Έρχεται ο διαγωνισμός για Εγνατία Οδό

Η προκήρυξη του διαγωνισμού για την 30ετή παραχώρηση του οδικού άξονα είναι θέμα εβδομάδων με τους ιδιώτες να αναλαμβάνουν τόσο την εκμετάλλευση των διοδίων της Εγνατίας, όσο και των κάθετων αξόνων.

Έρχεται ο διαγωνισμός για Εγνατία Οδό
Με τροπολογία που κατατέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στο σχέδιο νόμου για το «Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων» και με την οποία επιστρέφεται από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) στο Δημόσιο το τμήμα του οδικού δικτύου «Ανισόπεδος Κόμβος Αξιού – Μεθοριακός Σταθμός Ευζώνων», επιλύεται άλλη μια εκκρεμότητα για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Η διυπουργική επιτροπή προ εβδομάδων είχε μεταβιβάσει στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) το συγκεκριμένο τμήμα, που προηγουμένως είχε μεταβιβάστει στο ΤΕΟ (!) και χρειάστηκε η τροπολογία ώστε να καλυφθεί νομικά η μεταβίβαση. Ο οδικός άξονας επιστρέφει δηλαδή στο Δημόσιο προκειμένου στη συνέχεια να μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ.

Η προκήρυξη του διαγωνισμού για την 30ετή παραχώρηση του οδικού άξονα είναι θέμα εβδομάδων με τους ιδιώτες να αναλαμβάνουν τόσο την εκμετάλλευση των διοδίων της Εγνατίας, όσο και των κάθετων οδικών αξόνων που ξεκινούν από τους ανισόπεδους κόμβους Καστοριάς (Δυτικής Σιάτιστας), Κορομηλιάς, Ιεροπηγής και Λαγκαδά / Σερρών καθώς και τα τμήματα που τη συνδέουν με τους μεθοριακούς σταθμούς Κρυσταλλοπηγής, Προμαχώνα και Ευζώνων.

Προκειμένου να προχωρήσει ο διαγωνισμός για την Εγνατία Οδό, το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) έπρεπε να περάσει από χίλια μύρια κύματα. Τα προβλήματα ξεκινούσαν από τις αντιδράσεις των τραπεζών οι οποίες είχαν δώσει δάνεια στην Εγνατία Οδό ΑΕ επί κυβέρνησης Κ. Καραμανλή με εγγύηση τα διόδια. Το άνοιγμα νέων σταθμών διοδίων καθυστερούσε για μικροπολιτικές σκοπιμότητες, ενώ η κρίση οδήγησε σε μεγάλη πτώση της κυκλοφορίας και στην Εγνατία. Ετσι οι τράπεζες αντέδρασαν με προσφυγές οι οποίες πονοκεφάλιαζαν για μήνες τις διοικήσεις του Ταμείου.

Τελικά ψηφίστηκε τροπολογία στις αρχές Μαρτίου σύμφωνα με την οποία το δάνειο που είχε δώσει η Τράπεζα Πειραιώς (ύψους 250 εκατ. ευρώ) θα συνεχίσει να εξυπηρετείται από τον ανάδοχο της σύμβασης παραχώρησης, ενώ το δάνειο του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου (400 εκατ. ευρώ) θα αποπληρωθεί μέσω της επιστροφής ΦΠΑ από το Δημόσιο προς την Εγνατία Οδό ΑΕ.

Στην ουσία, το τίμημα για την 30ετή παραχώρηση της Εγνατίας θα είναι χαμηλότερο, αφού θα ενσωματτωθεί σ’ αυτό και το κόστος εξυπηρέτησης του δανείου που είχε δώσει η Πειραιώς.

«Η τιμολογιακή πολιτική διοδίων που θα ισχύσει για την περίοδο παραχώρησης, θα ρυθμιστεί στη σύμβαση παραχώρησης, η οποία θα κυρωθεί από τη Βουλή», είχε υποστηρίξει προ ημερών ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Στ. Καλογιάννης. Ολα δείχνουν, πάντως, πως και στην Εγνατία Οδό θα εφαρμοστεί η ίδια τιμολογιακή πολιτική που ισχύει στους υπολοίπους οδικούς άξονες.

Το κόστος για τους οδηγούς θα αρχίζει από τα 4 ευρωλεπτά ανά χιλιόμετρο και θα φτάνει τα 6 ευρώλεπτά ανά χιλιόμετρο. Στις συγκεκριμένες τιμές πρέπει να προστεθεί ο ΦΠΑ και η πληθωριστική αναπροσαρμογή η οποία συνοδεύει μακροχρόνιες συμβάσεις. Μια από τις τελευταίες εκδόσεις των προτάσεων που έχουν καταθέσει οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει πως ο παραχωρησιούχος θα λειτουργεί 15 σταθμούς διοδίων επί της Εγνατίας Οδού, αλλά και έξι σταθμούς στους κάθετους οδικούς άξονες που συνδέουν την Ελλάδα με γειτονικές χώρες.

Το Ελληνικό Δημόσιο έχει αναθέσει στις "The Barclays Capital" και "Rothschild" το έργο του οικονομικού συμβούλου για την παραχώρηση της Εγνατίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v