Ταφόπλακα στις επενδύσεις το ν/σ του ΥΠΕΚΑ

Καταστροφικές θα καταστούν για τις ΑΠΕ, πολλές από τις διατάξεις του νέου νομοσχέδιου του ΥΠΕΚΑ.Τα παραπάνω τονίζει προς τον υφυπουργό ΠΕΚΑ Ασημάκη Παπαγεωργίου ο Ελληνικός Σύνδεσμος Παραγωγών ΑΠΕ.

Ταφόπλακα στις επενδύσεις το ν/σ του ΥΠΕΚΑ
Καταστροφικές θα καταστούν για τις ΑΠΕ, πολλές από τις διατάξεις του νέου νομοσχέδιου του ΥΠΕΚΑ, με κυριότερες αυτές που αφορούν τον χρόνο υπολογισμού της τιμής πώλησης της παραγόμενης ενέργειας, όπως και οι αναπροσαρμογές των τιμών με απλή υπουργική απόφαση.
 
Οι ρυθμίσεις αυτές καθιστούν τις επενδύσεις σε μονάδες ΑΟΕ μη χρηματοδοτήσιμες από το τραπεζικό σύστημα, ενώ από τις υπόλοιπες παρεμβάσεις που εισάγει το νομοσχέδιο, ενώ θεωρητικά αποσκοπούν στην επίλυση προβλημάτων, όπως το έλλειμμα του λογαριασμού ΑΠΕ, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα.

Τα παραπάνω τονίζει προς τον υφυπουργό ΠΕΚΑ Ασημάκη Παπαγεωργίου ο Ελληνικός Σύνδεσμος Παραγωγών ΑΠΕ, με επιστολή του προέδρου του κ. Γιώργου Περιστέρη.

Σε αυτήν σημειώνεται χαρακτηριστικά, ότι το νέο νομοσχέδιο, «δεν συνιστά μια ολοκληρωμένη παρέμβαση-πρόταση πλαίσιο για τις ΑΠΕ, ενώ αποτελεί συρραφή ρυθμίσεων με τις οποίες φαίνεται ότι επιχειρείται να αντιμετωπιστούν αποσπασματικά ορισμένα ανοιχτά θέματα, όπως το διογκούμενο έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ και ο μεγάλος αριθμός ανενεργών αδειών παραγωγής και δεσμευτικών όρων σύνδεσης έργων ΑΠΕ.

Επίσης, ο ΕΣΗΑΠΕ θέτει ερωτηματικά ως προς τον χαρακτήρα των μέτρων για τη μείωση του ελλείμματος και την προσωρινή αναστολή συνδέσεων και υπογραφή νέων συμβάσεων, σύμφωνα με εκτιμήσεις φαίνεται να επιτρέπεται, η περαιτέρω ένταξη 1000-1200 νέων MW φωτοβολταϊκών, πλέον των συστημάτων των στεγών, που συνεχίζουν να εξαιρούνται οιουδήποτε περιορισμού και να εντάσσονται στο σύστημα με ρυθμό 20 MW το μήνα, παρά τη σχετική πρόβλεψη του Μνημονίου.
 
Όσο για την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του τέλους ΑΠΕ (ΕΤΜΕΑΡ), μέσω της αντικατάστασης της Οριακής Τιμής Συστήματος με το συνολικό μεταβλητό κόστος συμβατικών σταθμών, πρόκειται για ρύθμιση που δεν καθορίζεται σαφώς.

Τέλος ο ΕΣΗΑΠΕ θεωρεί μη αποδεκτές τις περισσότερες από τις ρυθμίσεις που αφορούν στην αδειοδότηση έργων ΑΠΕ κυρίως λόγω:

* της υποχρέωσης υποβολής εγγυητικής επιστολής στο στάδιο της χορήγησης δεσμευτικών όρων σύνδεσης ανεξαρτήτως μεγέθους έργου και τεχνολογίας ΑΠΕ,
* της επιβολής τέλους διατήρησης άδειας παραγωγής, και
* της άπαξ έκδοσης άδειας εγκατάστασης,

Οι παρατηρήσεις ανά άρθρο

Ειδικότερα οι παρατηρήσεις του Συνδέσμου στα επιμέρους άρθρα έχουν ως εξής:

Αρθρο 1. ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΑ ΔΙΚΤΥΑ / ΕΓΓΥΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

· Να προστεθεί διάταξη για εξαίρεση από την υποχρέωση καταβολής Ε/Ε ειδικών έργων που έχουν ήδη αναλάβει οικονομική δέσμευση προς τον Διαχειριστή για τη διασύνδεσή τους (π.χ. Ειδικό Έργο Εύβοιας).
· Εφόσον το ΥΠΕΚΑ επιμένει να διατηρηθεί το άρθρο, πρέπει να μειωθεί σημαντικά το ύψος των εγγυητικών επιστολών.

Αρθρο 2. ΤΕΛΟΣ ΔΙΑΚΡΑΤΗΣΗΣ ΑΔΕΙΑΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ

· Εφόσον το ΥΠΕΚΑ επιμένει να διατηρηθεί το άρθρο, πρέπει να μειωθεί σημαντικά το ύψος του τέλους διότι είναι υπερβολικό.
· Παράγραφος 5: Να απαλειφθεί η διάταξη περί «αυτοδίκαιης» παύσης ισχύος της άδειας παραγωγής σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής του ετήσιου τέλους και να αντικατασταθεί με άλλη, η οποία κατ’ αρχήν θα δίδει ένα εύλογο πρόσθετο χρονικό περιθώριο για τελική συμμόρφωση, μετά από σχετική γραπτή ειδοποίηση και επιπλέον θα παρέχει τη δυνατότητα καταβολής του οφειλόμενου τέλους σε ορισμένο αριθμό εντόκων δόσεων

Αρθρο 3. ΑΔΕΙΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

· Η κατάργηση της δυνατότητας επανέκδοσης της άδειας εγκατάστασης γενικώς, πέραν των σοβαρών νομικών θεμάτων που εγείρει, δρα απαγορευτικά στην ολοκλήρωση αναπτυσσόμενων έργων ΑΠΕ.

· Η διάρκεια της αναστολής ανάπτυξης έργων ΑΠΕ λόγω δικαστικής απόφασης να μην προσμετράται στο χρονικό διάστημα ισχύος της άδειας εγκατάστασης, συμπεριλαμβανομένων των παρατάσεων. Να προστεθεί η διευκρίνιση ότι: «Η συνεπεία δικαστικής απόφασης αναστολή οποιασδήποτε άδειας απαραίτητης για τη νόμιμη εκτέλεση του έργου, συνιστά γεγονός που έχει ως έννομη συνέπεια την κατά ίσο με το χρόνο της αναστολής χρονικό διάστημα επιμήκυνση της ισχύος της άδειας εγκατάστασης».

· Ο επενδυτής, σε περίπτωση δικαστικής αναστολής ή ακύρωσης, να έχει την εναλλακτική δυνατότητα να αποποιηθεί την άδεια εγκατάστασης και να του επιστραφεί αζημίως η εγγυητική επιστολή.
· Δεδομένου ότι σε περίπτωση παρέλευσης του χρόνου ισχύος της άδειας εγκατάστασης καταπίπτουν οι εγγυητικές επιστολές που προτείνεται να θεσμοθετηθούν, δεν συντρέχει λόγος να κινείται, επιπλέον, διαδικασία επιβολής κυρώσεων βάσει της απόφασης που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση του Ν.2244/1994

· Να απαλειφθεί ο όρος της εκτέλεσης του 50% του έργου, προκειμένου να μην ανακληθεί η άδεια παραγωγής μετά τη λήξη της άδειας εγκατάστασης. Δηλαδή να μπορούν να εφαρμοστούν οι σχετικές διατάξεις και με το 40% του έργου, όπως θα εχει πιστοποιηθεί κατά τη χορήγηση της δεύτερης παράτασης.
· Να τροποποιηθεί η παρ.4 του ΄Αρθρου 39 του Ν.4062/2012, έτσι ώστε να παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης τμηματικής άδειας λειτουργίας, με μόνες προϋποθέσεις την υλοποίηση τμήματος του έργου άνω του 50%, και τη λειτουργική του αυτοτέλεια.

Αρθρο 4. ΜΕΓΑΛΟΙ ΥΗΣ

· Παράγραφος 3: Να προστεθεί ότι εξαιρούνται από την εφαρμογή των ρυθμίσεων των παραγράφων 3 και 4 του ΄Αρθρου 1 και του ΄Αρθρου 2 του Ν/Σ περί υποβολής εγγυητικών επιστολών και τελών διατήρησης αδειών παραγωγής και οι σταθμοί αντλησιοταμίευσης, δεδομένων των κοινών χαρακτηριστικών τους με τους ΥΗΣ>15MW.

Αρθρο 8. ΕΣΟΔΑ ΕΙΔΙΚΟΥ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ ΆΡΘΡΟΥ 40 Ν.2773/1999

· Παράγραφος 2: Δεδομένης της ιδιαίτερης σημασίας του τρόπου υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ και του επείγοντος της αντικατάστασής του με μια ορθολογική και δίκαιη προσέγγιση, να αποσαφηνιστεί ο όρος «συνολικό μεταβλητό κόστος των συμβατικών σταθμών» και να περιγραφεί σε γενικές γραμμές η μεθοδολογία υπολογισμού του στο προς κατάθεση Ν/Σ, ώστε να συζητηθεί και να εκτιμηθεί ως βάση της νέας προσέγγισης, πριν τεθεί το Ν/Σ σε ψηφοφορία. Επίσης, να τεθούν δεσμευτικές προθεσμίες για την περαιτέρω εξειδίκευση της νέας μεθοδολογίας και την εφαρμογή της.

Αρθρο 9. ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ

· Να επεκταθούν οι ρυθμίσεις των παραγράφων 3, 4 και 8 περί αναστολής σύναψης συμβάσεων σύνδεσης και συμβάσεων πώλησης για Φ/Β σταθμούς, καθώς και περί ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, ώστε να ισχύουν για όλες τις κατηγορίες Φ/Β σταθμών, συμπεριλαμβανομένων των μικρών Φ/Β για τις στέγες, των αγροτικών Φ/Β, των ενταγμένων στο fast track, κλπ.
· Να εξαιρεθούν της έκτακτης ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης όλες οι τεχνολογίες ΑΠΕ πλην των Φ/Β, καθώς, πέραν του ότι κλονίζεται η οικονομική βιωσιμότητά τους, δεν αυξάνουν το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ. Η εισφορά θα πρέπει να είναι ανάλογη του ελλείμματος που προκαλεί κάθε τεχνολογία ΑΠΕ στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ (μετά φυσικά τον ορθό υπολογισμό του ελλείμματος χωρίς τις στρεβλώσεις του σημερινού συστήματος), καθώς και των αποδόσεων κάθε τεχνολογίας πριν και μετά την εισφορά.

Αρθρο 11. ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΙΜΩΝ – ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΤΙΜΗΣ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΙΣΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ

· Να αποσυρθεί.


Αρθρο 22. ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

· Να διατηρηθεί η ετήσια αναπροσαρμογή των feed in tariffs με ποσοστό του πληθωρισμού, όπως ισχύει μέχρι σήμερα, καθώς δεν επιβαρύνει τα δημόσια οικονομικά. Να απαλειφθούν οι παράγραφοι 12 και 13 και να εξακολουθήσουν να ισχύουν το πρώτο και δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 6 του ΄Αρθρου 13 του Ν.3468/2006

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v