα 2 δισ. από 2,6 δισ. ευρώ μειώνεται ο στόχος για τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις σύμφωνα με το Reuters, το οποίο επικαλείται την έκθεση των δανειστών για την Ελλάδα.

Σύμφωνα με αυτή ο ρυθμός προώθησης των αποκρατικοποιήσεων παραμένει μη ικανοποιητικός, ενώ αναφέρεται ότι "η πλήρης πρόσβαση της Ελλάδας στις αγορές θα παραμείνει δύσκολη για πολλά χρόνια μετά το 2014".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v